Meerdere netwerkschijven benaderen (naast Synology Nas)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michael G

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 okt 2007
Berichten
4
Hallo,

ik heb een Synology 209+ prima draaien en bereikbaar via het internet.
De benodigde poorten worden in de router netjes geforward naar deze schijf.

Ook heb ik een Maxtor 200 Gb netwerkschijf, die is intern prima te benaderen.
De vraag is nu:
Kan ik die naast de Synology, die Maxtor ook bereikbaar maken van buitenaf, bijvoorbeeld door poort 81 naar hem te forwarden.
Ik zou graag van buitenaf de bestanden willen kunnen bekijken die er op staan.
Ik ben bekend met het feit dat ik hem ook aan de Synology kan hangen en die hem via die weg kan bekijken; alleen daar hangen ook al 2 usbschijven aan.

Ik heb me laten vertellen dat de Maxtor over "serverfunctionaliteit" moet beschikken om te kunnen wat ik wil. Klopt dat?

Alvast bedankt, Michael
 
Is dit ook een NAS? dan heeft hij een IP adres en zou je heb kunnen benaderen lijkt mij. Welk type is het?
By the way, poort 81 kan, maar wordt vaak gebruikt voor websites op je eigen NAS. Hangt van je eigen configuratie af.
Peter
 
Maxtor

ik heb hem gekocht als zijne netwerk harddisk en hij heeft inderdaad een ip-adres (kan statisch of via dhcp worden toegewezen)
ik kan er echter in het ding zelf geen poortnummer instellen, dus dat doet vermoeden dat hij niet extern bereikbaar is.
want bij de Synology kan dat wel en die werkt perfect.

ik kan natuurlijk in de router elk poortnummer naar deze Maxtor laten verwijzen, dus poort 81 mag ook 85 of zo iets worden.

Het is een Maxtor Storage Plus met 200 Gb, met firmware 2.6.2 zie ik in het ding staan,
(http://reviews.cnet.com/external-hard-drives/maxtor-shared-storage-plus/4505-3190_7-31271906.html)
dit was ongeveer één van de eerste netwerk harde schijven. Hij zit in een mooie vaste kast ingebouwd met een kleine ventilator achterop, rechtopstaand in een houder.
Ziet er fraai uit. Ik zou het prettig vinden als ik hem naast de Synology nog kan gebruiken.
Ik heb de laatste tijd wat problemen met de router en de Synology ondervonden en heb ooit al mijn data verloren, dus een extra backup is nooit weg.

Ik zal zelf bijgevoegde review ook ff proberen te lezen, maar mijn technisch engels is niet zo goed.
Alvast bedankt Peter!!!
 
Michael, Ik heb even de manual opgezocht en wat ik zo lees kun je geen poortnummer veranderen. Je benaderd de NAS via poort 80 lijkt het. Wel vreemd, want dit is de normale poort voor bv een homepage. Indien je de schijf van buitenaf, lees internet, wil benaderen moet je een externe ip-adres opgeven en deze in je router forwarden. Maar als je poort 80 gaat forwarden naar je NAS.... Ik weet niet of dat goed gaat met het internet op je pc.
Kijk eens of dit mogelijk is en wat er gebeurd als je dit doet.

Peter
 
2e server

Hallo Peter,

ik heb inmiddels ook hier en daar gesnuffeld en begrepen dat deze netwerk-harddisk wel als nas wordt aangemerkt, maar eigenlijk niet bedoeld is als extern bereikbare schijf.
Dat blijkt wel de bedoeling te zijn van verzie II van hetzelfde merk.

Ik zal nog wat testjes uitvoeren, bij gelegenheid, maar ik denk dat ik niet veel verder zal komen helaas.

Toch bedankt voor je hulp Peter.

groet, Michael

Lukt het ooit nog wel dan laat ik het hier nog even weten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan