DVD covers/hoesjes maken en opslaan als JPEG

Status
Niet open voor verdere reacties.

mofasa

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2007
Berichten
54
DVD covers/hoesjes maken en opslaan als JPEG

Ik heb een dvd gebrand met foto's en films wijlen kindje.
voorkant is een foto en de achterkant hoodstukken met jaren, van baby tot tiener

nu wil ik covers / hoesjes maken.
deze wil ik als jpeg opslaan.

Welk proggie kan ik gebruiken die jpeg kan opslaan?
Of hoe kan ik met word / excel werken? het liefst met een voorbeeld.doc of voorbeeld.xls
De cover/hoesjes moet als jpeg opslaan.

Alsvast iedeen bedankt
mofasa
 
Uit een andere topic waarin je een vraag had gesteld;
Mofasa, je gaat dadelijk een beetje op je donder krijgen van een moderator. Waarom? Daar ga ik niet over dat lees je wel van die moderator.

Die witranden zijn niet nodig als je deze gehele posting goed doorleest. Enige wat je hoeft te doen in Word is het papier kantelen (landscape) en vervolgens voeg je een plaatje in (zet dan eerst even de tekstomloop van het plaatje op 'contouren') en eenmaal ingevoegd vergroot je de afbeelding naar de eerder genoemde 27.4 bij 18.5. (Vergeet vooral niet om de vinkjes weg te halen bij hoogte en breedte verhouding ander lukt het je never om 27,4 bij 18,5 te verkrijgen)

Reden dat je het op contouren moet zetten is dat je het plaatje dan vrij kunt verschuiven over de pagina. Die witranden waar jij het over hebt komen uiteraard doordat een A4tje groter is dan 27.4 bij 18.5. Tja, ik knip ze er altijd af en met een eenvoudige papiersnijder gaat het nog sneller.

Tip: is je cover overwegend wit, dan knipt of snijdt dat verrekte lastig. Handig is dan natuurlijk om eerst een tekstvak met een zwarte rand op je papier te plaatsen en dáár het plaatje inplaatsen. Dat tekstvak maak je dan 1 millimeter groter dan de afbeelding, het knipt namelijk lekker makkelijk als je de zwarte rand goed kunt zien. ;)

Die topic is gesloten gezien deze van 2007 is.
 
@mofasa, dat opslaan als .jpg is niet nodig als je eenmaal een malletje hebt gemaakt in Word. Elke volgende keer sleep je één of meerdere foto's naar dat malletje (tekstvak) en je speelt wat met het oprekken en inkrimpen van de afbeeldingen. Maar zelfs een malletje maken is niet nodig. Het kost slechts enkele seconden om in Word een tekstvak te plaatsen dat voldoet aan bepaalde afmetingen.

Natuurlijk kun je hetzelfde effect bereiken door (bijv.) de foto's in Powerpoint te trekken. Daar kun je wél als .jpg opslaan.

Irfanview ken ik niet (heb ik nooit mee gewerkt) dus kijk daar vooral ook naar, misschien biedt dit tooltje wel een kant-en-klare DVD cover mal, dan hoe je helemaal zelf niets meer te doen.

Ik realiseer mij dat niet iedereen even handig is met software. Kom je er niet uit, stuur dan desgewenst een mailtje met de afbeeldingen naar

gast0225-helpmij@live.nl

dan maak ik de cover voor je.
 
Laatst bewerkt:
@Mofasa,

is dit ongeveer wat je bedoelt? (Vanzelfsprekend zijn de mensen onherkenbaar gemaakt en heb ik de tekst van de spreuk even vervangen voor woorden die qua regellengte wel dit als resultaat zullen gaan opleveren, m.a.w. what you see is what you get.) Als je wilt dat ik 'm helemaal compleet maak voor je, moet je mij op mijn mailadres maar even mailen wat op de rugzijde voor tekst moet komen te staan, dan krijg je 'm als compleet Worddocument aangeleverd. Enige dat je dan nog hoeft te doen is een mooi fotopapiertje in de printer doen, printen en uitknippen en je hebt je persoonlijke cover. Zoals je mailde, kind op de voorzijde van de cover, vrouw + tekst aan de achterzijde.
Vanzelfsprekend is lettertype vrij te kiezen, roep maar wat en als je het later zelf wil veranderen kan dat natuurlijk ook, het is een blijft een simpel Worddocumentje. De rugzijde is nu wit, moet die een kleurtje krijgen?

Jij hebt Word 2003 geloof ik? Ik heb 'm gemaakt met Word2007 maar kan 'm opslaan als 2003 voordat ik 'm je mail. Grappige is ook nog eens dat het gehele document slechts 128 Kb groot is, 'drie keer niks' dus, maar wél van een uitstekende fotoprintkwaliteit.
 

Bijlagen

  • Cover.jpg
    Cover.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 142
Laatst bewerkt:
@MoFaSa,
je mailde dat het er prima uitzag, daarom heb ik je zojuist, zondag 24-1 10.55 uur, de definitieve versie gemaild. Laat svp even op de Helpmij weten of je nu gemakkelijk kunt 'rommelen' met het 'malletje'. Dan kunnen eventuele vraagstellers, die met een soortgelijk probleem zitten, er mogelijk hun voordeel meedoen.
Ik bewaar het bestandje totdat jij mij laat weten dat je het bestand in goede orde hebt ontvangen. Ik wis dan alles van de harddisk van mijn pc.
 
Laatst bewerkt:
@MoFaSa,
je mailde dat het er prima uitzag, daarom heb ik je zojuist, zondag 24-1 10.55 uur, de definitieve versie gemaild. Laat svp even op de Helpmij weten of je nu gemakkelijk kunt 'rommelen' met het 'malletje'. Dan kunnen eventuele vraagstellers, die met een soortgelijk probleem zitten, er mogelijk hun voordeel meedoen.
Ik bewaar het bestandje totdat jij mij laat weten dat je het bestand in goede orde hebt ontvangen. Ik wis dan alles van de harddisk van mijn pc.




Ben nu al bezig met het plaatsen van de hoofdstukken.
tot zover gaat het goed. nog even en ik ga een test printje maken.
 
Dan ga ik jouw foto's en het uiteindelijke Wordbestand van de harddisk van mijn pc verwijderen.

Succes met je DVD('s) !
 
Ben nu al bezig met het plaatsen van de hoofdstukken.
tot zover gaat het goed. nog even en ik ga een test printje maken.


update:
een test versie in z/w zag het goed uit. Het gedicht was verstopt. Even gerommeld en gedicht stond achter het foto verstopt.
tekst naar voren gebracht.
kleuren test print in een keer goed. :thumb:


nu bezig aan de achterzijde 6 foto's (z-vorm) maar dit nog niet lukken.
Foto's willen niet kleiner worden, alleen verplaatsen. :confused:
 
OK, goed om te lezen dat alles naar wens is gegaan en dat je ook nog een sjabloontje hebt gevonden. Ik heb die site bekeken en waarempel, het is exact hetzelfde ;) (Kan ook niet anders want alle DVD doosjes hebben dezelfde afmetingen)

Zie je nu hoe gemakkelijk het achteraf blijkt te zijn? Je had het sjabloontje (kader met vakken) best zelf kunnen maken.

Tip: als je dat docje van mij oplsaat "als" en je slaat het op als sjabloon, dan heb je precies dezelfde sjabloon als die van die website. Nu kun je dus in het vervolg ook zelf sjabloontjes ontwikkelen die geheel andere afmetingen hebben:

slechts een lineaaltje en even wat freubelen met een paar tekstvakken en je hebt je eerste eigen gemaakte sjabloontje.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan