Gigabit snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

surfer10

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
73
Sinds een weekje een D-link 655 gigabit router in huis. IN het huis allen cat5e kabels aangesloten. De netwerkkaarten in de pc's zijn gigabit. 1 pc draadloos en 1 pc met kabels aangesloten.
Daarnaast ook een gigabit externe schijf aangesloten.

De snelheden van pc naar laptop en pc naar externe schijf etc. zijn bedroevend laag. Niet veel sneller dan met mijn andere router een sitecom 100 mbit.

Nu lees ik op internet nogal vaak jumboframes verhogen en qos aan of uitzetten etc als tips om de snelheid te halen. Ik meet de snelheid met jperf. Het zijn allen Windowsxp sp2 machines.

In de router zijn ook qos instellingen te vinden.

MIjn vraag is welke instellingen en hoe moeten deze ingesteld worden om wel de gigabit snelheden te halen?
Ik heb al zoveel gelezen maar weer nog steeds niet of QOS op de pc/alptop/router nu wel of niet aanmoet. en waar moet ik bijv. de jumboframes aanpassen...etc.
 
Hoi,

Het belangrijkste dat je moet doen is al je hardware resetten als je van een 'gewone' naar een gigabit-router overschakelt.
Verwijder in je hardwareoverzicht de (gigabit-)netwerkkaart en start opnieuw op.
Je kaart wordt dan opnieuw gedetecteerd en de driver geïnstalleerd met 'maagdelijke' instellingen.
Controleer ook op de site van de hardwarefabrikant of je de laatste firmware/drivers hebt.
 
Laatst bewerkt:
1 pc draadloos en 1 pc met kabels aangesloten
...
...
De snelheden van pc naar laptop en pc naar externe schijf etc. zijn bedroevend laag. Niet veel sneller dan met mijn andere router een sitecom 100 mbit.

Het is mij niet helemaal duidelijk welke pc nu een wifi kaart heeft maar bij verkeer tussen een bekabelde pc en draadloos pc zul je geen voordeel halen van een gigbit kaart aangezien Wifi een maximale snelheid heeft van (54 Mbit/s) Dit is al lager dan de snelheid van een 100m verbinding dus 1000m zal geen verbetering daarin brengen.

Het instellen van Jumboframes moet je doen op het hele traject.
Dus mtu en tcpwindowsize aanpasen op zowel/server client
http://support.microsoft.com/kb/314053/en-us
en waarschijnlijk ook op de router zal een instelling mbt jumboframes staan.
 
..... bij verkeer tussen een bekabelde pc en draadloos pc zul je geen voordeel halen van een gigbit kaart aangezien Wifi een maximale snelheid heeft van (54 Mbit/s) .....

Je hebt helemaal gelijk ...... ware het niet dat het om een Wireless-N 300Mbps router gaat.
De draadloze netwerkkaarten moeten dan wél dezelfde specs hebben.
En wat belangrijk is in de basisinstellingen van de router: Wireless-N moet op enabled staan!
Ik denk, voorafgaand aan de instellingen mbt Jumboframes, allereerst dit hardwareverhaal en de -instellingen duidelijk zal moeten zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan