HDMI/optical (digitaal) naar 5.1 (analoog)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

aaajeetee

Meubilair
Lid geworden
2 mei 2002
Berichten
5.498
Misschien een domme vraag, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden.

Ik heb sinds kort een Playstation 3. Deze heeft de mogelijkheid om HDMI beeld (en geluid) te versturen. Ook is er de mogelijkheid tot optisch geluid (optical).

Nu heb ik hier nog een "home cinema set" staan (JVC TH-P3e), waar een 5.1 surround boxenset op aangesloten is.
Helaas heeft deze set geen HDMI in of optical in.

Nu ben ik dus op zoek naar een soort van "kastje" (of simpele receiver o.i.d.) die HDMI of optical als input heeft en 5.1 als output heeft.
Een en ander moet natuurlijk nog wel betaalbaar blijven (wil er maximaal 200 euro voor uitgeven).

Ik loop sinds vorig weekend al te zoeken en te doen, maar heb nog niet echt iets kunnen vinden wat werkt.

Mijn speakers zijn aangesloten via dit soort kabels (ik heb geen idee hoe je dat noemt):
Colored-Speaker-Cable-main.jpg


Ik heb gehoord dat ik hier wel gemakkelijk tulp stekkers op kan zetten, dus als het bovengenoemde kastje ook tulp uitgang heeft is dat ook goed.

Ik ben niet op zoek naar een nieuwe home cinema set, ik heb immers de PS3 nu voor mijn (dvd) films. Ben dus echt op zoek naar alleen iets voor mijn audio.
De audio via TV te laten doen of als "stereo" uit de PS3 te laten komen wil ik ook niet: ik wil 5.1 geluid of anders niets.

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen :)


Edit: ik heb dit al gevonden, maar weet niet of dat werkt. Ook zijn de uitgangen in 3mm "jack".
 
Laatst bewerkt:

Bedankt voor het zoeken :thumb:

Over die 1e: buiten het feit dat deze voor de xbox360 is, heeft deze geen aansluitingen voor mijn stereo. Enkel HDMI en optisch, maar ik vermoed dat dit beide uitgangen zijn aangezien dit ding direct op de xbox360 aangesloten kan worden (signaal wordt dus doorgesluisd).

Die tweede zet component om naar HDMI. Ik zoek iets wat HDMI omzet naar analoog geluid ;-). Iets wat dus HDMI (of optical) input heeft en analoog output.
 
Ik heb nooit de standaard meegeleverd kabel bij de PS3 gebruikt, maar kun je die niet gebruiken voor je geluid? Witte en rode tulip stekkers. Weet niet of dat in te stellen is in PS3.
 
Ik heb nooit de standaard meegeleverd kabel bij de PS3 gebruikt, maar kun je die niet gebruiken voor je geluid? Witte en rode tulip stekkers. Weet niet of dat in te stellen is in PS3.

Ja kan, maar dat is stereo geluid. Vind ik een beetje zonde, wil graag (mijn) 5.1 geluid gebruiken.
HDMI of optical kunnen tot 7.1 geluid versturen, dus dat zijn de beste opties.

Nu alleen nog iets vinden wat HDMI/optical omzet naar analoog / bovenstaande aansluitingen :confused:
 
Als je geen HDMI/Optical in hebt op je homecinema, dan wordt het denk ik lastig 5.1 te krijgen via die homecinema. 5.1 is digitaal voor zover ik weet.
 
Als je geen HDMI/Optical in hebt op je homecinema, dan wordt het denk ik lastig 5.1 te krijgen via die homecinema. 5.1 is digitaal voor zover ik weet.

Laat ik het anders zeggen: ik heb nu een homecinema, bestaande uit 5 boxen, 1 subwoofer en 1 dvdspeler. Deze dvdspeler doet alle logica en stuurt de boxen aan.

Wat ik nu wil is een apart kastje/apparaat dat HDMI of optical als invoer heeft, en waar ik mijn boxen op aan kan sluiten (dus zonder de dvdspeler).

Ik zie op internet veel mensen met hetzelfde probleem, zij kopen echter een nieuwe home cinema. Ik wil dit liever niet, want dan zit ik met een dvdspeler die ik toch niet ga gebruiken.

Dus zit ik te denken aan een soort van receiver o.i.d (ter vervangen van de dvdspeler).
 
Kun je net zo goed naar een goed receiver kijken, waar je die DVD-speler ook weer op kan aansluiten. Een andere optie, die je waarschijnlijk ook niet wil :p, is een boxen set kopen, met optische aansluiting. 5.1 pc speakers hebben vaak die mogelijkheid. Logitech bijvoorbeeld.
 
Kun je net zo goed naar een goed receiver kijken, waar je die DVD-speler ook weer op kan aansluiten. Een andere optie, die je waarschijnlijk ook niet wil :p, is een boxen set kopen, met optische aansluiting. 5.1 pc speakers hebben vaak die mogelijkheid. Logitech bijvoorbeeld.

Tja, in dat laatste geval kan ik mijn huidige cinemaset verkopen.

Maar boxen met optische ingang - moet daar niet nog een "algemeen" iets bijzitten, waar de ingangen en uitgangen opzitten? De PS3 heeft maar 1 optische uitgang (en geen 6 :p).

Voorbeelden?
 
Veelal zitten er ingang op de subwoofer, waar je diverse apparaten op kunt aansluiten.
 
Veelal zitten er ingang op de subwoofer, waar je diverse apparaten op kunt aansluiten.

Voorbeelden? :D Wil best een paar nieuwe 5.1 boxen aanschaffen (rond de 150 euro ofzo). Kan ik in ieder geval m'n huidige set verkopen :)

Edit: dit is wat ik in eerste instantie wou, maar nergens kon vinden.
 
Thanks, zal 's gaan kijken.
Die Z5500 kom ik ook overal tegen, maar is me net wat te duur.

Zal er eens naar gaan kijken, misschien is er via marktplaats o.i.d. nog wat te vinden :)
 
Edit: ik heb dit al gevonden, maar weet niet of dat werkt. Ook zijn de uitgangen in 3mm "jack".

Of dit gaat werken hangt helemaal van de PS3 af.

Meestal wil een optische uitgang zeggen dat het geluid wordt doorgestuurd via de optische kabel. Met dit signaal is nog niets gebeurd en dat is nu net het probleem. Het geluid moet gedecodeerd worden. Er zijn een aantal vormen van codering zoals Dolby Digital, Dolby Pro Logic, DTS enz.

De processor die het geluid decodeerd, is best prijzig. Het kastje waar jij naar linkt, decodeerd dit signaal niet. Het is alleen in staat om een niet gecodeerd signaal om te zetten naar een analoog signaal.

Als de PS3 zelf het geluid kan decoderen, dan heb je aan dit kastje genoeg. (ik heb zelf geen PS3 en kan er zo snel ook niet zo veel over vinden)
Kan de PS3 dit niet decoderen, dan blijft er weinig over dan opzoek gaan naar een nieuwe (voor)versterker/receiver.
 
Of dit gaat werken hangt helemaal van de PS3 af.

Meestal wil een optische uitgang zeggen dat het geluid wordt doorgestuurd via de optische kabel. Met dit signaal is nog niets gebeurd en dat is nu net het probleem. Het geluid moet gedecodeerd worden. Er zijn een aantal vormen van codering zoals Dolby Digital, Dolby Pro Logic, DTS enz.

De processor die het geluid decodeerd, is best prijzig. Het kastje waar jij naar linkt, decodeerd dit signaal niet. Het is alleen in staat om een niet gecodeerd signaal om te zetten naar een analoog signaal.

Als de PS3 zelf het geluid kan decoderen, dan heb je aan dit kastje genoeg. (ik heb zelf geen PS3 en kan er zo snel ook niet zo veel over vinden)
Kan de PS3 dit niet decoderen, dan blijft er weinig over dan opzoek gaan naar een nieuwe (voor)versterker/receiver.

Duidelijk verhaal :thumb:
Toch ben ik niet meer naar dat "kastje" aan het kijken, meer naar de dingen die in de laatste posts zijn beschreven.

Voor zover ik weet (en gelezen heb) doet de PS3 niets met coderen o.i.d., dus dat kastje zou dan inderdaad niet gaan werken.

De receivers/boxensets die hierboven staan decoderen het geluid echter wel, dus die zouden wel moeten werken lijkt mij.
 
Klopt, al hebben ze geen ondersteuning voor de nieuwere HD coderingen, zoals Dolby trueHD.
 
Kleine update: ik heb besloten om mijn huidige set te verkopen en dan 'later' eens een andere set, met hdmi etc. aan te schaffen. Ik moet zeggen dat ik het surround-geluid nou niet erg mis m'n tv geeft ook goed geluid :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan