Probleem met Netwerkinstellingen / Wake On LAN

Status
Niet open voor verdere reacties.

YvesAtHelpmij

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Berichten
11
Na lang stoeien is het mij eindelijk gelukt de laptop binnen mijn thuisnetwerkje via internet uit de slaapstand te halen. Hierdoor kan ik op mijn iPhone via Orb op deze laptop video en muziek streamen.
Ik heb de PC en Laptop in mijn netwerkje een vast ip gegeven, de PC 192.168.1.100, de LAPTOP 192.168.1.255 (broadcast, waardoor Wake On LAN werkt)
Op de laptop (Vista) heb ik hiervoor de volgende instellingen ingevuld bij de TCP/IPv4:

attachment.php


De instellingen van mijn Linksys BEFSR41 router:

--------------------------------
Router ip: 192.168.1.1
Subnet mask: 255.255.255.0
Local DHCP Server: disable

NAT: Enable
Dynamic Routing: Disable
Static Routing:
- PC:
Destination IP 192.168.1.100
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Hop Count: 1
Interface: LAN

- LAPTOP:
Destination IP 192.168.1.255
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Hop Count: 1
Interface: LAN​

Port Range Forwarding: WakeOnLAN port 7 UDP > IP adres 192.168.1.255

DMZ: Enable 192.168.1.255

--------------------------------

Dit werkt zoals gezegd dus goed voor wat betreft Wake ON LAN, echter:
ik kan vanaf mijn LAPTOP nu mijn netwerk niet zien, en op één of andere manier kan ik bij de TCP/IP instelling van mijn LAPTOP nu ineens niet meer het IP adres 192.168.1.255 instellen, ik krijg dan de volgende melding:

attachment.php


Ziet iemand wat hier mis is?
 

Bijlagen

  • LAPTOPTCPIP.jpg
    LAPTOPTCPIP.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 431
  • LAPTOPTCPIPzondererror.jpg
    LAPTOPTCPIPzondererror.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 327
Wake On Lan (WOL) werkt ook als je níet het broadcast adres gebruikt: Het gaat namelijk om het MAC adres (ook wel hardware-adres genoemd) van de netwerkkaart waarop je WOL geactiveerd hebt. Díe moet het WOL 'magic packet' ontvangen waardoor de pc opstart.

Ik neem aan dat je voor het 'aanzetten' van de laptop via WOL ook nu al het MAC-adres gebruikt, nietwaar? Indien ja, dan kun je een 'normaal' ip-adres gaan instellen op de laptop, zoals 192.168.1.199 etc.

Tijs.
 
OK, heb nu op de laptop en router als IP 1925.168.1.101 ingesteld. WOL werkt nog steeds :)
Ik kan echter mijn netwerkje nog niet zien via de LAPTOP... kan dit komen doordat ik Local DHCP Server heb gedisabled?
 
[...]Ik kan echter mijn netwerkje nog niet zien via de LAPTOP... kan dit komen doordat ik Local DHCP Server heb gedisabled?

Dat heeft niets met DHCP te maken. Meer met
a. Welke werkgroep je LAPTOP in hebt ondergebracht
b. Firewall en andere instellingen (zoals "toegang zonder wachtwoord") op de computers in het netwerk
c. Rechten die op de gedeelde mappen en printers zijn ingesteld. Stel hier de groep Iedereen in als rechthebbend (zowel in het tabblad Delen als in het tabblad Beveiliging).
d. Of Netbios is uitgeschakeld op de laptop en/of de andere computers op het netwerk (Eigenschappen van (ipv4) Internet Protocol (TCP/IP), knop Geavanceerd, tabblad WINS)

Stel hier dus liever een andere vraag over. Ik ben niet van plan om in deze discussiedraad je daar óók nog helemaal doorheen te gidsen, onder anderen omdat de instellingen van de andere computers (besturingssysteem, manier van delen van mappen en printers etc.) hier helemaal niet door je genoemd is.

Tijs.
 
OK, bedankt zover :thumb:, dan zal ik er hier ook niet over doorgaan.

Dat heeft niets met DHCP te maken. Meer met
a. Welke werkgroep je LAPTOP in hebt ondergebracht
b. Firewall en andere instellingen (zoals "toegang zonder wachtwoord") op de computers in het netwerk
c. Rechten die op de gedeelde mappen en printers zijn ingesteld. Stel hier de groep Iedereen in als rechthebbend (zowel in het tabblad Delen als in het tabblad Beveiliging).
d. Of Netbios is uitgeschakeld op de laptop en/of de andere computers op het netwerk (Eigenschappen van (ipv4) Internet Protocol (TCP/IP), knop Geavanceerd, tabblad WINS)

Stel hier dus liever een andere vraag over. Ik ben niet van plan om in deze discussiedraad je daar óók nog helemaal doorheen te gidsen, onder anderen omdat de instellingen van de andere computers (besturingssysteem, manier van delen van mappen en printers etc.) hier helemaal niet door je genoemd is.

Tijs.
 
Inmiddels een paar uurtjes verder;
- IP-adres van de laptop gewijzigd van 192.168.1.255 naar 192.168.1.101.
- In de router inkomend verkeer op poort 7 doorgelust naar 192.168.1.101.
- Netbios ingeschakeld op PC en Laptop.

In mijn netwerkje herkennen de PC en Laptop elkaar nu weer.
Echter, Wake On LAN werkt niet meer, en ik kan via ORB op mijn iPhone geen streaming uitzendingen meer bekijken.
Ik heb toch het gevoel dat ik iets moet doen met het braodcast adres 192.168.1.255(?)
 
Sinds wanneer werkt WOL vanuit Internet? Ik kan me niet voorstellen dat je dat ooit werkend hebt gehad (er zijn meer vragen daarover hier op het forum geweest).

Je meldde eerder dat WOL werkte, óók na het aanpassen van het ip-adres. Ik neem dat je dat toen lokaal getest hebt. Vertel je me nu dat WOL (op je lokale netwerk testen) nu niet meer werkt?

Wat er met je streaming aan de hand is kan ik van hieruit niet beoordelen. Ik denk dat je dat eerst op je lokale netwerk zult moeten gaan testen en pas daarna op die iphone.

Tijs.
 
Sinds wanneer werkt WOL vanuit Internet? Ik kan me niet voorstellen dat je dat ooit werkend hebt gehad (er zijn meer vragen daarover hier op het forum geweest).

met de insteling van IP 192.168.1.255 op de laptop en portforward 7 op de router naar 192.168.1.255 kon ik vanaf mijn iPhone en met het progje 'WOL Magic Packet Sender' (dus internet) de laptop uit slaapstand halen. Na wijziging van de IP adressen niet meer(?)

Je meldde eerder dat WOL werkte, óók na het aanpassen van het ip-adres. Ik neem dat je dat toen lokaal getest hebt. Vertel je me nu dat WOL (op je lokale netwerk testen) nu niet meer werkt?
Het heeft inderdaad even gewerkt na verandering van de IP adres. Kan het zijn dat de instelling nog even uit de cache gehaald werd dan?

Wat er met je streaming aan de hand is kan ik van hieruit niet beoordelen. Ik denk dat je dat eerst op je lokale netwerk zult moeten gaan testen en pas daarna op die iphone.
In mijn netwerkje gaat het bekijken van streaming uitzendingen perfect. Het lijkt er op dat ORB mijn LAPTOP niet kan vinden in mijn netwerk waardoor ook niet de stream doorgezet kan worden naar de ORB servers.
 
1 tip heb ik voor je:
Zet de portforwarding weer terug naar 192.168.1.255, maar laat de laptop gewoon op zijn ip-adres 192.168.1.101
Kijk of WOL weer werkt. [Ik neem hier aan dat dat poort 7 voor het mogelijk maken van WOL bedoeld was in de tijd dat het wél werkte]

Over dat ORB etc. weet ik helemaal niets, ik zou daar een aparte vraag over stellen in het juiste subforum.

Tijs.
 
1 tip heb ik voor je:
Zet de portforwarding weer terug naar 192.168.1.255, maar laat de laptop gewoon op zijn ip-adres 192.168.1.101
Kijk of WOL weer werkt. [Ik neem hier aan dat dat poort 7 voor het mogelijk maken van WOL bedoeld was in de tijd dat het wél werkte]
:thumb::thumb::thumb:
1 tip, en dan ook direct de goede tip, WOL werkt weer via internet. Hoewel ik de systematiek hierachter niet snap (forward poort 7 naar 192.168.1.255 terwijl dat ip niet bestaat in mijn netwerk)


Over dat ORB etc. weet ik helemaal niets, ik zou daar een aparte vraag over stellen in het juiste subforum.
Nu bovenstaande opgelost is (wake on lan) begrijp ik dat het streaming probleem los hiervan staat. Ik ga eens verder speuren op het ORB forum/ btw is een giga app voor de iPhone.

Wederom bedankt zover :thumb:
 
Door het portforwarden naar het 192.168.1.255 adres wordt dat magic packet door je hele netwerk opgepikt (want het is het broadcast adres van het 192.168.1.x netwerk), dus ook door de laptop.

Succes verder met je ORB probleem.

Als je dat nog niet gedaan had: Graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan