muziekrechten mp3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chargeotto

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2007
Berichten
147
Ik ben bezig met een film te maken en heb begrepen dat als ik een mp3 van bijv. normale bekende muziek zou gebruiken, veel geld aan buma stemra moet betalen.
Dit is dus geen optie voor in de film.

Maar stel:
-wat als we een remix maken van bestaande muziek. mag het dan wel?
-hoe zit het als we muziek afspelen op het feest en je neemt die vervolgens op?
 
Kon je het niet vinden????

Muziekwerk is beschermd
Muziek is het werk van tekstdichters en componisten. Op hun teksten en composities rust muziekauteursrecht. Daardoor hebben deze muziekauteurs het alleenrecht hun werk te exploiteren, ofwel geld te verdienen aan hun werk.
Toestemming en vergoeding voor muziekgebruik
Een compositie of tekst is het geestelijk eigendom van de maker. De Auteurswet bepaalt dat u eerst zijn toestemming moet hebben om de muziek te gebruiken. Net zoals u bijvoorbeeld toestemming vraagt om iemands auto te lenen. Na toestemming mag u de muziek in het openbaar draaien, via een omroep uitzenden of op cd vastleggen. En zoals u ook energiekosten betaalt, betaalt u voor muziekgebruik een gepaste vergoeding aan de muziekauteur.

Dus als je nu 3 seconden of drie minuten speelt,het maakt niet uit
 
Kon je het niet vinden????

Muziekwerk is beschermd
Muziek is het werk van tekstdichters en componisten. Op hun teksten en composities rust muziekauteursrecht. Daardoor hebben deze muziekauteurs het alleenrecht hun werk te exploiteren, ofwel geld te verdienen aan hun werk.
Toestemming en vergoeding voor muziekgebruik
Een compositie of tekst is het geestelijk eigendom van de maker. De Auteurswet bepaalt dat u eerst zijn toestemming moet hebben om de muziek te gebruiken. Net zoals u bijvoorbeeld toestemming vraagt om iemands auto te lenen. Na toestemming mag u de muziek in het openbaar draaien, via een omroep uitzenden of op cd vastleggen. En zoals u ook energiekosten betaalt, betaalt u voor muziekgebruik een gepaste vergoeding aan de muziekauteur.

Dus als je nu 3 seconden of drie minuten speelt,het maakt niet uit

Ja dat was ik al achter. Dat was mijn vraag ook niet, maar die waren:

-als we een remix maken van bestaande muziek. mag het dan wel?
-hoe zit het als we muziek afspelen op het feest en je neemt die vervolgens op?
 
Van die remix, zelfde verhaal. Daar moet je ook voor betalen en dat opnemen op dat feest, mag ook niet. Officieel mag je niet eens muziek afspelen op een feest als je mensen uitnodigt die geen "vrienden" zijn. Daarom moet er ook worden afgedragen bij grote feesten. Dus helaas het mag niet. Het hangt er trouwens een beetje van af wat je met je film wil gaan doen. Wil je hem aan de massa gaan verkopen, dan zal je wat moeten afdragen. Maar voor kleine groep denk ik niet dat het zo'n punt is (de kosten zijn dan ook niet zo hoog). Dan zou ik er gewoon niet voor betalen. De kans dat brein er achter komt, er iets tegen gaat doen is immers nihil.*
 
Van die remix, zelfde verhaal. Daar moet je ook voor betalen en dat opnemen op dat feest, mag ook niet. Officieel mag je niet eens muziek afspelen op een feest als je mensen uitnodigt die geen "vrienden" zijn. Daarom moet er ook worden afgedragen bij grote feesten. Dus helaas het mag niet. Het hangt er trouwens een beetje van af wat je met je film wil gaan doen. Wil je hem aan de massa gaan verkopen, dan zal je wat moeten afdragen. Maar voor kleine groep denk ik niet dat het zo'n punt is (de kosten zijn dan ook niet zo hoog). Dan zou ik er gewoon niet voor betalen. De kans dat brein er achter komt, er iets tegen gaat doen is immers nihil.*

Het wordt een film die op dvd verspreidt wordt onder inwoners van een dorpje en er is een kans dat het misschien op een regionale tv zender uitgezonden wordt.
Waar dat achtergrondgeluid misschien opgenomen zou worden, is op een kerstmarkt, dus waar veel mensen komen die niet onder de categorie "vrienden" vallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan