HTML-site met frames centreren

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartG5

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2010
Berichten
5
Hallo,

Ik heb een website gemaakt met een frame. Die website wil ik graag centreren, zodat die er hetzelfde uit ziet bij elke resolutie. Wie kan mij hier mee helpen?

Gr.

ps: ik heb geen verstand van css
 
Hoi BartG5,
Welkom op het forum! Ik zie dat deze vraag een tijd is blijven hangen: waarschijnlijk omdat niemand de site kan zien, en dan ook wat moeilijk een concreet advies kan geven.
Heb je een link naar waar de site staat?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Moet ik dat met elke pagina doen? Ook met het menu en de header?

Heb je ook de volledige HTML voor mij?
 
Laatst bewerkt:
Hoi BartG5,
Ik ben bang dat de methode-Maarten03 niet gaat werken. Als we even de header weglaten, moet het centreren plaatsvinden over de combinatie van de frameset-rij (menu)+(inhoud).
Met apart centreren van menu.htm en inhoud.htm lukt je dat niet. Om het totaal te centreren:
  • zal je in de frameset nog twee frames met onbepaalde breedte moeten toevoegen: ééntje aan de linkerkant van de rij met de twee frames met vaste breedte, en ééntje aan de rechterkant ervan.
  • en moet je voor de "lege frames" een pagina maken met alleen de achtergrondkleur voor deze zijpanelen.
Het totaal komt er dan uit te zien als dit (zie broncode voor de html van de frameset).
Als "lege frame-pagina" heb ik deze gebruikt (zie ook de broncode ervan).
Is dat iets?

Met vriendelijke groet,
CSShunter.

PS:
FrontPage levert slechte code, en is verouderd. Fabrikant Microsoft zelf doet er niets meer aan en raadt het gebruik af. Je zou de (gratis) web-editor KompoZer eens kunnen proberen. Die levert goede codes! :)

PS-2:
Het gebruik van frames voor een layout en navigatie heeft allerlei nadelen. Voor de layout kan beter css gebruikt worden. Voor de navigatie en de header (= die op alle pagina's hetzelfde blijven) kan je beter een php-opzet gebruiken. Met php maak je een code-fragment voor de header en voor het menu, en plaats je een regeltje verwijscode in elke pagina. Zelfde effect als frames die hetzelfde blijven, maar zonder alle nadelen.
Zie bv. de mini-handleiding "de opzet van een php-site".
 
Ah, ik zie dat csshunter me net voor is. (Moet jij niet in bed liggen :D ) Ik kwam tot precies dezelfde conclusies.
Over frames nog 'n opmerking. Vandaag zag ik voor het eerst 'n officiële bevestiging van Google dat frames moeilijker te indexeren zijn, oftewel: niet of lager in hun zoekindex komen te staan. (De meeste van dat soort dingen zijn bedrijfsgeheim. Het was al langer bekend, maar nu dus officieel.)
Dat komt omdat frames als allemaal losse stukjes zonder samenhang worden gezien. Eigenlijk is het 'n zwaar verouderde techniek met heel veel nadelen.

Verder zag ik dat jullie kleine foto's onwijs groot in bestandsomvang zijn. Sommige pagina's zijn daardoor meer dan 2 MB groot, wat tot enorme laadtijden kan leiden. Die foto's zijn heel groot, maar worden verkleind weergegeven. Als je die foto's verkleind met 'n grafisch programma zoals het gratis IrfanView, worden ze 20-40 keer zo klein. Terwijl de kwaliteit hetzelfde blijft.
Sinds enige tijd let Google trouwens ook op de laadtijd van 'n site, dus als je in zoekmachines wilt komen is ook dat van belang.

Niet dat je 'n site helemaal moet gaan aanpassen voor 'n zoekmachine, maar wat goed is voor je bezoekers, is vrijwel altijd ook voordelig voor 'n (betere) plaats in de zoekindex.

Leuke site trouwens!
 
Laatst bewerkt:
... 20-40 keer zo klein. Terwijl de kwaliteit hetzelfde blijft.
Ik durf zelfs te beweren: terwijl de kwaliteit verbetert. :)
Want browsers zijn er niet echt voor gemaakt om feilloos een foto te verkleinen tot het opgegeven formaat: (a) het moet snel-snel-snel, want de bezoeker zit te wachten op de webpagina, en (b) het zijn geen tekenprogramma's die er speciaal voor zijn uitgerust (met ook bv. even een tikje "verscherpen" na het verkleinen: dat kan wonderen doen).
  • Proef van de pudding:
    browser-verkleining.png

    links screenshot van wat een browser aan verkleining bakt, en rechts dezelfde originele foto verkleind met een tekenprogramma.

  • Of: allebei 2x vergroot
    browser-verkleining2x.png
    om het goed te kunnen zien.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS:
(Moet jij niet in bed liggen :D )
Nee hoor, toen ik even ervoor jouw groene werklampje zag branden, dacht ik: ôh, dan kan het nog niet zo laat (vroeg) zijn! :D
 
Mooi!
Wat ik nog vergat over die foto's: in België is 'n beperkte bandbreedte. nog heel gewoon. Daar maak je je niet populair als die opgaat aan thumbnails...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan