Linuxbox vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

neotrans

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
Berichten
14
Hi,
Tot op heden (sinds 10 jaar) gebruikten we binnen ons klein netwerk volgende systeem.

1) Het internet kwam binnen via ADSL router van de provider en ging in onze Linuxbox. Deze stuurde de connectie verder over ons intern netwerk naar alle computers (6). Op deze wijze had iedereen toegang tot het internet en tot onze dataserver.
2) Vorig jaar is er een VOIP telefoon centrale bijgekomen, hierdoor gaat de ADSL eerst naar een Switch (die ook stroom geeft aan de telefoontoestellen) van de Voip en dan naar de Linuxbox. We hebben hier bewust gekozen om de scoop van de telefonie en het interne netwerk uit elkaar te houden. Het netwerk zit binnen 10.0.0.01 tot 10.0.0.200 en de telefonie binnen de 192.168.0.100 tot 192.168.0.400 (ongeveer).
3)Aangezien we in de nabije toekomst een webkoppeling met onze dataserver zullen maken, wil ik de Linuxbox er tussenuit halen, om problemen te voorkomen met de webkoppeling. (deze mensen zijn niet zo voor Linuxboxen etc).
4) Dus de nieuwe opstelling zal zijn:
*adlsrouter van de provider
*webserver die de connectie et onze dataserveronderhoudt
*dataserver, waar onze boekhouding etc op draait
*de werkstations.

Wat doe ik nu het beste om deze werkstations toch hun internet connectie en toegang tot de dataserver te geven, zoals nu, en anderzijds de VOIP buiten de scoop van de data te houden.
Ik heb al geexperimenteerd met een tweede kabel van de ADSLrouter naar een switch en van deze switch naar de dataserver en werkstation. Dit werkt echter niet. Het probleem zit ergens met de "gateway" denk ik. Vroeger was het ook de Linuxbox die de IP adressen uitdeelde.

Eigenlijk is dit waarschijnlijk niet zo moeilijk, maar ik zie tijdelijk de bomen niet meer door het bos, en wenst niet alleen afhankelijk te zijn zijn van de hocus pocus van een of ander ITC man.


25 jaar ervaring met IT in mijn omgeving heeft me geleerd dat je zelf ook moet kunnen volgen om niet elke dag voor problemen te moeten "bellen" naar een IT Wizz.

Eerst dank voor het lezen van mijn epistel en hopelijk volgt er nog een oplossing of goede raad.

Thx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan