Foto's verkleinen voor back-up

Status
Niet open voor verdere reacties.

sepke

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2009
Berichten
54
Tot nu toe back-up ik mijn foto's in de orginele grootte ( 4-5mb). Aangezien ik de foto's alleen bekijk op de computer of de tv en dus niet afdruk wil ik ze gaan verkleinen om zo het back-up volume een beetje in de hand te houden.

Is dit een goed idee of toch maar de orginele grootte behouden?

Graag jullie reacties.

Bijvoorbaat dank,
Sepke
 
foto's van 4-5 mb zijn goed te verkleinen met het programma JPEG resizer.

De Kwaliteit blijft gewoon goed..

Probeer het anders even uit, en bekijk de fotos die je hebt verkleind, voordat je het orginele formaat besluit te wissen.
 
Huh, wat? :shocked: Nee, nee, nee.... NIET DOEN!.
Sorry hoor, maar ik moet hier als fotografie-liefhebber toch even ingrijpen.

Al die goedbedoelde programmaatjes verkleinen je foto's, zogenaamd "zonder kwaliteitsverlies", maar daar is natuurlijk helemaal niks van waar. Wat er namelijk gebeurt, is dat pixels met alle kleuren die een beetje op elkaar lijken, omgevormd worden tot pixels met dezelfde kleur. Met andere woorden... zwaai maar dag naar details, de kleuren in de foto's worden drastisch afgevlakt.

Andere programma's maken de foto's (ook nog eens) fysiek kleiner, waarmee een 14 megapixel foto ipv 6MB opeens nog geen 1MB groot meer is. Lijkt mooi, maar dat wordt bereikt door de resolutie terug te schroeven van 4592 x 3056 (14 megapixels) maar bijvoorbeeld 1200x1600 (2 megapixels).
Pixels worden samen met aangrenzende pixels samengevoegd tot een klontje, dat vervolgens een kleur krijgt die een mix in van de originelen. Dat kan op het eerste gezicht nog best wel een redelijk plaatje opleveren, dat op een website ofzo helemaal niet misstaat, maar ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dat wel leidt tot onherstelbaar kwaliteitsverlies.

Doe nou geen domme dingen, en koop gewoon voor een paar tientjes een uit de kluiten gewassen externe harde schijf. Tegenwoordig heb je voor pakweg €120,- een schijf van 2TB (ja, dat is 2.000 GB), daarmee kan je er voorlopig even tegen en hoef je je niet druk te maken over het backup-volume.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Het advies is duidelijk niet verkleinen.
Ik ga nu mijn opslag voor de back-up uitbreiden.

M.v.g.
Sepke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan