Hoe kan ik het beste mijn netwerk construeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyroq

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Berichten
180
Ik heb een vraag waar ik nog geen antwoord op heb gevonden, en wellicht zijn er ook meerdere antwoorden. De situatie is als volgt.
Ik heb nu internet op 2 pc's. De eerste pc krijgt internet via een wireless connectie naar de overkant van de straat waar de huisbaas woont (dus geen hack ofzo :p). Helaas is het signaal te zwak om alle pc's, laptops en game consoles op internet aan te sluiten waardoor ik met een richtantenne alleen op de eerste pc in het netwerk kom. De 2e pc krijgt internet via een lan-kabel naar de eerste pc.
Nu wil ik natuurlijk ook de andere apparaten aansluiten, maar helaas kun je maar 1 lan-verbinding naar andere pc's leggen (voor zover ik weet). Mijn idee was dus om met een minimum aan hardware een soort server te bouwen waar alle pc's en consoles het liefste wireless op aangesloten kunnen worden. Dit lijkt dus erg op een bridge, maar dat had weinig succes aangezien de verbinding niet sterk genoeg is voor de bridge (en bovendien heb ik liever een WEP verbinding hier zodat game adapters ook aangesloten kunnen worden, nu is hier WPA2). Met de richtantenne kan ik wél goed signaal krijgen maar dat kan dan weer alleen op een draadloos netwerk kaart aangesloten worden, en niet op een router (denk ik).

De mogelijkheden zijn dus (voor zover ik weet):
1) Een pc als router instellen (kan dat?) zodat deze bedraad of draadloos de verbinding kan delen met meerdere andere apparaten in huis.
2) Een router kopen (prijzig) die als bridge dient, maar deze moet dan wel het zwakke signaal kunnen ontvangen/aangesloten kunnen worden op de richtantenne, welke een output heeft voor draadloze netwerk kaarten.
3) Op een andere manier het netwerk uitbreiden.

Mijn vragen zijn dus: klopt het wat ik hier uitleg en wat zou de beste/makkelijkste/goedkoopste manier zijn om mijn omgeving te voorzien van hetzelfde netwerk?
Een lang verhaal, maar ik hoop dat iemand me kan helpen :)
 
Zo een paar mogelijkheden:
a. Je gebruikt nu ICS (Internet Connection Sharing), waar je 1 extra pc bedraad mee van Internet voorziet (dat zal met een kruiskabel/cross-kabel zijn). Als je echter een switch zet tussen de ICS-computer en die 'extra pc', dan kun je méér pc's over dezelfde ICS-verbinding Internet laten hebben (gewoon via straight-through netwerkkabels van ICS-pc naar switch en vanaf switch naar pc's)
b. Op dezelfde manier kun je ook een draadloos accesspoint inrichten voor gebruik (kies wel een ander zendkanaal én een andere netwerknaam (SSID) dan die je huisbaas gebruikt) en die op de switch van a. aansluiten. Het zou zélfs mogelijk moeten zijn om de accesspoint (met een kruiskabel) op de ICS-computer aan te sluiten en dus geen switch te gebruiken (moet wel iedereen draadloos gaan verbinden, natuurlijk).

PS: Ik heb de rest van je verhaal niet doorgenomen. Misschien krijg je daar nog opmerkingen of tips over.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Tijs.
 
Na veel proberen ga ik nu een accesspoint aanschaffen. Ik heb nu redelijk stabiel internet op een pc (lang leve de cantenna, voor wie hem kent ;)) en het lijkt me het best om de AP hierop aan te sluiten. Omdat ik ook wil kijken of ik niet direct op het wireless netwerk kan met mijn AP moet deze sowieso type N ondersteunen. Ik wil ook een gameadapter in mijn draadloos netwerk opnemen, en deze ondersteunt alleen type G.
Ik heb dus een Accesspoint nodig die zowel G als N ondersteund, versleuteld in WEP, en het liefst ook enkele bedraadde LAN uitgangen heeft (als backup). Heeft iemand tips? Wat betreft de prijs probeer ik rond de €40 te blijven.
Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan