Domein werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuning4you

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
328
Mijn pc's zijn aangesloten via een router waar dus het internet ook op binnenkomt. Op 1 van de pc's heb ik windows 2003 geïnstalleerd en DNS + active directory toegevoegd volgens deze link . Ik kan mijn tweede pc niet in het domein aanbrengen. Ik krijg steeds een foutmelding.

De fout is: Geen records gevonden voor opgegeven DNS-query.
(foutcode 0x0000251D DNS_INFO_NO_RECORDS)

Ik wil geen netwerkje opbouwen waarbij die server telkens moet draaien aangezien ik gewoon wat wil testen met die server. Voor de rest wil ik gewoon werken zoals ik nu doe (workgroup).

Iemand een idee hoe ik dit best aanpak en waar ik eventueel in de mist kan gaan?
 
Wat je kunt doen is in de TCP/IP instellingen van de pc het volgende instellen (automatisch ip-adres toewijzen kun je aan laten staan):
Als eerst DNS-server: Het ip-adres van je W2003 server
Als tweede DNS-server: Het ip-adres van je router (of evt. een DNS server die je provider genoemd heeft).

Succes,

Tijs.
 
Kijk dan nog even het volgende na op dat werkstation:
Open de TCP/IP instellingen (ik neem aan dat het XP betreft), klik op Geavanceerd, en zet in het tabblad WINS aan: Netbios via TCP/IP inschakelen.

Succes,

Tijs.
 
Heb ik nu getest maar lukte niet om mijn server te pingen.
Ik had mijn server wel voorheen al toegevoegd aan mijn router in DNS. Misschien terug weghalen?

Ik merk wel dat na het toevoegen op jouw aanraden van de DNS settings op mijn windows XP pc deze kan toevoegen tot het domein via tuning4you.be. Ik dacht dat je dit kon door tuning4you alleen te gebruiken zonder achtervoegsel .be.
 
Ga niets op de router instellen m.b.t. het domein, houd dat allemaal op de domeincontroller.

Verder kan ik het van hieruit niet beoordelen welke Netbios naam je hebt ingesteld.
Zie de bijlage zoals ik het bij het instellen van Active Directory op mijn domein heb geregeld.

Het verhaal dat je je andere pc's niet kunt pingen zal wel een fout zijn in firewalls of een verkeerd toegekend ip-adres.

Tijs.
 

Bijlagen

  • netbios_w2003server.JPG
    netbios_w2003server.JPG
    27,7 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt:
In bijlage enkele settings van mijn server.

Idien ik mijn router als hoofdDNS instel kan ik de server wel pingen. Maar doordat deze de alternatieve DNS is lukt dit niet meer. Er moet ergens iets verkeerd ingesteld zijn, misschien op mijn server tijdens DNS installatie want daar ken ik niet zoveel van. Dat was eerder gokken :eek:.
 

Bijlagen

  • settings.jpg
    settings.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 94
Eigenlijk is het een 'rare' handleiding:
Normaal gesproken doe je het zo:
1. Je installeert W2003, en geeft het een vast ip-adres dat past in je lokale netwerkje: juiste subnetmasker aangeven, juiste standaardgateway, juiste DNS-servers instellen (eigen ip als eerste DNS, ip van router als tweede dns), oftewel de stappen 1 t/m 9 in de handleiding.
2. Je doet Start -> Uitvoeren -> dcpromo.exe
Dan worden alle vragen gesteld, én je kunt tijdens het proces aangeven dat ook DNS geïnstalleerd én ingeregeld moet worden. Dat gebeurt dan automatisch, dus je hoeft verder geen DNS in te stellen.

Na een herstart zou het dan moeten werken. DNS wordt dus samen met AD geïnstalleerd en door Windows ingeregeld.

Dus als je evt. opnieuw kunt beginnen probeer het eens op bovenstaande manier.

Nog even reagerend op de schermafdrukken: Bij DNS server staat het ip-adres van de router als 1ste dns-server, en het eigen ip-adres als tweede. Dat is dus fout, want het eigen ip-adres moet als eerste DNS-server staan ingesteld op een domeincontroller met Active Directory.


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nog even reagerend op de schermafdrukken: Bij DNS server staat het ip-adres van de router als 1ste dns-server, en het eigen ip-adres als tweede. Dat is dus fout, want het eigen ip-adres moet als eerste DNS-server staan ingesteld op een domeincontroller met Active Directory.

Klopt, ik had het omgedraaid om te testen enzo en dan waarschijnlijk mijn print screen genomen.

Ik zal eens DNS en Active Directory ervan gooien en opnieuw beginnen. Ik heb wel geen toetsenbord ter beschikking momenteel (moest het terug aansluiten aan pc van mijn ouders) dus zal niet verder kunnen testen na reboot :D. Ik zal print screens nemen van mijn stappen, voor het geval mocht ik nog problemen hebben.

Alvast bedankt voor je tijd en hulp !!
 
tuning4you.be is een naam die al op internet bestaat. Je kunt het lokale domein beter op tuning4you.local zetten.
 
Laatst bewerkt:
Yep mijn router is DHCP server. En op mijn werkstation had ik mijn DNS al ingesteld naar het ip van de server en als alternatieve naar de router. Dit op aanraden van dnties.
Tuning4you.be bestaat inderdaad, is mijn domeinnaam. Dacht dat dit geen probleem zou geven maar is misschien een goede tip om local te gebruiken. Zal dit morgen dan ook zo uitvoeren. Thx.
 
Ik heb DNS en DHCP via dcpromo erop gezet. In mijn router heb ik onder DNS de server svrdom001 aan zijn ip gelinkt aangezien deze via DHCP geen ip krijgt.
Ik kan mijn pc toevoegen in het domein en inloggen met een gebruiker. So far so good.

Maar...
De hoofdreden is dat ik via een applicatie (.net) mijn AD server kan bereiken. Dit doe ik via een LDAP connectie naar LDAP://10.0.0.140/DC=tuning4you;DC=local of LDAP://svrdom001/DC=tuning4you;DC=local. Beiden geven aan dat de server niet klaar is.

Via een vbsscript werkt volgende ook zonder problemen:
Set ADSysInfo = CreateObject("ADSystemInfo")
msgbox ADSysInfo.UserName

Wanneer ik onderstaande toevoeg krijg ik ook een fout dat mijn server niet klaar is:
set objUser = GetObject("LDAP://" & ADSysInfo.UserName)
 
Ben je op dat moment wel ingelogd op een domeingebruikersnaam??

Verder kun je op de W2003 server enkele basistests doen (zeer aanbevolen) om te zien of de functionaliteiten goed zijn ingericht (DNS, LDAP etc.)
Draai nltest.exe en (vooral) netdiag.exe en dcdiag.exe /v op de domeincontroller, voor het testen op mogelijke DNS- en andere problemen die er dan nog kunnen zijn.
Zijn onderdeel van de Support Tools (SUPTOOLS.MSI), die je kunt installeren vanaf de \SUPPORT\TOOLS map op de W2003 cd.

Daarnaast wordt voor het aanmelden op het domein een anonieme LDAP query losgelaten op (de) domeincontroller(s). De daarvoor vereiste link wordt uit DNS gehaald. Het is dus van zeer groot belang (had ik al eerder aangegeven) dat als eerste DNS server het ip-adres van de domeincontroller staat ingesteld op zowel de domeincontroller als de werkstations.

Misschien heb je hier direct wat aan, anders zal ik jouw testprogramma's eens loslaten op mijn eigen domein om te zien of die programma's daar wel werken (aangepast aan mijn domein-omgeving, natuurlijk).

Tijs.
 
Ik begrijp er niets meer van :). Ik heb mijn domein account in de groep domein administrators aangebracht. Deze hebben administrator rechten op de pc's. Ondertussen was ik al eens opnieuw ingelogd en bij het bekijken van mijn IP settings krijg ik een melding dat ik geen rechten heb.

Nogmaals mijn DNS settings nagetrokken. Als eerste staat mijn server, tweede is mijn router.
In bijlage de resultaten van dcdiag en netdiag. Zegt me alvast niet veel :eek:.

In bijlage nog logon.vbs. Verander de extensie naar .vbs en vervang de ldap string door een werkende string binnen jou domein. Als ik dat op de server uitvoer krijg ik de groepen waar de gebruiker member van is. Doe ik dit op de pc terwijl ik ingelogd ben met de gebruiker (lid van domein administrators), dan krijg ik de foutmelding "De server is niet operationeel".
 

Bijlagen

  • dcdiag.txt
    12 KB · Weergaven: 74
  • netdiag.txt
    3 KB · Weergaven: 38
  • Login.vbs.txt
    284 bytes · Weergaven: 37
Ik heb mijn werkstation opnieuw opgestart en heb rechten nu op mijn netwerk settings. Ook kan ik het vbs script draaien. Voor zover ziet het er al goed uit, je hoeft dus het script niet te testen. Ik ga nu even mijn software testen want daarvoor had ik deze server nodig. Op goed geluk nu... :)
 
In de log-bestanden geen meldingen van belang, behalve (misschien) in netdiag.txt:
" [WARNING] At least one of the <00> 'WorkStation Service', <03> 'Messenger Service', <20> 'WINS' names is missing.", maar dat zou goed kunnen want je gebruikt geen WINS.

EDIT: Ik zag zojuist dat je geen LDAP query-problemen (meer) hebt, dus dat is goed nieuws. Onderstaande kan dus genegeerd worden.

M.b.t. je login-script: Probeer het even incl. de LDAP-servernaam (vanaf een werkstation):
Set ADSysInfo = CreateObject("ADSystemInfo")
set objUser = GetObject("LDAP://SVRDOM001/CN=GEBRUIKER,CN=Users,DC=tuning4you,DC=local")
objMemberOf = objUser.GetEx("memberof")

For Each objGroup In objMemberOf
objGroup = lCase(objGroup)
msgbox(objGroup)
Next

wscript.quit

en ook even testen met de DNS-naam van de LDAP-server (vanaf een werkstation):
Set ADSysInfo = CreateObject("ADSystemInfo")
set objUser = GetObject("LDAP://svrdom001.tuning4you.local/CN=GEBRUIKER,CN=Users,DC=tuning4you,DC=local")
objMemberOf = objUser.GetEx("memberof")

For Each objGroup In objMemberOf
objGroup = lCase(objGroup)
msgbox(objGroup)
Next

wscript.quit

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er écht een probleem is met LDAP op de server, ook gegeven de resultaten van netdiag en dcdiag.



Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, ziet er allemaal goed uit.

WINS heb je in principe niet nodig, ik installeer het eigenlijk nooit meer.

Wat je wel kan doen is in de DNS een forwarder instellen naar 10.0.0.138. Dan gaat het openen van een website waarschijnlijk een stuk sneller.
 
Alles draait naar behoren, ik ga er nu afblijven denk ik :). Mijn .Net programma werkt naar behoren. Morgen speel ik nog wat verder. Begint laat te worden nu.
Tijs hartelijk dank voor uw tips en hulp. :thumb:
PST ik zou begod niet weten waar en hoe een forwarder instellen. Maar internet werkt naar behoren hoor :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan