Audio CD/DVD's met hoge geluidskwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anbert

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
29
Sinds kort heb ik een audio set met een mooie reciever die allerlei voor mij nieuwe audiostandaarden aankan. Nu is mijn vraag waar ik op moet letten als ik een CD\DVD wil kopen met True HD audio of een ander formaat wat hoger is dan de normale Audio CD.

Ik heb een demo gedownload met PCM96 geluid die ik afspeel op mijn PS3 en dat klinkt echt fantastisch. Daarom wil ik mijn audio collectie graag aanvullen met deze niewe audioformaten maar ik heb er nog weinig kaas van gegeten. Wie helpt mij op weg?
 
Ehh, je hebt pech dat ik online ben en je bericht lees. Ik geloof namelijk niet in de marketing onzin m.b.t. 'speciale' audio cd's en / of data cd's.

Ik heb altijd één en hetzelfde merk cd's gekocht en of ik daar nu een .avi, foto's of audio op zette, het maakte allemaal geen tierelier uit, álles deed het uitstekend.
Enige wat verschilt is m.i. de prijs van z.g. 'speciale' audio cd's.

En als je twijfelt stel ik voor dat je de "Pepsiproef" doet: laat een familielied op 2 verschillende CD's een muzieknummer branden en er vervolgens een witte sticker op plakken zodat je niet kunt zien wat-wat is en beluister deze cd's op jouw machine. Ervaar zelf of je verschil hoort tussen een 'ordinaire' data CD en een 'speciale' (duurdere) 'audioCD.
 
Laatst bewerkt:
Hoi gast0225, ik heb helemaal geen pech dat je online bent want ik ben het helemaal met je eens. Volgens mij maakt het opslagmedium, zolang het digitaal is, geen fluit uit.

Wat ik bedoel is dat de audiostream hoger is dan 44.1Khz in 16-Bits, dat maakt wel een wereld van verschil. Een DTS audiospoor op een DVD klikt beter dan een standaard Dolby 5.1 spoor. Mijn vraag is of er nog een beter audiospoor te kregen is. Je hebt DTS-HD en Dolby True HD maar is dat wel te koop.

Ik wil graag een aantal van mijn favoriete CD's eens horen in die geluidsformaten.
 
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Ik ben wel even gaan 'spitten' naar de audio en data CD's en wie schetst mijn verbazing dat het tegendeel zelfs waar blijkt te zijn: een datacd is in principe 'beter' dan een audio CD.
Reden hiervoor is dat een audio cd best een foutje mag bevatten, dat hoort de user toch niet, terwijl bij een data cd een enkel foutje in een bestand of programma het gehele bestand of programma kan doen laten vastlopen.

Dit verhaal bevestigt dit.
 
Hoewel mijn vraag hier nog niet mee is beantwoord was dat stuk toch erg leerzaam. Bedankt!
 
er bestaat zo iets als super audio cd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_Compact_Disc

die demo van PCM96 kan trouwens twee dingen zijn
of het is daadwerkelijk een hogere kwaliteit of het is een muziek samenstelling die gewoon lekker vol klinkt en daardoor beter lijkt.
kijk maar eens naar demo's in tv zaken (mooie kleurrijke tekenfilms en zulke snelle actie dat je geen tijd hebt om fouten te zien).

ik denk trouwens dat termen als DTS-HD en Dolby True HD meer marketing is dan iets anders.
 
Als ik op bijvoorbeeld BOL.com zoek op SACD dan zie ik zeker een paar leuke CD's. Ik ga er eens één bestellen. SACD lijkt een inderdaad op een goed alternatief voor de normale CD als je een hogere geluidskwaliteit ( dus echt de bitrate ) wilt hebben. Op bluerays is het zoeken naar een HD audio logo. Wat mij betreft is de vraag beantwoord, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan