het nut van pantonekleuren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeel2008

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
Berichten
839
wat is eigenlijk het nut van een pantonekleur als zo'n kleur ook is samen te stellen met CYMK?
 
pantone

ja, maar als je cmyk in een bepaalde verhouding mengt krijg je toch overal dezelfde kleur?
 
Stel dat ik jou een bepaalde kleur moet doorgeven:

Dan kan ik zeggen:

Doe maar Pantone xxxx

in plaats van:

doe maar

10% C
30% Y
50% M
10% K


Dit als voorbeeld uiteraard
 
pantone

okee, maar dat is dan dubbelop, of niet?
het is met beide kleurprofielen te bereiken. precies hetzelfde. bovendien heeft nu de drukker een extra pantonekleur nodig terwijl ie het anders allemaal zou kunnen mengen met de vier kleuren die hij voorhanden heeft. of mis ik iets? bijvoorbeeld dat ie de pantonekleur ook samenstelt uit cmyk-percentages? terwijl ik altijd dacht dat een pantonekleur een steunkleur was, dus die gebruikt werd naast de cmyk-drukgangen.
 
Pantone is een standaard codering van een bepaalde CYMK mix zeg maar
 
pantone

ok, laatste vraag dan:
als dat zo is, wat is dan het nut? want dan lijkt het me eerder extra werk dan dat het de drukker tijd of moeite bespaart. hij kan toch net zo goed de %waarden gebruiken, dat doet ie toch ook met de andere kleuren? nu moet hij aan zn drukpers een extra zakje drukinkt hangen met die extra pantonekleur, terwijl hij die kleur ook direct zou kunnen samenstellen.
 
ok, laatste vraag dan:
als dat zo is, wat is dan het nut? want dan lijkt het me eerder extra werk dan dat het de drukker tijd of moeite bespaart. hij kan toch net zo goed de %waarden gebruiken, dat doet ie toch ook met de andere kleuren? nu moet hij aan zn drukpers een extra zakje drukinkt hangen met die extra pantonekleur, terwijl hij die kleur ook direct zou kunnen samenstellen.

Nee, je snapt het niet, die Pantone kleuren zijn niet allemaal "in een zakje" aanwezig, het Pantone nummer geeft aan welke verhouding CMYK de drukker moet gebruiken voor de gewenste kleur. kan allemaal digitaal ingegeven worden
 
pantone

aha. ok.
in theorie zou dus elke samengestelde kleur kunnen worden uitgeroepen tot een pantonekleur?

(en als dat zo is, waarom zijn er dan maar een bepaald aantal pantonekleuren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan