Ook problemen externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat gebeurt er als je opnieuw opstart,kun je dan weer niet in windows komen?

Mocht dit zo zijn,dan CHKDSK via de Vista DVD draaien.

Typ "chkdsk /?" of "chkdsk /help" om de juiste parameter te vinden,gebruik degene die ook de eventuele fouten gaat repareren.
 
Nee dan kom ik er nog steeds niet in.

Ben dus weer opgestart via de dvd, wat mij nu opvalt is dat er bij opties voor systeemhersel nu als besturingssysteem "onbekend" staat terwijl hier zoals eerder aangeven laatst juist weer "windows vista" stond. Voor de rest staat er nog wel steeds dat het om schijf C gaat en de grote van de schijf wordt ook vermeld.

Wanneer ik dan toch gewoon op volgende klik krijg ik weer die foutmelding over StartRep.exe. Bij opdrachtprompt heb ik nu CHKDSK /? ingevoerd en krijg ik de lijst met opties. Ik twijfel tussen 2 opties. /F of /R. http://www.computerwoorden.nl/direct--7583--CHKDSK.htm

Welke is volgens jou de juiste?
 
Wanneer ik CHKDSK /R doe krijg ik de volgende melding:

Het type bestandssysteem is NTFS.
Kan actieve station niet vergrendelen.
Schijfcontrole kan niet op dit volume worden uitgevoerd omdat het volume tegen schrijven is beveiligd.
 
Probeer /F ook eens.

Btw,staan er veel bestanden op de Vista schijf die je wilt bewaren?
 
Dan krijg ik het zelfde verhaal.

Als ik heel eerlijk ben is mijn C schijf me nog meer waard dan mijn externe schijf waar het eigenlijk allemaal mee begon.
 
Vista DVD er weer in en probeer met System Resore,een herstelpunt terug te zetten van voor de problemen met de Vista schijf.

Ben het even kwijt,maar is de Vista schijf momenteel te benaderen met de Nucia.iso?

Denk er eens over na,om op de ongebruikte 3e schijf Vista opnieuw te installeren en later de belangrijke bestanden over te zetten?
 
Er zijn geen herstelpunten op deze schijf krijg ik als melding.

Heb nu weer eventjes Nucia draaien en daar kan ik keurig al mijn mappen benaderen via A43 File Management.

Uiteraard wil ik dat best overwegen, maar ik kreeg eigenlijk vanmiddag de indruk dat we op de goede weg waren, maar daar kan jij beter over oordelen dan ik natuurlijk ;)
 
Eerlijk gezegd zie ik geen opties meer en ik weet ook niet hoe die blokkade voor CHKDSK op te heffen.

Soms is het verstandiger een nieuwe installatie te doen, i.p.v. eindeloos te blijven proberen.

Is die 3e schijf hetzelfde qua grootte en type als de Vista schijf?
 
Volgens mij is die schijf exact het zelfde.

Begrijp ik helemaal. Alleen de oorzaak is voor mij geheel onduidelijk. Alleen mijn externe harde schijf functioneerde niet en later opeens ook mijn gehele pc niet meer omdat we bezig waren de externe harde schijf te recoveren. Dat is dus het zure, mijn pc draaide namelijk prima op het moment. Als je geen opties meer ziet dan snap ik dat we iets anders moeten gaan proberen. Alleen omdat ik vanmiddag het een en het ander zag veranderen waar onder het verschijnen en herkennen van het besturingssysteem dacht ik dat het wel ging lukken. Ik zou het namelijk doodzonde vinden als we er nu heel dichtbij zijn maar er nog net 1 klein dingentje is wat er moet gebeuren. Maar zo simpel zal het ongetwijfeld niet zijn.
 
Volgens mij is die schijf exact het zelfde.
Dat is best belangrijk,anders zou je problemen kunnen krijgen bij het opnieuw activeren van Vista.

Je kunt ook even een "voorlopige" Vista instaleren op die 3e schijf,zonder dat de PC is verbonden met het internet,zodat van een eventuele virusbesmetting o.i.d. sprake kan zijn en je ook nog niet hoeft te activeren.

Dan hoef je geen extra programma's te instaleren en zo.

Als dat werkt kun je nog overwegen om Vista over de huidige installatie heen te zetten,misschien dat dat nog een optie is.

En anders een definitieve nieuwe installatie op dezelfde schijf.

Alleen belangrijke bestanden met PCman op de PartedMagic schijf overzetten kan natuurlijk ook.
 
Ik probeerde zojuist nog een keer een andere opdracht in de prompt, namelijk:

CHKDSK C: /R /F

Dit had ik bij het zoeken van informatie op het net gevonden.

Ik krijg nu het volgende te zien.

CHKDSK kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. CHKDSK kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld.
ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG. Wilt u een ontkoppling van dit volume forceren? J/N

Ik las ergens dat ik dan voor N moet kiezen en daarna er wellicht een vraag zal staan of ik het bij de volgende opstart wel wil controleren.

Ben jij hier mee bekend en is dit iets wat ik moet overwegen of zit ik op het verkeerde spoor?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zelf zeker doen dat ontkoppelen,wat kan er immers verder nog mis gaan.

Ik zou dus met ja antwoorden.
 
Na dit te hebben gedaan ging de check uiteindelijk lopen.

Dit waren de uiteindelijke bevindingen:

195358719 KB totale schijfruimte
156746096 KB in 127325 bestanden
136440 KB in 22935 indexen
13098680 KB in beschadigde sectoren
302667 KB in gebruik door het systeem
Het logboekbestand nemt 65536 KB in beslag
25074836 KB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
48839679 clustrs in totaal op schijf
6268709 clusters beschikbaar op schijf
Kan berichten in logboek niet overbrengen naar gebeurtenis logboek status 50.

Toen kreeg ik eerst een scherm met Windows failed to start. A recent hardware of software change might be the cause. To Fix the problem.

1. insert your Vista cd/dvd ......
2. ....
3 ....

File \Windows\system32\drivers\tcpip.sys

Status 0x0000098

info: Windows failed to load because a crtical system driver is missing, or corrupt.


Hierna afgesloten en via de vista dvd opgestart.

Toen heb ik de opstart herstel gedaan.

Hierna opnieuw opgestart en laten lopen. Nu kreeg ik nog maar kort 'Microsoft Corporation' in beeld wat leek op voorheen als ik gewoon kon opstarten. Ik was dus in afwachting van het Vista logo en het bijbehorende geluid. Kreeg alleen een fel blauw scherm met allerlei tekens en een countdown teller. Duurde maar een paar tellen.....laat ik dus maar Vista op die derde schijf gaan installeren voordat er helemaal niets meer overblijft van mijn huidige C schijf.

Denk dat ik hier ook nog wel wat hulp bij nodig heb. Ik ga dus zo de C schijf ontkoppelen en dan de ongebruikte schijf weer aan de bedrading hangen. Wat ik me nu al direct afvraag is of dat er nog wat moet gebeuren, aangezien deze schijf ook gewoon aan de bedrading hing toen alles nog goed zat maar deze schijf niet werd herkend.
 
Laatst bewerkt:
13098680 KB in beschadigde sectoren
Dit is behoorlijk veel,dus die schijf maar eens door een tool van de fabrikant laten controleren als je Vista op die 3e schijf hebt staan.
Wat ik me nu al direct afvraag is of dat er nog wat moet gebeuren, aangezien deze schijf ook gewoon aan de bedrading hing toen alles nog goed zat maar deze schijf niet werd herkend.
Geen idee waarom de schijf niet zichtbaar was,wat is\zijn het eigenlijk voor type schijven,IDE of SATA?

Ik zou de schijf in partities verdelen tijdens de installatie,of heb je liever een grote schijf?
 
Volgens mij gewoon SATA aansluiting.

Ik vind het geen probleem als ik de schijf gewoon groot houd.
 
Als je een schijf in meerdere partities indeelt,kun je de belangrijke data op de andere partitie zetten.

Storingen,komen in het algemeen voor op de Windows partitie en dan blijft de data buiten schot ;)

Tutotial Vista installeren.

http://www.websonic.nl/pctips/windowsvista/vista_installatiewindows.php

Na afb.6 staat info hoe een schijf in te delen.

Voor de installatie moet worden aangegeven waar je Vista wilt installeren. Selecteer hier de partitie waarop je de schijf wilt installeren, in het scherm is er maar 1 partitie waarop geinstalleerd kan worden. Ook de mogelijkheid om hier extra partities aan te maken, te verwijderen, formatteren etc. de opties hiervoor haal je tevoorschijn door een druk op de knop "Stationsopties" en zie je hieronder ook in het scherm. Klik dan op volgende.

Formatteer de partitie als NTFS,tenzij je om redenen Fat32 wilt.

Waarschijnlijk,kun je extra aangemaakte partities pas in Windows formatteren en alleen de hoofdpartitie tijdens de installatie.

Als je SATA schijven hebt,zijn het de aansluitingen zoals op de afb.
 

Bijlagen

  • sata.jpg
    sata.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 55
Ik heb zojuist de Vista installatie gedaan op de voorheen ongebruikte harde schijf.

Wat is nu een logische vervolg stap? De instellingen lijken overigens nog helemaal nergens op. Alles lijkt 3 x zo groot als voorheen, maar dit is vast iets met instellingen.
Is het nu noodzaak om direct allerlei updates te gaan doen?

Voor mij is het nog steeds van groot belang om de verschillende gegevens van de andere schijven te reden.

De C en D schijf zijn op dit moment dus niet aangesloten zoals je zult begrijpen.
 
Alles lijkt 3 x zo groot als voorheen, maar dit is vast iets met instellingen.
Je zult de instellingen van het beeldscherm in configuratiescherm moeten aanpassen.

Waarschijnlijk zul je eerst de driver van de videokaart moeten installeren.

Ook heb je een CD met de drivers van het moederbord?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan