Sweex powerline 200 geeft toegang van buitenaf

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanEnEm

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2008
Berichten
122
Hallo

Ik heb een Sweex Poweline 200 set. Deze functuioneert zoals ik had verwacht. Mijn mediaserver op de 2e verdieping bedient mijn Video apparatuur en ik heb internet op mijn TV ...

Sinds ik echter deze combi actief heb zie ik in mijn DHCP server apparatuur aangemeld van mijn buurman (Hij heeft ook EoP van een andere leverancier). Hij klaagt erover, dat zijn DNS niet werkt (nee hij krijgt de mijne!) bij DHCP verzoeken.

Kan iemand aangeven hoe ik kan voorkomen dat twee gescheiden subnetten ontstaan ondanks het geven dat in twee huizen Ethernet over Power wordt gebruikt?

Jan M
 
Kan iemand aangeven hoe ik kan voorkomen dat twee gescheiden subnetten ontstaan ondanks het geven dat in twee huizen Ethernet over Power wordt gebruikt?

Hoi,

Je zou in de web-admin van die poweline even kunnen kijken of je kunt instellen dat alleen bepaalde mac adressen toegang mogen hebben. Je zet dan in de MAC ALLOW lijst alleen het MAC Addr van de 2e powerline, en dan kunnen er wel 100 in de zelfde woning zitten dan nog krijgen die geen DCP OFFER van de Powerline.

Dit moet je buurman ook doen, want anders heb je kans dat je client zich ook constant bij hem in 't net wil aanmelden.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Groetjes.
 
Hallo MrG.

Dank voor de reactie! is er toch nog iemand ;)

Met de meegeleverde software kan ik alleen de apparaten, waarop deze software staat 'beveiligen'. Dat kunnen Appliances (zoals PCTV) helaas niet.
Mijn probleem zit hem erin, dat ' de buurman' antwoord krijgtr van mijn DHCP server (Windows 2003 DHCP).
Ik kan uiteraard ook in DHCP MAC based toekennen, maar dat houdt in, dat ik elk nieuw device moet gaan invoeren in de DHCP reserveringen...

PoE leveranciers geven (voor zover ik kan nagaan) over deze problematiek niet thuis helaas.
 
Gegeven dat je de netwerken fysiek blijkbaar niet scheiden kunt lijkt me de optie van telkens een reservering te doen toch de beste. Test het in ieder geval even uit.

Dan is er nog de mogelijkheid om een aparte scope te maken voor de buurman, ook met reserveringen (voor de apparatuur van de buurman), waarbij correcte instellingen voor zijn ip-reeks (DNS, standaardgateway, subnetmasker etc.) worden ingesteld. Natuurlijk moet dit dan een ander subnet zijn als jij in jouw netwerk gebruikt, dus evt. moet buurman dan het LAN ip-adres van zijn router veranderen naar het subnet van die 'extra' scope die je aanmaakt in jouw DHCP server. Daarbij dan een uit te geven ip-reeks pakken die beschikbaar is gegeven de DHCP server op buurman's netwerk.
Voorbeeld: Jij gebruikt netwerk 192.168.2.x en deelt (via reserveringen) 192.168.2.100 t/m 192.168.2.254 uit aan alle apparaten die via PoE zijn verbonden.
Buurman's router geeft via DHCP uit: 192.168.1.100 t/m 192.168.1.254
en heeft als ip-adres van router: 192.168.1.1
Maak jij een extra DHCP scope 192.168.1.80 t/m 192.168.1.99
met als scope-optie voor standaardgateway en DNS-server: 192.168.1.1
Daarna maak je reserveringen in die scope voor alle apparaten die 'vast' gebruik maken van PoE bij buurman.

Natuurlijk houd de buurman de mogelijkheid om 'vaste' instellingen te gebruiken voor ip-adres en DNS voor alle apparaten die via PoE verbonden zijn.

Tijs.
 
@Tijs

Dank voor de bevestiging van hetgeen ik al had willen doen!
Dat lijkt me in de gegeven situatie het best haalbare. (Of de EoP weghalen natuurlijk)

Het wordt wel wat admin werk, maar ja dan heb je ook wat...

Vast IP is niet overal mogelijk: sommige apps kunnen alleen DHCP! Die van mij overigens wel.

Jan
 
Tsja, het is een hoop typewerk, maar dan heb je ook wat ;)

Succes met je acties, en pas op voor ip-adres conflicten van jouw netwerk met die van de buren (zie vorige posting).

Tijs.
 
Met de meegeleverde software kan ik alleen de apparaten, waarop deze software staat 'beveiligen'. Dat kunnen Appliances (zoals PCTV) helaas niet.
Mijn probleem zit hem erin, dat ' de buurman' antwoord krijgtr van mijn DHCP server (Windows 2003 DHCP).
Ik kan uiteraard ook in DHCP MAC based toekennen, maar dat houdt in, dat ik elk nieuw device moet gaan invoeren in de DHCP reserveringen...

Hoi JanEnEm,

Ik heb ff geGoogle'd en zie in de handleding dat je hardwarematig de boel kun beveiligen.

http://www.sweex.com/download.php?file=./images/artikelen/LC203/Manuals/LC203_manual_nld.pdf

Als dit niet zou kunnen zou je buurman zelfs via jou internet 't net op kunnen. En dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Ik heb meer 'gedonder' over die Power dingen gelezen en gehoord. Lang leve de UTP Kabel :cool:

Ik hoop dat je er uit komt.
Groetjes,
René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan