Muziekbibliotheek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Despair

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 mei 2010
Berichten
1
Hallo,

Ik zou graag DJ worden en zelf plaatjes draaien/mixen op kleine feestjes enzo van vrienden. Maar om te beginnen wil ik alles wat goedkoper aanpakken, maar toch wil ik kwaliteit leveren. In plaats van cd's met muziek op te gebruiken, zou ik deze gewoon allemaal downloaden en zelf een muziekbibliotheek maken. Maar nu is mijn vraag:

Waar moet ik allemaal rekening mee houden

- Hoe ordening/indeling/onderverdeling van de (muziek op) externe harde schijf?
- Welke soorten muziek allemaal?

- Extensie muziek?
- Sample Rate?
- Bitrate?
- Audiokanaal?
- Volumecontrole?
- Geluidssterkte

=> Hoe kan ik alles in orde zetten voor "gelijke" muziek?

- Ben ik nog dingen vergeten waarmee ik rekening moet houden of die aan te raden zijn of ik beter kan doen?


Groeten Despair
 
Als je echt voor goed gaat kies je het beste voor de volle CD kwaliteit, dat zijn bestanden met de .WAV extensie.
In de praktijk kun je beter met een lossless formaat werken. Dat klinkt hetzelfde als de CD, maar is 30% kleiner. Andere voordelen zijn dat je dan met 'tags' kunt werken. Hierdoor kun je de nummers makkelijk en snel benoemen, (dat kan niet bij .wav), Ook kun je 'Replaygain' gebruiken. Hierdoor kun je al je nummers op een gelijk volume afspelen.

De bekende Lossless formaten (extensies) zijn FLAC, APE, en ALAC voor iTunes.
De samplerate van een CD is 44.1 Khz, dat kun je zo laten. De bitrate is 16 bit, ook die blijft gelijk.
De Foobar-player werkt oa met Replaygain. iTunes heeft zelf een soort replaygain, en organiseert je bestanden naar artiest en album, daar hoef je niks voor te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan