• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule bij maximale waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeepeeh

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
5
Hallo,

Ik een vraag met betrekking tot een formule omschrijving in Excel:

Voor het bepalen van architectkosten hanteren wij een percentage van 2% over de bouwkosten. Echter zit hier een maximale vergoeding van 5000euro aan verbonden dus boven bepaalde bouwkosten stijgen de architectkosten niet meer en blijven dan steken op 5000 euro. Dit wil ik in een formule zetten echter kom ik er totaal niet uit.

Het idee is dus dat bv:

Bouwsom 500.000
Fundering 80.000

Architect = SOM(bouwsom+fundering)*0,02 (en dit mag niet groter zijn dan 5000, wanneer het meer dan 5000 is komt er 5000 te staan)

Ben niet heel handig in uitleggen maar ik hoop dat iemand het doorziet en de juiste formule weet;)

Alvast bedankt.

Groet JP
 
Hallo JP,

=als(bouwsom+fundering)*0,02>5000;5000;(bouwsom+fundering)*0,02)

Zoiets denk ik.

Kees
 
Hoi Kees,

bedankt voor je snelle reactie, heb het geprobeerd maar ik kom er nog niet helemaal uit. Wellicht zit er ergens een foutje hij klinkt wel logisch. Dus ga er even achteraan.

Groet Jean-Paul
 
Hallo JP,

Wat gaat er mis, krijg je een foutmelding, klopt het bedrag niet?

Kees
 
De formule van keesbl hoort er - om te werken - zo uit te zien:
=ALS((bouwsom+fundering)*0,02>5000;5000;(bouwsom+fundering)*0,02)

Maar het kan korter, nl. als volgt:
=MIN(5000;(bouwsom+fundering)*0,02)
Dus: als de bouwsom in A1 staat en de funderingskosten in A2, dan wordt dat:
=MIN(5000;(A1+A2)*0,02)
 
Jeepeeh,
Misschien is het omdat je nieuw bent op dit forum dat het niet is gebeurd (misschien !),
maar het is wel gebruikelijk om als een vraag is opgelost :
1. dat via een (afsluitend) berichtje te laten weten, zodat dat voor lezers van het forum duidelijk is ;
2. die vraag ook als 'opgelost' te kenmerken (dat kan alleen degene die het topic geopend heeft, jij dus) door boven je eerste bericht te klikken op "Vraag is niet opgelost".
 
Mijn excuses, beetje asociaal maar mijn vraag is inderdaad al beantwoordt. Hartelijk dank daarvoor!

Groeten Jean-Paul
 
Bedankt voor je reactie
en voor het het alsnog voldoen aan de ongeschreven regels van dit
forum. Niet iedereen is zo sportief om op zo'n verzoek in te gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan