valutanotatie: decimaal van punt in komma wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

joest

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2010
Berichten
5
Ben net gestart met OO-Calc. Heb mijn gegevens van Bank gedownload en in een werkblad gezet. In de kolom bedragen gebruiken banken of de notatie: 5,75 euro of 5.75 euro. Calc herkent alleen de getallen met een komma als valuta bedrag en zet er een euro-teken voor. Hoe kan een hele kolom van meer dan 600 cellen de punten in een komma wijzigen?

groet
Joest
 
Hoi,

In Excel selecteer je de kolom, en via de menuoptie Bewerken > Zoeken en vervangen...., vervang je de punt door de komma.
Kan me voorstellen dat het in OO ook zo werkt.
 
Joest,

in OOo:

selecteer de kolom
klick op
bewerken > zoeken en vervangen
vul onder "zoeken naar" in .
vul onder "vervangen door" in ,
klick op
alles vervangen
 
Hoe het komt weet ik niet maar bij mij maakt het ingeven met punt of komma geen verschil.
 

Bijlagen

  • som.jpg
    som.jpg
    52 KB · Weergaven: 272
Laatst bewerkt:
Juist, met de punt van het nummerieke klavier.
Met de andere punt werkt het niet
Groeten
 
Juist, met de punt van het nummerieke klavier.
Met de andere punt werkt het niet
Groeten

Tja ... dat klopt. Want in Excel wordt de punt op het nummerieke toetsenbord 'gezien' als een komma. Hierdoor kan je snel bedragen invoeren via het nummerieke 'klavier'.;)

Overigens heeft dit helemaal niks te maken met de oorspronkelijke vraag ..... :confused:
 
vervangen decimale punt door komma

Het lijkt erop dat "Bewerken-Zoeken/vervangen" de juiste opdracht is, maar als ik het simpelweg invoer, vóór of na kolomkeuze, dan vervangt hij in alle kolommen alle punten door komma's. Eigenlijk blijven er alleen nog komma's over in het hele werkblad.
Ik heb het idee dat ik een bepaalde notatie moet kiezen, b.v. *.* en *,*.
Overigens werk ik op een laptop en er zit geen numeriek klavier op.

Maar alvast bedankt voor de tips
Joest
 
Het lijkt erop dat "Bewerken-Zoeken/vervangen" de juiste opdracht is, maar als ik het simpelweg invoer, vóór of na kolomkeuze, dan vervangt hij in alle kolommen alle punten door komma's. Eigenlijk blijven er alleen nog komma's over in het hele werkblad.
Ik heb het idee dat ik een bepaalde notatie moet kiezen, b.v. *.* en *,*.
Overigens werk ik op een laptop en er zit geen numeriek klavier op.

Maar alvast bedankt voor de tips
Joest

EERST de betreffende kolom (met die bedragen dus) selecteren door op de kolomletter te klikken. Het vervangen wordt dan alleen toegepast op de betreffende selectie.
Of je nu een kolom, een rij, een bereik of zelfs een aantal willekeurige cellen selecteert: die vlieger gaat altijd op.
Kortom: je doet iets verkeerd!
 
decimale punt of komma

Tée,

Helaas, of ik nou eerst de kolom kies of niet, of ik dit spreadsheet gebruik of een ander, bij "vervangen" vervangt hij alleen de laatste van de kolom, bij "alles vervagen" vervangt hij vrijwel alle tekens in het hele spreadsheet.

Het is dus ingewikkelder, bedankt en groet.
 
In Calc is er maar één echte oplossing voor dit probleem. Een (hulp)kolom invoegen en daarin de formule:
Code:
 =WAARDE(SUBSTITUEREN(A1;".";","; 1))
zetten.
Dus ervan uitgaande dat de bedragen in kolom A staan dan in kolom B de formule. Kopieer de formule naar beneden.
 
Tée,

Helaas, of ik nou eerst de kolom kies of niet, of ik dit spreadsheet gebruik of een ander, bij "vervangen" vervangt hij alleen de laatste van de kolom, bij "alles vervagen" vervangt hij vrijwel alle tekens in het hele spreadsheet.

Het is dus ingewikkelder, bedankt en groet.

Hoi,

Sorry, ik was helemaal vergeten dat je niet in Excel, maar in Calc van OO werkt ......
 
Decimale punt door komma vervangen

In Calc is er maar één echte oplossing voor dit probleem. Een (hulp)kolom invoegen en daarin de formule:
Code:
 =WAARDE(SUBSTITUEREN(A1;".";","; 1))
zetten.
Dus ervan uitgaande dat de bedragen in kolom A staan dan in kolom B de formule. Kopieer de formule naar beneden.

Beste Cor,

Hartelijk dank, dit is exact wat ik nodig heb, het werkt, simpel en snel.;)

Allen die de moeite namen mee te denken ook bedankt.

groet,
Joest
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan