wit is niet wit. Hoe verander ik dit

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een verzameling ingescande pagina's. De pagina's zijn "gewoon" wit met zwarte letters, maar de scan leverde ze blijkbaar niet af in wit, want als ik enkele oneffenheden weghaal, dan blijft daar een spierwitte plek over (zie bijlage).
Hoe verander ik die grauw-witte kleur in helder wit?
 

Bijlagen

  • helpmij - kleur.jpg
    helpmij - kleur.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 46
Is het papier dat in de printer gaat wel wit? Is de achtergrond in het afdrukvoorbeeld wel helder wit? Zo ja, kan je het in zwart-wit proberen.
 
Als je de pagina's inscant moet het ook mogelijk zijn om te selecteren dat het alleen zwart/wit of tekst betreft, waarschijnlijk dat je dan geen gele pagina's krijgt.

Als je een programma wilt gebruiken om de gele kleur te verwijderen zijn er verschillende mogelijkheden, zolang het maar mogelijk is het contrast te vergroten en misschien de helderheid en scherpte te vergroten.
Hiervoor kun je een programma als Photoshop of The GIMP gebruiken, maar deze zijn vrij ingewikkeld. Iets makkelijker is misschien de Photo Gallery van Windows Live ik meen dat deze ook de opties had.
Ikzelf heb ook wat geprobeerd in Word 2010 (zie bijlage), ik weet niet of het mogelijk is in oudere versies van Word. Deze opties zijn in Word 2010 te vinden als je met de rechtermuisknop op de foto klikt en kiest voor de onderste optie 'Format picture'.
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 24
Hallo Guido,

Met het aanpassen van de helderheid en contrast kom je al een heel eind.
Maar bij déze scans krijg je niet alle oneffenheden weg.
Probleem is namelijk dat je de tekst van de achterzijde nogal duidelijk er doorheen ziet.
Om dat te voorkomen leg ik zelf altijd een vel zwart papier erachter als ik scan.
En daarna dus gewoon helderheid en contrast aanpassen in een fotobewerkingsprogramma.

Succes, :thumb:
Ger
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan