UTP Kabel gemaakt maar werkt niet cross cable

Status
Niet open voor verdere reacties.

Samert

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2007
Berichten
22
Beste mensen

Ik heb een UTP Kabel gemaakt. Aan de ene kant
Wit-oranje ////// Wit-Groen
Oranje ////// Groen
Wit-groen ////// Wit-Oranje
Blauw ////// Blauw
Wit-Blauw ////// Wit-Blauw
Groen ////// Oranje
Wit-Bruin ////// Wit-Bruin
Bruin ////// Bruin

Het is zo dat als ik een hup met een computer connect dat ik dan gewoon een verbinding heb. Ik kan dan gewoon op het internet. Maar als ik het apparaat gebruik die controleert. Brand eerst het lampje 3/6/1 en dan volgt de rest. Maar het is zo dat nummer 1 en dan 2 en zo aftelt. Bij mij is het eerst 3 dan 6 de volgorde klopt niet. Heeft iemand een idee hoe het komt? Want de kabel werkt wel gewoon.

MVG Samert
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar probeer hiermee eens wat duidelijker te zijn:

Maar als ik het apparaat gebruik die controleert. Brand eerst het lampje 3/6/1 en dan volgt de rest. Maar het is zo dat nummer 1 en dan 2 en zo aftelt. Bij mij is het eerst 3 dan 6 de volgorde klopt niet. Heeft iemand een idee hoe het komt? Want de kabel werkt wel gewoon.

Want zo snap ik er helemaal niets van
 
Als ik de kabel in de computer stop en de andere in de hup, dan heb ik gewoon verbinding. Maar ik wou hem controleren met een apparaat genaamd LANtest. Dan stop je de ene uiteinde van de kabel in een kastje en de andere deel in het bij behoordende kastje van LAN Test. Dan zet je het apparaat aan en controleert hij de pinnetjes. Maar als het goed zou gaan dan zou hij bij 1 moeten branden en dan 2 3 4 5 6 7 8. Maar bij mij begint ie bij 3 en dan 6.

Ik zal een link plaatsen van de afbeelding van het apparaat dat ik bedoel:
http://images.shopping.indiatimes.com/images/product/101869_LanTester.jpg

Mijn excuses voor de onduidelijkheid:)
MVG Samert

Sorry, maar probeer hiermee eens wat duidelijker te zijn:



Want zo snap ik er helemaal niets van
 
Ik begrijp je verhaal over de kabeltester niet helemaal (er zijn allerlei soorten van), maar het schema is goed als ik ervan uit mag gaan dat je connector 1 en connector 2 'naast elkaar' hebt gelegd. Check het voor de zekerheid nog even na, bijv. via deze link

Met mijn kabeltester zie ik het volgende:

Bij een normale patch/straight through kabel lopen de testlampjes zo rond:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
1&2 <-> 1&2
3&6 <-> 3&6
4&5 <-> 4&5
7&8 <-> 7&8

Bij een cross-kabel lopen de testlampjes zo rond:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
3&6 <-> 1&2
1&2 <-> 3&6
4&5 <-> 4&5
7&8 <-> 7&8

Zie dus dat in beide bij de loopvolgorde van de lampjes 1&2 en 3&6 op de 'dongel' precies omgekeerd zijn bij een crosskabel t.o.v. een straight-kabel.
Dat geldt ook voor 10 base t kabels (waarbij dus maar 2 aderparen zijn aangesloten ipv. 4):
Bij een 10base-T patch/straight through kabel lopen de testlampjes zo rond:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
1&2 <-> 1&2
3&6 <-> 3&6

Bij een 10base-T cross-kabel lopen de testlampjes zo rond:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
3&6 <-> 1&2
1&2 <-> 3&6

Hopelijk heb je hier wat aan.

Tijs.
 
Ik begrijp eigenlijk het hele verhaal en de hele vraag niet, want je zegt o.a.


Het is zo dat als ik een hup met een computer connect dat ik dan gewoon een verbinding heb. Ik kan dan gewoon op het internet. Want de kabel werkt wel gewoon.

Als het werkt, dan is het toch goed zo.....
 
@topic-starter: Ik zie dat je een kabeltester hebt die per ader kan testen.
Als je mijn verhaal even per ader uit elkaar trekt m.b.t. een cross-kabel, sluit het precies aan bij wat jij aangaf in je eerste posting:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
3 <-> 1
6 <-> 2
1 <-> 3
.
.
.
Dus het door jou genoemde "3/6/1" als op het hoofdapparaat begonnen wordt met het testen van ader 1 en dan ader 2 en dan ader 3.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp

Het is als volgt

Dongel - Hoofdapp.
3 - 1
6 - 2
1 - 3
4 - 4
5 - 5
2 - 6
geen - 7
geen - 8

Dit klopt toch niet want bij 7 en 8 bij het hoofdapp dan brand er geen lampje bij de dongel

Ik heb nog een vraag wat word bedoeld met er zit een sluiting/kabel breuk? En hoe kan je dat herkennen op de dongel als het lampje niet brand toch?

MVG Samert

@topic-starter: Ik zie dat je een kabeltester hebt die per ader kan testen.
Als je mijn verhaal even per ader uit elkaar trekt m.b.t. een cross-kabel, sluit het precies aan bij wat jij aangaf in je eerste posting:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
3 <-> 1
6 <-> 2
1 <-> 3
.
.
.
Dus het door jou genoemde "3/6/1" als op het hoofdapparaat begonnen wordt met het testen van ader 1 en dan ader 2 en dan ader 3.

Tijs.
 
Kabelbreuk of slecht aangeknepen connector(s) toont zich bij het kabeltesten door het niet-oplichten van een lampje. Je hebt dus op aders 7 en 8 met een (of beide) van die 2 problemen te maken.

Dat het bij jou nu tóch werkt is omdat je een 100 mbit/s of 10 mbit/s switch en/of netwerkkaart gebruikt. Aders 7 en 8 (en ook aders 4 en 5) worden daarbij niet gebruikt. Zie ook mijn eerste posting, daar worden aders 7, 8, 4 en 5 niet genoemd:
Dat geldt ook voor 10 base t kabels (waarbij dus maar 2 aderparen zijn aangesloten ipv. 4):
Bij een 10base-T patch/straight through kabel lopen de testlampjes zo rond:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
1&2 <-> 1&2
3&6 <-> 3&6

Bij een 10base-T cross-kabel lopen de testlampjes zo rond:
Tester 'dongel' <-> Tester 'hoofdapparaat'
3&6 <-> 1&2
1&2 <-> 3&6

Bij Gigabit ethernet (1000 mbit /s) moeten wél alle aders correct zijn doorverbonden.

Succes,

Tijs.
 
Bedankt ik snap hem helemaa,l 7 en 8 is toch iets met power? en 4 en 5 waar dienen die dan voor:confused:

Kabelbreuk of slecht aangeknepen connector(s) toont zich bij het kabeltesten door het niet-oplichten van een lampje. Je hebt dus op aders 7 en 8 met een (of beide) van die 2 problemen te maken.

Dat het bij jou nu tóch werkt is omdat je een 100 mbit/s of 10 mbit/s switch en/of netwerkkaart gebruikt. Aders 7 en 8 (en ook aders 4 en 5) worden daarbij niet gebruikt. Zie ook mijn eerste posting, daar worden aders 7, 8, 4 en 5 niet genoemd:


Bij Gigabit ethernet (1000 mbit /s) moeten wél alle aders correct zijn doorverbonden.

Succes,

Tijs.
 
Aders 4 en 5 worden normaal gebruikt voor telefonie. Doe maar eens een RJ-11 (telefoon-)connector in een RJ-45 aansluiting. Het past, en de 2 relevante (=middelste) aders van de RJ-11 vallen over aders 4 en 5 (precies in het midden) van de RJ-45 (muur-)aansluiting :D.

Wat je daarmee kunt bereiken is dat:
1. Je een RJ-45 muuraansluiting óók kunt inzetten om telefonie over te doen (zowel RJ-11 als RJ-45 'passen'). Natuurlijk moet 'aan de andere kant' dan wel ingestoken worden in een telefooncentrale etc.
2. Je een splitter kunt gebruiken om zowel data (aders 1,2,3 en 6) en telefonie (aders 4 en 5) tegelijk over 1 muuraansluiting beschikbaar te stellen (waarbij 'aan de andere kant' ook een splitter wordt gebruikt).
Stel dat je in zo'n setup géén splitter gebruikt aan de gebruiker's kant, dan kun je nog steeds ervoor kiezen om een RJ-45 datakabel in zo'n muuraansluiting stoppen voor data en een RJ-11 (of RJ-45) voor telefonie en het werkt.

Als je data over de muuraansluiting beschikbaar wilt stellen én het gaat over Gigabit ethernet (1000 mbit /s), dan kunnen splitters natuurlijk niet worden ingezet, want alle aders zijn daarvoor nodig.

M.b.t. "Power over Ethernet" (waar je naar hint in je vorige posting): Zie hier dat
a. als je telefonie beschikbaar wilt stellen met Power over Ethernet je "Alternative A" kiest, zodat aders 4 en 5 beschikbaar blijven voor telefonie-signalen. Zoals je ziet worden in Alternative A (dus spanning en telefonie over 1 UTP kabel) aders 1,2,3 en 6 gebruikt om spanning beschikbaar te stellen.
b. als je data beschikbaar wilt stellen je "Alternative B" kiest, zodat aders 1,2,3 en 6 beschikbaar blijven voor data-signalen. Zoals je ziet worden in Alternative B (dus spanning en data over 1 UTP kabel) aders 7,8,4 en 5 gebruikt om spanning beschikbaar te stellen. [Natuurlijk kan het dan alleen data zijn t/m 100 Mbit /s, geen Gigabit.]

Als je vragen hiermee beantwoord zijn, dan even de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
4 en 5 voor telefonie 7 en 8 power en 3 en 6 en de rest eigenlijk?

Aders 4 en 5 worden normaal gebruikt voor telefonie. Doe maar eens een RJ-11 (telefoon-)connector in een RJ-45 aansluiting. Het past, en de 2 relevante (=middelste) aders van de RJ-11 vallen over aders 4 en 5 (precies in het midden) van de RJ-45 (muur-)aansluiting :D.

Wat je daarmee kunt bereiken is dat:
1. Je een RJ-45 muuraansluiting óók kunt inzetten om telefonie over te doen (zowel RJ-11 als RJ-45 'passen'). Natuurlijk moet 'aan de andere kant' dan wel ingestoken worden in een telefooncentrale etc.
2. Je een splitter kunt gebruiken om zowel data (aders 1,2,3 en 6) en telefonie (aders 4 en 5) tegelijk over 1 muuraansluiting beschikbaar te stellen (waarbij 'aan de andere kant' ook een splitter wordt gebruikt).
Stel dat je in zo'n setup géén splitter gebruikt aan de gebruiker's kant, dan kun je nog steeds ervoor kiezen om een RJ-45 datakabel in zo'n muuraansluiting stoppen voor data en een RJ-11 (of RJ-45) voor telefonie en het werkt.

Als je data over de muuraansluiting beschikbaar wilt stellen én het gaat over Gigabit ethernet (1000 mbit /s), dan kunnen splitters natuurlijk niet worden ingezet, want alle aders zijn daarvoor nodig.

M.b.t. "Power over Ethernet" (waar je naar hint in je vorige posting): Zie hier dat
a. als je telefonie beschikbaar wilt stellen met Power over Ethernet je "Alternative A" kiest, zodat aders 4 en 5 beschikbaar blijven voor telefonie-signalen. Zoals je ziet worden in Alternative A (dus spanning en telefonie over 1 UTP kabel) aders 1,2,3 en 6 gebruikt om spanning beschikbaar te stellen.
b. als je data beschikbaar wilt stellen je "Alternative B" kiest, zodat aders 1,2,3 en 6 beschikbaar blijven voor data-signalen. Zoals je ziet worden in Alternative B (dus spanning en data over 1 UTP kabel) aders 7,8,4 en 5 gebruikt om spanning beschikbaar te stellen. [Natuurlijk kan het dan alleen data zijn t/m 100 Mbit /s, geen Gigabit.]

Als je vragen hiermee beantwoord zijn, dan even de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.
 
Zoals je gemerkt hebt is het afhankelijk van het doel van de kabel welke functie de verschillende aders hebben (data, telefonie, spanning). Dat is allemaal in standaarden vastgelegd.

Wil je meer weten over die standaarden: hier wordt het uitgelegd, of er zijn links te vinden, bijv. naar Ethernet over twisted pair

Succes, en als je tevreden bent, meld de vraag dan af. Zie mijn vorige posting onderaan hoe dat kan hier op het forum.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan