Draadloos netwerk, printer en Belkin router

Status
Niet open voor verdere reacties.

niekfct

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2006
Berichten
1.563
Dag mensen,

Bij de buren heb ik vanavond alle laptops op het draadloos netwerk aangemeld (ze wisten hiervoor niet dat ze een interne wireless adapter hadden en hoe dit verder werkte).
Nu wilde ik de printer die, laten we zeggen op laptop 1 aangesloten is, delen met laptop 2. Ik kan echter niet van de ene laptop op de andere laptop komen, om de printer te selecteren. Pingen werkt ook niet, geeft een time-out (van beide kanten).

Ik heb printers delen ingeschakeld, met wachtwoord delen uitgeschakeld. Ik heb alle laptops een statisch IP-adres gegeven.

Het gaat om een Belkin Wireless N router, type F5D8236-4 v2. Wat me opviel, is dat op de routerpagina onder LAN setup -> DHCP client list geen systemen zichtbaar waren. Nu ben ik thuis, en heb de netwerksleutel meegekregen. Ik heb mijn laptop aangemeld op hun netwerk, en mijn laptop staat wél in die lijst. Ook mijn pc staat in de lijst.

Pingen naar 1 & 2 werkt niet.
1: doelhost niet beschikbaar, dit kan zijn dat de laptop toevallig uitstaat, geen idee ;)
2: time-out bij opdracht.

Pingen van mijn laptop naar mijn pc en andersom werkt ook niet (time-out).
WAN ping blocking stond aan in de router, maar staat nu uit.

Laptop 1&2 van de buren: Windows Vista
Laptop van mij: W7
PC van mij: XP

Er is overigens wel op alle laptops verbinding met het internet.
Weet iemand hier raad mee?
 
Laatst bewerkt:
Omdat de support-website van Belkin ietwat 'apart' in elkaar zit, geef ik hier even de pagina naar de manuals etc.: link

Ik heb even de full manual doorgenomen, en ik zie in de router geen probleem, daar de firewall alleen het 'Internet'-verkeer filtert, niet het LAN verkeer.
Nu is het interessant hoe alle pc's zijn aangesloten. Zijn die allen via de Belkin aangesloten, dan moet het een instelling op de pc's zelf zijn (firewalls, verkeerde type-aanduiding in Vista van het netwerk (publiek/lokaal etc.))
Zijn die niet allemaal via de Belkin aangesloten, dan zal het wel zo zijn dat er 2 netwerken worden gebruikt (namelijk 1 van de provider-router en 1 van de Belkin). Dat is geen slimme manier van werken, maar daar kunnen we op ingaan als dat inderdaad de situatie is nu.

We horen het wel.

Tijs.
 
Ze zijn allemaal op dezelfde router aangesloten, dat is het probleem niet. Ik zit alleen te denken dat de router ongevraagd VLAN's aanmaakt oid.

Ook krijg ik, als ik van A naar B wil pingen, een bericht van B terug: V2 Membership report / join group 239.255.255.250..

zie hier.
 
[...]Ik heb alle laptops een statisch IP-adres gegeven.
[...]Wat me opviel, is dat op de routerpagina onder LAN setup -> DHCP client list geen systemen zichtbaar waren. Nu ben ik thuis, en heb de netwerksleutel meegekregen. Ik heb mijn laptop aangemeld op hun netwerk, en mijn laptop staat wél in die lijst. Ook mijn pc staat in de lijst.
[...]

Dat er in de DHCP lease-tabel niets staat (behalve je eigen computer) is logisch als je de pc's een vast ip-adres gegeven hebt: Er wordt dan geen DHCP-aanvraag gedaan (behalve vanuit jouw eigen laptop/computer die géén vast ip-adres heeft).

Ik zie verder geen verband met die IGMP meldingen. Kijk vooral goed na of alle vast ingestelde ip-instellingen kloppen. Denk hierbij aan juiste standaardgateway en (vooral) het juiste subnetmasker. Welk subnetmasker moet worden gebruikt moet je op de LAN ip-instellingen van de Belkin router kunnen zien.

Verder zou ik de aandacht richten op firewall-programmatuur op de pc's/laptops bij je buren. Denk hierbij aan de Windows Firewall maar ook aan firewall-componenten van ZoneAlarm, McAfee, Kaspersky, Norton etc.

Tijs.
 
Ja dat van dat DHCP was ik ook achter gekomen :D

Ik heb de subnetmasker gewoon hetzelfde gedaan als dat er gekregen werd toen hij wél automatisch een ip-adres kreeg. Standaardgateway lijkt me gewoon het ip-adres van de router (192.168.2.1) Qua firewall etc, op mijn pc-laptop combinatie kan ik ook niet pingen op hun netwerk, terwijl ik dat wel op mijn eigen netwerk kan..
 
Laatst bewerkt:
Verder zou ik de aandacht richten op firewall-programmatuur op de pc's/laptops bij je buren. Denk hierbij aan de Windows Firewall maar ook aan firewall-componenten van ZoneAlarm, McAfee, Kaspersky, Norton etc.

Tijs.

Graag goed lezen wat er staat (vetgedrukt)...

Tijs.
 
Ja, maar waarom zou het bij de buren wél aan de firewall liggen en bij mij niet?
 
"2. Ik kan echter niet van de ene laptop op de andere laptop komen, om de printer te selecteren. Pingen werkt ook niet, geeft een time-out (van beide kanten)."

- heb je iets van een domein/werkgroup naam? waar alle pc's mee kunnen connecten?
- verifieer eerst eens op alle laptops aanstaan, dit kun je waarnemen in het netwerkoverzicht,

hierbij nog een link, wat misschien nog uitkomst biedt:

http://support.microsoft.com/kb/318030/nl
 
Ja, maar waarom zou het bij de buren wél aan de firewall liggen en bij mij niet?

Hier zul je (met een beetje nadenken) het antwoord wel van weten: Omdat jouw pc niet op precies dezelfde manier is ingericht als die van je buren.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan