Ervaring met converteren van DV-avi van videocamera

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markal

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
42
Hallo,

Is er iemand met ervaring van converten van avi's (DV) welke komen van een digitale videocamera?

Mijn doel is om te converteren naar een formaat welke:
- geen kwaliteit verlies in geluid of video met zich meebrengt
- meerdere files (alle in zelfde directory) tegelijk converteren
- nog bruikbaar is in windows media player om mee te editen
- afspeelbaar is op de mediaplayer PlayON!HD van a.c. Ryan (deze kan heel veel formaten afspelen maar als ik de avi van de camera wil afspelen wordt het formaat niet herkend)
- zoals een Hollander het betaamt: liefst m.bv. een gratis tool.

Bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Marco
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip mrmusic!

Ik ga er naar kijken. Ik heb het ook al met Super geprobeerd en met Windows Media Encoder maar ik twijfel continue of ik wel de juiste instellingen kies waardoor ik geen kwaliteit verlies. Het meest opmerkelijke nog vind ik dat een AVI-dv +/- 140mb groot is en na conversie hou ik maar +/- 10mb over en dan twijfel ik of ik daar in de toekomst geen spijt van ga krijgen

Heb jij persoonlijk ervaring met conversie van AVI-dv files naar een formaat die voldoet aan mijn eisen? Zoja, wat zijn instellingen waar je op moet letten?

Groeten,

Marco
 
Persoonlijke ervaring op dat gebied kan ik je helaas niet mee helpen.

Weet wel dat Format Factory voor wat ik er mee doe uitstekend voldoet
 
Zojuist Formatfactory gedownload en gebruikt!

Werkt perfect, heerlijke interface ik vergeet Super en Windows Media Encoder gelijk en ga het met FormatFactory doen. Zeker de profielen waarin al een hoop standaard staat ingesteld en je evt naar eigen inzicht kan wijzigen.

Bedankt Voor je tip!
 
Toch weer te snel, te enthousiast gereageerd.... converteren gaat perfect maar tot nu nog niet een werkend profiel kunnen maken waarbij een wmv file wordt gemaakt van de avi die door de playon!HD wordt ondersteund.

dus.... als iemand mij een goude tip kan geven....
 
Probeer eens een andere codec, die PlayOn kan veel meer formaten aan. Misschien heb je bepaalde instellingen niet goed staan. Je moet voor PAL kiezen, als DV-camera en PlayOn in Europa zijn gekocht.
De afmetingen van DV-AVI zijn 720 x 576. Die getallen kun je het beste zo laten. De bitrate is 25 Mbit/seconde, die moet omlaag als je transcodeert naar een andere codec. Vaak is 1.5 Mbit genoeg. Deze compressie is veel hoger, en hierdoor wordt het bestand zoveel kleiner.
Nieuwere codecs als H.264 en VC-1 kunnen bij die lage bitrate DV beelden zonder zichtbaar verlies omzetten, maar dan moet je wel kunnen transcoderen met 2 'passes', ik weet niet of dat met Formfactory kan.
Geluid wordt vaak omgezet naar MP3, de bitrate daarvan kun je instellen tussen 192 en 320 Kbit/seconde.
Als je zeker nog wil editten met je materiaal, kun je het beste een DV-AVI versie houden. Elke keer dat je een montage opslaat, ben je aan het encoderen, en gaat de kwaliteit omlaag. Editten kun je daarom het beste doen met een zo hoog mogelijke bitrate.

.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan