Configuratie SBS2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colnago1

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2009
Berichten
37
Beste,

Momenteel ben ik bezig met de configuratie van mijn SBS 2003 R2. Ik dacht een handige jongen te zijn en het helemaal zelf te installeren. Lukt allemaal goed alleen, nu wil ik PC's gaan toevoegen op de server en daar kom ik in moeilijkheden.

Situatie.
- Server (VM ware) verbonden met router, router/hub verbind 4 workstations.
- Wil workstations laten inloggen via domain (deze is bij een externe partij gehost --> probleem?).

Welke gegevens heb ik nu van mijn hostingsbedrijf nodig ? Want volgens mij klopt de DNS niet.

Wanneer ik PC's wil toevoegen via: http://server/connectcomputer krijg ik de volgende melding, bij 1 PC (Windows 7: U dient lid te zijn van de lokale beveiligingsgroep Administrators op deze computer als u deze computer aan het domein van Small Business Server wilt toevoegen). Applicatie als administrator uitvoeren werkt ook niet....
PC 2 (Win XP): Hier vind hij simpelweg de DNS niet, dus ik wordt niet doorgelinkt.

Kan iemand deze beginner helpen? Alvast bedankt!
 
Paar stappen:
1. Je kunt dezelfde domeinnaam gebruiken als je extern host, maar ideaal is dat niet. Wat je kunt doen om het tóch werkend te maken is om 'handmatig' in de DNS van de domeincontroller toevoegingen te doen voor (web-)servers die extern staan.
Voorbeeld:
Domeinnaam is mijndomein.nl
Je SBS server heet SBSSERVER en heeft als ip-adres 192.168.1.5 (vast ingesteld)
Je webserver heet WEBSERVER, en heeft als ip-adres 145.145.145.145
Je maakt dan in de DNS van je SBS-server 2 handmatige toevoegingen in de mijndomein.nl DNS-zone:
www 145.145.145.145
webserver 145.145.145.145

Zo kunnen ook internen naar de webserver via www.mijndomein.nl danwel webserver.mijndomein.nl

2. (Om het niet al te ingewikkeld te maken): Zorg ervoor dat alle computer in het Windows-domein in hetzelfde netwerk staan, in hetzelfde netwerk waar de router zijn LAN aansluiting heeft. Zet géén router tussen de werkstations en de SBSserver. Betekent (in jouw geval) dat in VMWare de netwerkverbinding als 'bridged' moet draaien, niet als NAT of Host-only.

3. Ben slim, en doe het volgende:
a. Zorg ervoor dat je je server een vast ip-adres geeft.
b. Zorg ervoor dat op de SBSserver als primaire DNS-server het ip-adres van de server zelf is ingesteld. (Voor de werkstations: zie c.)
c. Zorg ervoor dat op de werkstations het ip-adres van de SBS server de eerste DNS server is. Als tweede DNS-server mag evt. de router of een DNS-server van de internet-provider worden aangegeven. Gebruik je een DHCP, dan moet het dus daar worden aangegeven.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heb je altijd als je een server wilt draaien (SBS 2003 R2) VM ware Server nodig, of kan dit ook op VM ware workstation?
 
Werkt ook op VMWare Workstation (heb het zelf hier op VMWare Workstation draaien). Let wel op dat je in dat geval in de Netwerkinstellingen van de Virtuele machine aangeeft Bridged networking te willen gebruiken, anders kunnen pc's op het (thuis-)netwerk niet bij de server komen.

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan