NAS Server van buitenaf toegankelijk maken?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

joey31990

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Berichten
44
hallo ik heb sinds kort een NAS server aangeschaft en aangesloten. alleen weet ik nog niet veel over het wereldje van een NAS en zou graag willen weten hoe ik de server van buitenaf zou kunnen bereiken. ik heb al een aantal dingen geprobeerd alleen weet ik niet of ik dat goed heb gedaan. binnenshuis kan iedere pc mijn server vinden en verbinden. alleen waar ik naar toe wil werken is dat ik met behulp van links op mijn eigen website kan linken naar mijn server.

hopelijk kan iemand mij helpen.
M.V.G,
Joey Wolfs
 
In je router poort 80 doorzetten naar het IP adres van de NAS (als daar tenminste een webserver op draait, anders bv poort 21/22 voor FTP)
 
In je router poort 80 doorzetten naar het IP adres van de NAS (als daar tenminste een webserver op draait, anders bv poort 21/22 voor FTP)

ik heb zoals aangegeven was in de manual van de server poort 20 en 21 geprobeerd open te zetten in de router. nu weet ik niet zeker of ik dit goed heb gedaan. misschien dat een van jullie het stap voor stap kan uitleggen zodat ik zeker kan weten of ik het goed heb gedaan. ik heb een draadloze router van EMINENT. onze provider is CAIWAY.

en als die poorten open staan hoe kan ik dan van buitenaf in mijn server komen? dat zijn de belangrijkste dingen die ik nu graag zou willen weten.

kunnen jullie me verder helpen? ik loop vast :p
M.V.G,
Joey Wolfs
 
Via ftp verbinding maken met je IP adres, dat kun je bv opzoeken met http://www.watismijnipadres.nl. Een handleiding voor je router is lastig he, er zijn zo veel verschillende. Zelfs Eminent heeft diverse. Maar waar het op neer komt is dat je iets moet hebben van Port Forward 21 naar [IP adres van je NAS]
 
Via ftp verbinding maken met je IP adres]

wat bedoel je hiermee? moet ik vanaf mijn ftp server verbinding maken met mijn ip adres van mijn computer ofzo? zo ja hoe doe ik dat dan? kun je misschien iets duidelijker zijn?

M.V.G, Joey
 
Vanaf een andere lokatie kun je met ftp verbinding maken op aaa.bbb.ccc.ddd (je ip adres) Hiervoor kun je ieder willekeurig FTP programma gebruiken. Zal waarschijnlijk zelfs in IE werken met ftp://aaa.bbb.ccc.ddd
 
Vanaf een andere lokatie kun je met ftp verbinding maken op aaa.bbb.ccc.ddd (je ip adres) Hiervoor kun je ieder willekeurig FTP programma gebruiken. Zal waarschijnlijk zelfs in IE werken met ftp://aaa.bbb.ccc.ddd

oke het word me wel al iets duidelijker alleen weet ik niet of ik het nu goed doe.
mijn server heeft het ip adres 192.168.1.107 maar mijn computer natuurlijk een hele andere die hij van buitenaf krijgt. wat begint met 83 ofzo zal ik vanavond nog eens extra goed naar kijken. maar ja 192.168. ip adressen worden door haast iedere router gebruikt dus als ik het ip adres van mijn server in tik op mijn werk of op school vind hij niet die van mij. welk ip adres heb ik dan nodig of moet ik iets koppelen ofzo. ik ben echt een noob op dit gebied.

M.V.G,
Joey
 
In je router forward je de poorten naar 192.168.1.107 (het adres van je NAS). Uiteraard is dit adres op het internet niet beschikbaar, daarvoor gebruik je 'externe' IP adres (83.x.y.z). Op het moment dat je daarmee contact leg, zal de router het verkeer doorsturen naar 192.168.1.107, en daarmee is je NAS van buitenaf benaderbaar. Wel even wachtwoord op zetten zou ik zeggen :)
 
dank je wel. ik zal vanavond even goed kijken welk ip adres van mijn pc is en zal die dan vanuit school of werk proberen te openen. als dit lukt of niet lukt meld ik dat meteen. bedankt voor je hulp in ieder geval.
 
ik heb op een ander topic op deze site iets gevonden dat me verder heeft gelopen want alleen met het ip adres kwam ik niet zo ver. een wachtwoord stond er al op en door het volgende kwam ik er op en is dit deel van mijn vraag opgelost:

je hebt een router, deze heeft jouw provider's ip adres (dus je dynamische ip) die geeft hij af naar buiten dus het lijkt voor de buiten wereld net of jij 1 pc hebt ipv een compleet netwerk

de router deelt aan de pc's met wie hij verbonden is ip's uit in de meeste gevallen: 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50

jij wilt vanaf pc x een ftp server draaien pc x staat bij de router bekend als (voorbeeld!) 192.168.1.10

nu moet je om door de router te kunnen komen poorten mappen, de router vraagt jouw welke poort(en) en welke ip('s) jij toestemming wil geven om vanuit je netwerk de poort naar buiten te gebruiken

jij vult het ip van pc X in en de poort van de ftp server (waarschijnlijk 8080 tcp)

nu kun je als alles voor de rest goed is ingesteld van buiten je netwerk (met je provider's ip, http://www.whatismyip.com ) op deze manier

ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@ipnummer:8080 (8080 kan ook een andere poort zijn hangt van je ftp server instellingen af)


nu heb ik dat gedaan en het werkt van buiten af. dit is gelukt.
Nu nog iets wat hierop volgt. ik heb een eigen website en wil graag omdat mijn ftp van mijn website te klein is, iets plaatsen op mijn eigen ftp server en dat mensen doormiddel van een link op mijn website naar dat bestand kunnen gaan op mijn server en het daar van daan kunnen downloaden. hoe krijg ik dit voor elkaar?
 
Nou, je zegt dat dit al werkt:
ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@ipnummer:8080 (8080 kan ook een andere poort zijn hangt van je ftp server instellingen af)

Je plaats een link in de html file op je webste naar een bestand op je eigen server, dus iets als:
Code:
<a href="ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@ipnummer:8080/public/file.doc">
 
Nou, je zegt dat dit al werkt:
ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@ipnummer:8080 (8080 kan ook een andere poort zijn hangt van je ftp server instellingen af)

Je plaats een link in de html file op je webste naar een bestand op je eigen server, dus iets als:
Code:
<a href="ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@ipnummer:8080/public/file.doc">

ik gebruik microsoft publisher voor de site te maken en daar kan ik alleen een html code apart in voeren, of een hyperlink van een tekstje maken. moet ik dan een html code maken? of moet ik een tekstje maken en daar dan een hyperlink op die manier van maken?

in ieder geval al bedankt voor al je hulp.
 
Ik gebruik geen FP, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar het lijkt me dat je gewoon een html code moet kunnen invullen.
 
sorry dat ik een tijdje niets van heb laten horen maar was ziek en had kiespijn dus heb 2 kiezen moeten laten trekken:(

ik heb jou optie geprobeerd en aan meerdere mensen gevraagd of hij of zij de link van mn website wilde testen maar dat werkte dus niet...

ik heb nu op mijn website een link staan met test www.ictech.nl bijna bovenaan de pagina.
misschien kan jij de fout ontdekken of misschien heb je nog een andere optie die wel kan werken. dan hoor ik het graag want ik wil het wel gaan gebruiken op die manier.

gr joey
 
Werkt prima hier hoor. Je pobeert het toch niet vanaf je eigen netwerk he?
 

Bijlagen

  • test.zip
    194 bytes · Weergaven: 37
ja ik probeer het wel via eigen netwerk en als ik jou link aanklik werkt hij maar via mijn site werkt hij niet en ook niet als ik het andere vraag te doen via msn.
 
dat had ik al wel gedaan alleen soms is die ftp server van de site niet zo snel dat hij het meteen op de site aanpast. maar als je even wacht moet zo de link zijn aangepast. maar ik zeg t je alvast. hij mag bij jou misschien werken maar de andere die ik het vraag krijgen of een foutmelding of een pagina die zegt kan geen verbinding maken

gr joey
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan