belkin achter speedtouch plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrick3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
2
Hoi,

Ik heb het volgende probleem.
ik heb internet en bellen van kpn (hetnet) daar heb ik een kpn expriabox ontvangen speedtouch 780. met wiffi. Nu is de cache geheugen te klein ik kan geen mp3 goed afspelen.

ik heb een belkin f5d8233-4v3 router/modem. ingelolg en de dchp uit gezet de kabel van de vanuit de speedstouch in lan poort geplaatst. echter kan ik niet bij mijn server(nas) en krijg ik geen internet via de wiffi.

kan iemand mij helpen met hoe ik het dan wel moet installeren zodat ik een wiffi met een voldoende cache geheugen en mijn andere produckten in mijn netwerk kan bereiken en interenten.

groeten,
patrick
 
Nu vertel je niet (lekker slim...) in welk 'netwerk' de NAS staat: Is dat in die van de Speedtouch of in die van de Belkin? Is die momenteel in het Speedtouch netwerkje ondergebracht, dan hoef je nu theoretisch niets te doen, maar je zou kunnen overwegen de NAS een vast ip-adres te geven (als die momenteel nog via DHCP een ip-adres ontvangt). Natuurlijk even opletten daarbij: Moet in hetzelfde netwerk liggen als de Speedtouch, mag niet het ip-adres van de Speedtouch zijn én het ip-adres moet niet in de reeks liggen die vanuit de Speedtouch via DHCP aan computers wordt uitgereikt. Vergeet ook niet om dan in de NAS als Standaardgateway het ip-adres van de Speedtouch op te geven, en het juiste subnetmasker te gebruiken (in de LAN instellingen van de Speedtouch kun je nakijken welk subnetmasker het moet zijn; meestal is het 255.255.255.0).

Geef je de NAS een vast ip-adres, dan moet je dat ip-adres in stap 7 beneden niet toekennen aan de Belkin.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de Speedtouch moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de speedtouch, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Speedtouch aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)).

Nu heb je de DHCP al uitgezet in de Belkin. Dat heb je echter nodig in stap 2 hier beneden. Zet DHCP serving weer in de Belkin, en ga dan aan de slag met onderstaande instructie. Lukt het je niet (meer) om DHCP serving aan te zetten, herstel de Belkin dan naar fabriekswaarden (je bent dan natuurlijk ook je draadloze instellingen kwijt, die zul je in dat geval later weer opnieuw moeten instellen).

Je kunt je Belkin router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Speedtouch). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Belkin van de Speedtouch.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Belkin.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Belkin, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Belkin
5. Zet DHCP serving uit op de Belkin
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Belkin uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Belkin een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Speedtouch, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Speedtouch. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Speedtouch als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Speedtouch al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Belkin.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Belkin met een LAN poort van de Speedtouch.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Speedtouch ipv. de Belkin.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Belkin nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Belkin].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Belkin zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Speedtouch.
Je hebt dus de Belkin als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
hoi tijs
ik ben aan de slag gegaan met je advies. het werkt bijna ik zal hier onder beschrijven wat ik heb gedaan.

de speedtouch ip 192.168.1.254 255.255.255.0 dhcp 70 tot en met 253

de netgear nas op vaste dhcp laten staan 192.168.1.70 werkgroep workgroup
daar zitten mijn laptop en desktop ook in

de belkin heb gereset en jouw stappen gevolgd ip gezet op 192.168.1.68 sub 255.255.255.0 en dhcp uit gezet. de ssid en beviliging opnieuw ingesteld.

ik kreeg inderdaad keurig ip van mijn speedtouch 192.168.1.83
en dus ook internet. dit werkt stabiel. als ik dan naar netwerk ga zie ik op de laptop ik ook de admin link van de netgear. maar als ik op de desktop kijk zie ik de nas link naar mijn mappen die mis ik op laptop.

het zal iets kleins zijn mogelijk heb jij een idee.

Nu vertel je niet (lekker slim...) in welk 'netwerk' de NAS staat: Is dat in die van de Speedtouch of in die van de Belkin? Is die momenteel in het Speedtouch netwerkje ondergebracht, dan hoef je nu theoretisch niets te doen, maar je zou kunnen overwegen de NAS een vast ip-adres te geven (als die momenteel nog via DHCP een ip-adres ontvangt). Natuurlijk even opletten daarbij: Moet in hetzelfde netwerk liggen als de Speedtouch, mag niet het ip-adres van de Speedtouch zijn én het ip-adres moet niet in de reeks liggen die vanuit de Speedtouch via DHCP aan computers wordt uitgereikt. Vergeet ook niet om dan in de NAS als Standaardgateway het ip-adres van de Speedtouch op te geven, en het juiste subnetmasker te gebruiken (in de LAN instellingen van de Speedtouch kun je nakijken welk subnetmasker het moet zijn; meestal is het 255.255.255.0).

Geef je de NAS een vast ip-adres, dan moet je dat ip-adres in stap 7 beneden niet toekennen aan de Belkin.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de Speedtouch moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de speedtouch, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Speedtouch aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)).

Nu heb je de DHCP al uitgezet in de Belkin. Dat heb je echter nodig in stap 2 hier beneden. Zet DHCP serving weer in de Belkin, en ga dan aan de slag met onderstaande instructie. Lukt het je niet (meer) om DHCP serving aan te zetten, herstel de Belkin dan naar fabriekswaarden (je bent dan natuurlijk ook je draadloze instellingen kwijt, die zul je in dat geval later weer opnieuw moeten instellen).



Succes,

Tijs.
 
[...]als ik dan naar netwerk ga zie ik op de laptop ik ook de admin link van de netgear. maar als ik op de desktop kijk zie ik de nas link naar mijn mappen die mis ik op laptop.

het zal iets kleins zijn mogelijk heb jij een idee.

Je praat over Laptop en over Desktop, maar het wordt me niet helemaal duidelijk wat nu precies de verschillen zijn wat beiden in het netwerk kunnen zien. Graag wat duidelijker maken, misschien met een paar plaatjes?
En we weten ook niet of het ooit wél gewerkt heeft zoals je wilt en wat er tóen te zien was op Laptop en Desktop.
Ook meldt je niet welke Windows versie draait op Laptop en Desktop.
Ook meldt je niet welke security-suite en/of Windows Firewall en/of apart firewall programma draait op Laptop en Desktop.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan