IE werkt niet als printer aangesloten is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remus1980

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
24
Hallo helpers,

Het zal wel een kleinigheid zijn, maar ik kom er ff niet aan uit. Ik heb bij een kennis een Win XP systeem met intern draadloos internet. Nu heb ik een netwerkprinter op de NIC van de PC aangesloten en een fixed IP gegeven. De NIC staat uiteraard in dezelfde range. De wireless verbinding staat op automatisch IP.

Nu is het zo dat ik geen internet heb als mijn printer aangesloten is, als ik dan de netwerkkabel eruit trek en refresh dan wel. Het lijkt wel op IE verbinding met internet wil maken via de vaste NIC, zodra deze aangesloten is. Ik heb het ooit bij mij zelf ook zo aangesloten in exact dezelfde config, alleen dan met Vista en dat werkte perfect.

Iemand een tipje?

Alvast bedankt!
 
Mogelijk helpt het als je de thuisnetwerk wizard doorloopt.

Door de printer op de pc aan te sluiten maak je niet echt gebruik van de netwerk mogelijkheden.
Is het niet mogelijk om deze op de router aan te sluiten?

mvg Leo
 
Nu heb ik een netwerkprinter op de NIC van de PC aangesloten en een fixed IP gegeven. De NIC staat uiteraard in dezelfde range. De wireless verbinding staat op automatisch IP.

Nu is het zo dat ik geen internet heb als mijn printer aangesloten is, als ik dan de netwerkkabel eruit trek en refresh dan wel. [...]

Dit is 100% logisch: De bedrade verbinding is 'sneller' dan de draadloze, en dus wordt alle verkeer voor het thuisnetwerk via de bedrade netwerkkaart verstuurd (omdat zowel draadloos als bedraad in hetzelfde netwerk zitten).

Een netwerkprinter sluit je niet aan op een pc, maar op de centrale router/switch zodat iedereen erop printen kan. Rechtstreeks aansluiten van een netwerkprinter op de pc doe je met een USB-kabel of Printerkabel (wat er maar (naast een netwerkaansluiting) op die printer beschikbaar is als 2de aansluiting).

Tijs.
 
De PC staat boven op zolder, dus printer aansluiten op de router beneden gaat niet (beneden is geen ruimte). De printer heeft verder alleen een parallel aansluiting en die is volgens mij veeeel trager en of de PC nog zo'n aansluiting heeft weet ik zo uit mijn hoofd niet.

Is het niet op een andere manier mogelijk? Is er niet ergens een setting dat IE gewoon fixed de wireless verbinding gebruikt?
 
Het klopt dat parallel trager is dan via het netwerk.

Als ik ervan uit mag gaan dat de printer uitsluitend door de pc op zolder gebruikt gaat worden, dan kun je het volgende doen:

Een heel andere ip-reeks gebruiken dan die voor Internet. Komt erop neer dat je een vast ip-adres moet gaan instellen op de bedrade netwerkkaart van de pc én op de printer dat in een andere reeks ligt dan het thuisnetwerk.
Voorbeeld:
Op pc (bedrade netwerkaansluiting): 192.168.10.1, subnetmasker 255.255.255.0, géén standaardgateway invullen.
Op printer: 192.168.10.2, subnetmasker 255.255.255.0, géén standaardgateway invullen.
Niet vergeten om de TCP/IP poort in het printer-gedeelte op de pc aan te passen aan het nieuwe ip-adres van de printer, dus in dit voorbeeld ervan maken: 192.168.10.2
Printer op pc aansluiten via netwerkkabel.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs,

Je bedoelt dus dat ik moet kijken of de wireless verbinding (die nu op DHCP staat) niet toevallig in dezelfde range valt als de NIC + printer? Ik heb NIC in de PC op 192.168.1.40 en de printer op 192.168.1.45 gezet. Zouden die stom toevallig in dezelde IP range liggen als de wireless toegewezen krijgt?
 
Tijs,

Je bedoelt dus dat ik moet kijken of de wireless verbinding (die nu op DHCP staat) niet toevallig in dezelfde range valt als de NIC + printer? Ik heb NIC in de PC op 192.168.1.40 en de printer op 192.168.1.45 gezet. Zouden die stom toevallig in dezelde IP range liggen als de wireless toegewezen krijgt?

Dat is precies wat ik denk, evt. i.c.m. het specificeren van een standaardgateway op de NIC (als je inderdaad ook een standaardgateway had ingesteld op de TCP/IP instellingen van de NIC).

Denk eraan dat 99% van de (draadloze) thuisrouters de reeks 192.168.1.x en 192.168.0.x gebruiken voor de verbonden client-computers. Het is dus heel aannemelijk (dus het zou bepaald niet stomtoevallig zijn) dat bij die vriend de 192.168.1.x reeks in gebruik is op het thuisnetwerk... Ik schat de kans minstens 50-50 dat dat precies aan de hand is aldaar.

[Let erop dat ik in de instructie van mijn vorige posting, naast het gebruik van een 'vrij' ip-netwerk, ik ook heb aangegeven dat er géén standaardgateway moet worden gespecificeerd in de tcp/ip instellingen van de NIC en van de printer.]

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat je ermee geholpen bent. :)

Graag nog even de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan