Netwerkkabel CAT 6 S/STP maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

OMT

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2008
Berichten
8
Hallo,

Ik ben bezig met een CAT 6 kabel (S/STP) en ik heb hem gestript en nu kom ik het volgende tegen:

- Wit
- Geel
- Wit
- Blauw
- Wit
- Groen
- Wit
- Bruin

Is dit de goede volgorde want kom overal ipv van de gele oranje tegen op forums?
Ik heb de connectoren er ook al aangezet en de gele voor oranje aangezien maar de netwerkkabel werkt nog niet. Misschien ligt het aan mijn tang want gebruik een goedkope van plastic?
 
Zolang je aan beide zijden van de kabel dezelfde volgorde hanteerd moet ie gewoon werken.
Bij een crosscable zijn er wat aders verwisseld.
Zie Wikipedia

Ik herinner mij van een internetaanbieder waar ik vroeger bij zat, daar werd mijn modem met een crosscable verbonden met de PC, Ik dacht dat het Alice was.

Groeten Marcel
 
Crosscable is toch als je een PC met een PC wilt verbinden, ik moet toch juist straight hebben?
Ik begrijp de kleuren niet helemaal bij mij, dat zorgt voor veel verwarring..
 
Crosscable is meestal om 2 pc's direct aan elkaar te koppelen.
In jouw geval moet je dus gewoon allebei de connectoren exact het zelfde aansluiten, dan zou het moeten werken.
 
Bedankt. Is er ook nog verschil in connectoren? (RJ-45) of zijn die van de Gamma met zo'n inschuifstukje ook gewoon goed?
 
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "Inschuifstukje", bedoel je die je zonder tang kunt vastmaken aan de kabel?

De Gamma connectoren zullen nooit de CAT6 certificering doorstaan maar in principe moet het wel gewoon goed werken.

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
@OMT: Om je een beeld te geven: Als je aan beide RJ-45 connectors het 568A kleurenschema óf 568B kleurenschema gebruikt, dan heb je een gewone patch/straight-through kabel.

Voor patch/straight-through kabels wordt normaal gesproken het 568B kleurenschema gebruikt, maar 568A kleurenschema mag (natuurlijk) ook.

Mix je het 568A kleurenschema en 568B kleurenschema op een kabel (dus aan de ene RJ-45 het 568A kleurenschema en aan de andere RJ-45 het 568B kleurenschema) dan maak je een cross/kruis kabel.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan