thuisnetwerk en extern bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

acra

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2004
Berichten
241
Hallo,
Ik wil binnenkort op afstand mijn thuisPC kunnen gebruiken. Nu zit de thuisPC in een thuisnetwerk dus zocht ik naar een oplossing om toch in die ene PC te geraken. Ik vond hier een oplossing: http://computertotaal.nl/article/6914/workshop-extern-bureaublad/6.html Een alternatieve poort instellen. Dan moet ik in de router die poort instellen http://computertotaal.nl/article/6914/workshop-extern-bureaublad/7.html Op die pagina staat helaas een zin die ik niet begrijp: Bij Public Portgeeft u het juiste poortnummer op, terwijl u bij Private IP het adres van de gewenste RDP-computer en wederom het poortnummer opgeeft.
Public port wordt dan het nieuwe poortnummer maar dan Private IP wordt adres van de gewenste RDP-computer?? Wat wordt hier bedoeld?
Vervolgens staat er op die laatste pagina een handig schermpje om de verbindingsinstellingen op te slaan. Ik neem aan dat ik dit op de PC op afstand in moet stellen of zie ik dat verkeerd? Graag jullie advies.
Thnx, Nora
 
Hallo acra,

Wat ik in de beschrijving mis is, dat je er ook voor moet zorgen dat je de gebruiker die toegang heeft met een goed wachtwoord moet beveiligen. Poort scanners zullen de aangepaste poort ook wel vinden, dus is goede beveiliging met wachtwoord geen overbodige luxe. Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar, het eerst opbouwen van een beveiligde vpn verbinding, daarna het opbouwen van de wat gevaarlijke verbindingen.

Groetjes Erik Rothuis
 
Ik heb even kort gekeken hoe een vpn-verbinding te maken. Ik loop dan -zo te zien- tegen hetzelfde probleem aan. Thuis heb ik een ip-adres (77.129.xxx.xxx) maar omdat er een thuisnetwerkje is hebben alle pc's een 192.168.xxx.x adres en naar zo'n adres kan ik van buitenaf niet verbinden. Vandaar dat ik dacht via een alternatieve poort, klinkt oke. Maar vpn dus en dan??ook een alternatieve poort?? Kennen jullie wellicht een leesbare site met soort stappenplan of wil iemand met even op weg helpen?
En natuurlijk stel ik een fatsoenlijk wachtwoord in.
Alvast bedankt, Nora
 
Dat moet je in de router regelen met portforwarding. Welk merk/type router is het?

Groetjes Erik Rothuis
 
misschien maakt dit het ook iets duidelijker:

bv RDP (RDP is standaard poort nummer 3389):

Een computer wil verbinding maken met de "Doel computer" via RDP
De doel computer zit in het 192.168.xxx.x netwerk dus kun je het ipadres niet gebruiken.
Daarvoor kun je portforwarding gebruiken.

Je maakt dan verbinding met je router 77.129.xxx.xxx op poort 3389
En je router zorgt ervoor dat je verbinding wordt doorgestuurd naar je "Doel computer"

Router:
77.129.xxx.xxx

Portforwarding op poort 3389 naar "Doel computer" (192.168.xxx.x)


Doel computer
192.168.xxx.x
 
Oke, ik denk dat ik wel vooruit kan zo. Bedankt!!
Ik ga het binnenkort proberen en laat dan weer van me horen
 
Soms heeft je modem/router ook VPN ondersteuning, bv sommige Drayteks, Zyxels, en US-Robotics. Je hoeft dan geen poorten te forwarden, je maakt een VPN gebruiker aan de PC waarvan je wilt 'inbellen' krijgt dan een adres in je lokale segment, dus 192.168.x.y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan