uitsnijden met rule of thirds

Status
Niet open voor verdere reacties.

str

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2009
Berichten
37
hallo allen,

ik ben een beetje mijn winterfoto's aan het bewerken (zoals het sneeuw wit maken ipv blauw), maar ik kom bij het uitsnijden op enkele problemen.

Ik wil namelijk om de foto's wat mooier te maken, bij het uitsnijden zo veel mogelijk gebruik maken van de regel van derden (rule of thirds). Maar, ik kan dus geen handige tool vinden hiervoor. Het programma wat ik heb is Adobe Photoshop CS2.

Uitsnijden is niet zo moeilijk, maar om de regel van derden toe te kunnen passen, kan ik geen hulpmiddel vinden.

om duidelijk te maken wat ik bedoel: bij een online aflevering van Gamekings doen ze dit met behulp van het programma Adobe Lightroom 2. http://www.gamekings.tv/index/videos/hardwarewoensdag-fotografie-special-4-fotobewerking-un-cut/ Vanaf 5 minuten begint het stukje van het uitsnijden.

Maarja, ik heb geen Lightroom 2, maar Photoshop CS 2. Dus weet iemand of ik ook zo'n tool kan vinden in Adobe Photoshop CS2??
 
the rule of thirds is een vuistregel, geen wiskunde. dus je hoeft geen 100% exact in 3en te gooien maar meer "Op het oog" dus mijns insziens hoef je geen apart tool ervoor te hebben
 
ik ben heel slecht in inschatten, dus "op het oog" heeft voor mij geen zin -.-

Duh, tuurlijk is het geen wiskunde en hoef je er ook niet 100% aan te houden, maar aan zo'n reactie heb ik helemaal niks.

Ik wil gewoon mijn foto's zo mooi mogelijk in beeld brengen, en daar hoort een mooie uitsnede bij. En hiervoor zou ik graag hulplijnen van de rule of thirds willen hebben, zoals ik al eerder heb aangegeven.

Iemand anders hier die me er wel in kan helpen?
 
Eenderderegel met photoshop :
Open een nieuw document met dezelfde resolutie en modus, maar kleiner.
In dit document kies je voor bewerken, voorkeuren, hulplijnen,raster & segmenten, kies : rasterlijn op elke 33,33 % en onderverdelingen : 1.
Ga naar menu weergave, tonen en kies voor raster.
Verplaats de laag met de foto, zodat de horizon gelijk ligt met een van de horizontale rasterlijnen en dat het belangrijkste voorwerp op één van de kruispunten van de rasterlijnen ligt. Je hebt voldoende ruimte om met de foto te schuiven omdat het nieuwe document kleiner is dan het originele.
Ctrl A en afbeelding, uitsnijden. De onzichtbare randen van de foto worden weggesneden.
Ctrl D, dan menu weergave, tonen, raster : uitvinken.
Succes !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan