Lokale printer als netwerkprinter laten fungeren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

snatz

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2008
Berichten
33
Na hier verscheidene verhalen gelezen te hebben wil ik mijn printer als netwerkprinter instellen. Ik doe precies wat er uitgelegd wordt maar toch vreet ie 'm niet.
Het is de bedoeling dat de printer vanuit alle PC's aan te sturen is zonder dat er een bepaalde andere PC aan hoeft te staan. Dat zou mogelijk moeten zijn als ik de verhalen hier lees.

Ik heb HP laserjet 5000N (met netwerkkaart, IP=192.168.0.13), een router (SMCWBR14-G) en Windows 7 op de PC's. De printer heb ik via een UTP kabel (geen crossed) aangesloten op de router, het 100mbit lampje gaat branden dus er is contact.


Het volgende heb ik nu talloze keren uitgevoerd in Windows:

Printer toevoegen -> Lokale printer -> Standard TCP/IP post -> Bij hostnaam (en poortnaam) 192.168.0.13 ingevuld -> Vinkje "Query op printer en printerstuurprogramma automatisch selecteren" aangezet -> Printerpoort selecteren -> Er wordt niets gevonden!

Hier Hewlet Packerd Jet Direct gekozen (er staat overigens ook een HP Jet Direct 'single port' en 'multiport´ bij in het rijtje) -> Huidige stuurprogramma gebruiken (was al geinstalleerd) -> Printernaam opgegeven (bv. netwerkprinter) = sharename -> Testpagina geeft geen resultaat!

Vervolgens is de printer toegevoegd bij de printers en ga ik naar Printer Eigenschappen -> Poorten -> Juiste poort aanvinken (stond al goed) -> Printer doet niets!


Kan iemand uitleggen of ik wat over het hoofd zie?
 
Eerst maar eens bekijken of je wel netwerkverbinding hebt:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe /k ping 192.168.0.13
Krijg je ping terug, dan is dat in ieder geval geregeld.

Zet de printerdetectie uit tijdens de installatie, het is per slot geen lokaal aangesloten printer (wel een lokale poort toevoegen; het is voldoende om een Standard TCP/IP port toe te voegen). Geeft zelf tijdens de installatie een bijpassende printerdriver aan (eventueel uitpakken vooraf, zodat die beschikbaar is).

Succes,

Tijs.
 
Helaas het pingen doet ie al niet, is dus iets met het netwerk :confused:
 
Probeer eens een overzichtblad uit te draaien op de printer (via de knopjes op de printer) die inzicht geven welke netwerkinstellingen van toepassing zijn.

Natuurlijk zullen de pc's die je met de printer wilt laten communiceren óók in het 192.168.0.x ip-segment moeten zitten, net zoals de printer.

Tijs.
 
Hebben de pc's óók een 192.168.0.x ip-adres momenteel? En zijn die pc's verbonden met precies dezelfde (bedrade/draadloze) router waar ook de netwerkprinter bekabeld op is aangesloten?

Tijs.
 
Ja en ja.

Tenminste:

De PC's zijn via Wifi met de router verbonden, en de printer is via UTP met de router verbonden in hetzelfde netwerk.
 
Laatst bewerkt:
Log op de 'website' van de router in en kijk of dáár ergens een mogelijkheid is (bijv. onder een sectie "Troubleshooting" o.i.d.) om een ping naar 192.168.0.13 uit te voeren.
Verder kun je proberen om via http://192.168.0.13 de configuratie van de printer te raadplegen. Werkt dat, dan is er in ieder geval netwerkconnectiviteit beschikbaar (een ping test hoeft dan niet meer). Je kunt dan die stappen gaan zetten waar ik het in de 2de paragraaf over had in mijn eerste posting.

Succes,

Tijs.
 
Een mogelijkheid tot pingen heb ik daar niet, maar er staat wel een overzicht van "LAN DHCP clients currently linked to the Barricade g Wireless Router" en daar staat de printer die via UTP met deze router verbonden is niet bij.
 
Waarom probeerde je ook niet meteen die 2de optie uit via je webbrowser 'inloggen'/verbinding maken met de printer?
Mocht dat niet lukken, kijk dan in de router na of er misschien AP Isolation aanstaat (oftewel: De draadloos verbonden computer kunnen wel Internetten, maar niet 'praten' met het lokale netwerk). AP Isolation wordt (bijv.) in hotels gebruikt om hack- en andere verbindingspogingen richting de pc's/laptops van andere gasten te voorkomen.

De reden dat je in de DHCP tabel niets ziet (zie ook je schermafdruk) is dat het ip-adres etc. van de printer handmatig is ingesteld, en dus geen gebruik maakt van DHCP...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tja zoals je merkt ben ik hier niet zo heel erg in thuis.

AP Isolation zie ik nergens staan.

Wat ik wel tegenkom is:
- Remote Management (Allow Access to IP **.**.**.**, Remote Management Port ****)
- Syslog Server Tool
- UPnP on/off

Maar dat zal het allemaal wel niet zijn denk ik.
 
Doe het dan even zo: Pak de handleiding erbij, en zet de printer (wat betreft IP) eens op DHCP (of Bootp) ipv. handmatig toegewezen. Ik vermoed dat het genoeg zal zijn om het apparaat terug te zetten naar fabriekswaarden om dat voor elkaar te krijgen.
Draai dan weer zo'n overzichtspagina uit met de netwerkinstellingen én probeer de printer te pingen op zijn nieuwe ip-adres.

Tijs.
 
Dat heb ik gedaan.

Het IP nummer dat verkregen wordt is 192.0.0.192.

Opnieuw printerpoort aangemaakt in Windows maar ook dit mocht niet baten.
 
[...]Het IP nummer dat verkregen wordt is 192.0.0.192[...]

Uh... Dat ip-adres valt niet in het lokale netwerk waar je het over had.
Moet ik aannemen dat het een typefout is, en het 192.168.0.192 is?
En indien inderdaad 192.168.0.192, kun je pingen naar dat ip-adres vanuit een pc/laptop?

Tijs.
 
nee dnties ik vond het ook een erg vreemd getal maar dát is m toch echt, zie ook bijlage
 

Bijlagen

  • uitdraai.jpg
    uitdraai.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 75
Je moet "Geconfigureerd door" omzetten naar Bootp (dat had ik al geschreven eerder).

Zie hier, vooral vanaf "Configuring TCP/IP parameters"

Tijs.
 
Eindelijk het werkt!!! :thumb:

Bootp uitgezet.

DHCP moest aangezet worden, en hopla, IP nr. 192.168.2.149 werd gevonden!

Misschien had het er ook mee te maken dat ik telkens in het menutje op de printer zat te pielen terwijl de printer (volgens mij) online stond i.p.v. eventjes offline.
 
Ik heb nieuws voor je: Met Bootp had het ook gewerkt (DHCP is een opvolger/uitgebreidere versie van Bootp), maar in je laatste schermafdruk stond Bootp niet aan. Wellicht daarbij nog de kwestie van niet vergeten de printer online te zetten.

Linksom of rechtsom: Het is gelukt, dat is een mooi resultaat.

Je bent nog vergeten de vraag op opgelost te zetten: Klik nog even op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan