VPN DNS probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

John83

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Berichten
150
Heren,

Heb een vpn connectie opgezet, maar nou wil ik dus een server overnemen, via RDC.
Nu wil ik dat graag doen doormiddel van de servernaam in te typen en te connecten, maar daar reageert hij niet op.
Zodra ik de ipnummer van de server intyp kom ik er wel in.
Kan iemand me helpen.
Heb een Vigor 2820 router, met vpn.
Vpn gaat dus niet via een server, maar via een router.

Groet,

John83
 
Paar zaken:
a. Zet NETBIOS aan in je tcp/ip instellingen, knop geavanceerd, tabblad WINS
Wellicht is dat al genoeg, vooropgesteld dat de Vigor ook Netbios verkeer doorlaat.
Als dit werkt dan moet je de computer waarmee je wilt verbinden als: Computer
dus niet Computer.domein
b. Stel dat op het remote netwerk een DNS-server is die óók Internet DNS doet, dan kun je 'vast' instellen de DNS-server op het remote netwerk in je tcp/ip instellingen. Hierbij is wel van belang dat de VPN dag-en-nacht aanstaat, anders moet je een alternatieve (2de) DNS-server opgeven, bijv. een DNS-server van je Internet-provider of een DNS-server van OpenDns (208.67.222.222 of 208.67.220.220)
Als de remote DNS-server geen WINS doet moet je dan verbinden met: Computer.domein
Doet de remote DNS-server ook WINS (of is ingesteld dat ie niet-oplosbare zaken bij de WINS server opvraagt) dan zou het genoeg moeten zijn om te verbinden met: Computer
c. Je kunt ook de ip-adres <-> computernaam koppeling 'hard' instellen op je computer.
Indien je XP hebt: Start -> Uitvoeren -> notepad %windir%\system32\drivers\etc\hosts
Indien je Vista of Windows 7 het: Maak een snelkoppeling naar
notepad %windir%\system32\drivers\etc\hosts
rechtsklik erop en kies voor: "Als Administrator uitvoeren"
Dan op een losse regel het ip-adres gevolgd door de en spatie en dan de computernaam invullen en daarna via het kruisje het hosts bestand opslaan. Voorbeeld: Stel de remote computer heet Werkstation3 en heeft ip-adres 192.168.12.15, dan extra invoegen in het hosts bestand:
192.168.12.15 Werkstation3
Vergeet hierbij niet aan het einde van die nieuw toegevoegde regel even op Enter te drukken. [Soms is dat van belang.]

Succes,

Tijs.
 
Dat klopt, maar nu doet zich iets anders voor, nu heb ik een laptop, die in een domain zit waar de vpn ook bij hangt.
Hiermee kom ik wel op de servers doormiddel van de naam.
Maar mijn eigen laptop, die niet in het domain zit, kan wel connecten, maar kan niet naar de servers doormiddel van de naam.
Kan ik dan nog steeds de zelfde handelingen doen?

Groet,

John83
 
Vertel eerst even hoe het 'verbinden op naam' werkt op die laptop:
Verbinden met: Computer
en/of
Verbinden met: Computer.domein

Probeer een deel ook op jouw computer zodra verbonden via de VPN:
Verbinden met: Computer.domein

Kijk ook na of er verschillen zijn m.b.t. de VPN-netwerkinstellingen van je eigen computer en die laptop zodra verbonden met de VPN:
Opvragen via [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /all

Ik bedoel dan vooral in de sfeer van afwijkingen m.b.t.
a. Knooppunttype (is een algemene instelling van TCP/IP)
b. De WINS-server bij de VPN-verbinding
c. De DNS-server bij de VPN-verbinding

We horen het wel.

Tijs.
 
Als je verder (m.b.t. het 2de deel, dus a., b., en c.) geen afwijkingen ziet, dan zal de zgn. Bindingsvolgorde de oorzaak kunnen zijn dat het op de laptop wel werkt en niet op de desktop:

Ik heb hier alleen XP en Vista
Op je desktop-computer:
Indien XP: [Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl -> Geavanceerd -> Geavanceerde instellingen -> Klik in het vakje "Verbindingen" [RAS-verbindingen] aan, en zet die dan m.b.v. het pijltje naar boven rechts van het vakje helemaal naar boven.
Indien Vista: [Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl -> [kort de linker Alt-toets gebruiken, zodat het menu verschijnt] -> Geavanceerd -> Geavanceerde instellingen -> Klik in het vakje "Verbindingen" [RAS-verbindingen] aan, en zet die dan m.b.v. "het pijltje naar boven" rechts van het vakje helemaal naar boven.

Natuurlijk kun je (eerst) nakijken op de laptop of daar de [RAS-verbindingen] nu (ook) bovenaan staan. Is dat niet het geval, dan is het onwaarschijnlijk dat bovenstaande instructie je echt gaat helpen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het werkt zoals ik het wilde, maar iets meer typ werk, maakt ook niet uit.
Bij een geregistreerde domijn laptop is het connecten met computernaam
Bij een niet geregistreerde domijn laptop is het connecten met computernaam.domijnnaam

Bedankt voor jullie uitleg.

Groet,

John83
 
Blijkbaar werkt de remote DNS-server tóch automatisch als je een VPN-verbinding hebt. Dat is gunstiger dan ik vermoedde in mijn eerste posting. ;)

De reden dat de laptop het afkan met Computer is dat de hele computernaam in het domein van de laptop is:
laptop.domeinnaam
en omdat DNS standaard bij het opzoeken van Computer dan de domeinnaam erachter zet om te zien of die naam bestaat. (in XP heet dat: Primaire en verbindingsspecifieke DNS-achtervoegsels toevoegen + Bovenliggende achtervoegsels van het primaire DNS-achtervoegssel toevoegen in het tabblad DNS bij de Geavanceerde eigenschappen van Internet-protocol (TCP/IP)).
Je desktop computer zit niet in dat domein, en dus moet op de desktop computer de volledige naam (dus Computer.domeinnaam) worden ingeklopt.

Er is dus wel een oplossing mogelijk zodat het met alleen Computer werkt: Op het TCP/IP gedeelte van de VPN, daar de Eigenschappen van, dan via de knop Geavanceerd en dan het tabblad DNS het bolletje zetten in "Deze DNS-achtervoegsels toevoegen (op volgorde)" en via de Toevoegen-knop de remote domeinnaam toevoegen.

Tijs.
 
Nu heb ik het volgende getest:
Heb een Windows xp systeem, waarmee ik de vpn heb getest, en dat werkt uitstekend.
Heb ook een Windows 7 systeem, en dat werkt helemaal niet.
Ik kan wel connectie maken, maar verder kom ik niet.
Als ik commandcentrum pak, en ping naar een server / pc, kan hij deze niet vinden.
Terwijl de winxp systeem het wel vind.

Wat kan hier het probleem nou zijn.

Groet,

John83
 
Een goed plan om tijdelijk alle firewall programmatuur (Windows Firewall en/of wat evt. andere firewall (al dan niet als onderdeel van een hele beveiligingssuite)) uit te zetten op je W7 machine en te kijken of het dan beter gaat.

Verder heb ik geen idee. Stel hierover dan een nieuwe vraag over in de Besturingssystemen -> Windows 7 sectie: Het onderwerp van het huidige topic is anders is dan die waar je nu over begon én de VPN het werkt vanaf je thuisnetwerk, alleen niet (goed) met Windows 7 momenteel.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan