Pc aansluiten op Onkyo receiver (5.1)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wverheij

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Berichten
8
Hallo,

Ik heb hier staan:

Onkyo TX-SR303E

Voorkant: http://www.eu.onkyo.com/ir_img/16858717_b73f032869.jpg
Achterkant: http://www.eu.onkyo.com/ir_img/16858720_a070b55a9a.jpg

Hierop wil ik bij 'Video 3' Mijn PC aansluiten. Ik heb dit nu gedaan door een rode en witte tulp in de daarvoor bestemde ingangen onder 'Video 3' te steken. De andere kant van die kabel eindigt in een enkele Jack. Deze zit aangesloten in de groene ingang op mijn PC. Als ik de kabel inplug opent automatisch het menu van Realtek.

Menu Realtek: http://tweakers.net/ext/i/1209025353.png

Net zoals op het plaatje licht de afbeelding naast het groene contactje op, waarna ik hierop kan klikken. Ik kan vervolgens selecteren wat voor apparaat er is aangesloten. Hier kies ik voor 'Frontluidsprekeringang'. Hierdoor zijn logischerwijs enkel de 2 frontluidsprekers van mijn 5.1 set actief. Er is geen optie om alle boxen te laten werken. Het is óf alleen front, óf alleen rear, óf center en subwoofer. Ik heb als aantal boxen "6CH luidsprekers" geselecteerd. (Daar waar op het plaatje "8CH Speaker" staat.

Dit snap ik allemaal nog wel, maar wat ik niet weet is welke kabel ik nodig heb om mijn PC goed op mijn receiver aan te sluiten.

Dus welke kabel heb ik nodig die zowel achterin mijn receiver past, maar aan het andere uiteinde dan volgens mij groen, beige en oranje/bruin/blauw moet zijn? Hoe noem je zo'n kabel? Of doe ik iets anders fout?

Alvast bedankt voor diegene die mij verder kan helpen!

Wouter
 
Hoi.

Dat gaat niet lukken met die kabel met de rood witte stekkers heb je geen digitale uitgang op je geluid/moederbord geluidkaart spdif of zoiets
 
Laatst bewerkt:
Of je gebruikt 3x deze kabel, zodat je met 5.1 van de PC naar de versterker gaat of je gebruikt een digitale kabel (als je PC een digitale uitgang heeft, coax of optisch)

Als je 3 kabels gaat gebruiken, kun je alleen de DVD ingang op de versterker gebruiken (dit is je enige ingang met 6x analoog)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord. Hoe kan ik daar wel voor zorgen dan? Bijv. Video 1 gebruiken ipv Video 3? Zie afbeelding 2 (achterkant). Verder nog adviezen/alternatieven?

@PST. Ziet die coax er gewoon uit als de COAX die ik van de tv ken? En die optische? Sorry, maar ben hier niet erg in thuis, maar heb toch wensen.. Lastig he.. Bedankt voor jullie moeite!
 
Laatst bewerkt:
Of je gebruikt 3x deze kabel, zodat je met 5.1 van de PC naar de versterker gaat of je gebruikt een digitale kabel (als je PC een digitale uitgang heeft, coax of optisch)

Hoi,

Sorry maar dat gaat niet lukken volgens mij ten eerste kan je op de receiver geen 3 witte en 3 rode op de video 3 aansluiten en ik denk dat de geluidskaart gewoon stereo uitstuurt.
Aan de ts de uitgang op je geluidskaart is op het ogenblik even van belang qua aansluiting.
Zit daar een digitale uitgang op?
Geef anders even je geluiskaart of moederbord op die je hebt
 
Laatst bewerkt:
@PST. Ziet die coax er gewoon uit als de COAX die ik van de tv ken? En die optische?

Zie de foto van de achterant van je versterker, helemaal linksboven in de hoek zie je de twee digitale ingangen, coaxial en optical.

@Modag, Video 3 is inderdaad stereo, de DVD ingang is wel 6 kanaals analoog. Waarschijnlijk heb je net mijn edit gemist.

De meeste geluidskaarten kunnen dit wel aansturen, zeker als je moet kiezen welke speakers er op een bepaalde aansluiting zitten zoals ts aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Aida 32 geeft het volgende aan:

Geluidskaart:
- Realtek HD Audio output


Moederbord:
- CPU type unknow 1866 MHz 3.5 x 533
- Moederbord Naam: onbekend
- Moederbord Chipset: onbekend
- Systeemgeheugen 1024MB
- Bios Type: Award 10/13/06 (is hyperlink naar: http://www.phoenix.com/en/OEM-ODM/products/default.htm

Naast mijn aangesloten VGA kabel zit wel een gele ingang op de achtekant van mijn PC (is dit niet de supervideo dan?). Verder zie ik niets bijzonders, behalve de ingangen die je terugziet in afbeelding 3 (blauw, groen, roze, bruin, oranje en beige)

@PST Nee, die zie ik volgens mij niet terug op mijn PC..

Ondekte net nog een oranje ingang op mijn PC, vlakbij de groene en paarse voor toetsenbord en muis. Onder de oranje ingang staat "SPDIF OUT" wat is dit?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Zie net dat je een digitale uitgang hebt als dat schermpje ten minste overeen komt van realtec en dan moet je volgens mij moet je dan z;n kabeltje als dit hebben

Op het schermpje de zwarte uitgang waar digital bijstaat dus zal je even op de achterkant kijken of daar net z'n uitgang op zit daar zal spdif bijstaan denk ik
 
Laatst bewerkt:
Het scherm van Realtek wat ik zie is vrijwel gelijk. Verschillend is de positie van de gekleurde ingangen. Bij mij staan blauw, groen, roze onder elkaar aan de linkerkant en bruin, oranje, beige onder elkaar aan de rechterkant. Verder staan er onder het kopje 'Digital' twee van die dingen die je op het plaatje ziet. Deze zijn tevens oranje en niet zwart. Ook staat er bij beide digitale ingangen nog een icoontje wat erg lijkt (of is) op de 'optical' ingang op mijn receiver. Ook deze zijn oranje en niet zwart. Het vreemde is dan wel dat er op de achterkant van mijn PC maar één digitale uitgang te vinden is (die SPDIF-ingang...) en geen optische ingangen te vinden.

PC is trouwens een Packard Bell iMedia MC 9520
 
Ondekte net nog een oranje ingang op mijn PC, vlakbij de groene en paarse voor toetsenbord en muis. Onder de oranje ingang staat "SPDIF OUT" wat is dit?

Dat is je coaxiale digitale uitgang. Met de kabel die Modag liet zien, sluit je deze aan op de versterker.

In het tooltje van Realtek geef je dan aan dat je de digitale uitgang gebruikt. De geluidkaart stuurt het signaal dan onbewerkt door naar je versterker en de versterker decodeerd het surround signaal.

Dit lijkt me voor jou de beste oplossing. De Onkyo surround decoder lijkt me van (veel) betere kwaliteit dan de onboard Realtek
 
Edit: Het is me allemaal helder nu. Voor mijn Xbox 360 gebruik ik straks een speciale Componentkabel waar een ingang voor een optische kabel op de stekker zit. De Componentkabel loopt naar mijn TV en de optische kabel gaat naar de receiver. De TV en receiver verbind ik door een kabel met aan de ene kant een scart voor in de TV en aan de andere kant een rode en witte tulpstekker voor in de receiver. Klaar is Kees! En dan eindelijk eens optimaal van mijn set gaan genieten. Nogmaals dank!
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Fijn dat het gelukt dus wens ik je veel luisterplezier succes:thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan