Geen ethernetverbinding, wie weet raad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreekVerhulst

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2010
Berichten
10
Hallo, ik heb op een Dell Inspiron 6400 Windows XP opnieuw geinstalleerd en eerst volledig geformatteerd, Daarna allee nieuwe drivers gedownload en erop gezet. Alles werkt behalve de erhernet verbinding (draadloos werkt wel)
Er zit een Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller in. Bij eigenschappen staat dat het apparaat correct werkt. Wat gaat er fout? Ik zie geen gele vraagtekens staan bij apparaatbeheer. Ik heb op mijn nieuwe laptop de kabel aangesloten en het werkt, het lampje op de Zyxel modedm brandt en ik heb kabelverbinding.
Is de ethernet poort niet goed?. Hij geeft ook aan: LAN-verbinding, een van de netwerkkabels is niet aangesloten
 
Welkom op Helpmij!
Frummel een beetje met de utp kabel. ik heb er vaak last van dat hij de kabel de ingang niet raakt.
 
Als het goed is staat de nieuwste Broadcom XP driver voor je netwerkkaart hier. Dat is overigens (zover ik kan nagaan) dezelfde versie die ook Dell op de website beschikbaar stelt (versie 4.60.0.0).

Ik denk (net als de vorige poster) niet direct aan een driverprobleem: Het kan (bijv.) zo zijn dat de contactpunten in de Inspiron 'verroest'/gecorrodeerd zijn, en daarmee goed contact (tijdelijk) onmogelijk maken. Inderdaad kan het dan helpen de netwerkkabel meerdere keren in te steken en er weer uit te halen, om de 'roest' te verwijderen.

Kijk ook in het netwerkkabel-gat om te zien of er misschien stof in zit of (erger) de contactpunten elkaar zijn gaan kruisen. Mocht dit laatste aan de hand zijn, ga niets zelf proberen maar ga naar de pc-reparateur met de laptop en leg je probleem voor.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat er geen goed contact is in de poort met de UTP stekker. Ik heb al zitten friemelen maar dat helpt niet. Ik al van alles geprobeerd, een geheel nieuwe installatie en drivers e.d.
Maar zoals ik al zei werkt draadloos perfect. Deze oude laptop is voor mijn zoon en ik heb geen zin in (dure) reparatiekosten. (of zou dat mee kunnen vallen?) Er is bij hem een glasvezelverbinding. Hoe kan hij dan toch internetten?
bekabeld: moet hij een externe netwerkadapter aanschaffen, hoe werkt dat? kosten?
draadloos: moet hij een router aanschaffen? idem
Wat zijn de mogelijkheden??
 
Tsja, de kosten van de pc-reparateur kan ik heel moeilijk inschatten. Je kunt het altijd even voorleggen wat een korte analyse zou kosten bij hem/haar.

Je kunt het probleem ook helemaal vermijden door een USB (danwel Cardbus of Expresscard) externe ethernet (bedrade) netwerkkaart te kopen.
Ik bedoel daarmee (voor een USB-variant) zoiets als deze of deze of deze

M.b.t. de situatie 'op lokatie' bij zoonlief hebben we te weinig informatie nu. Vooral weten we niet of de verbinding gedeeld moet worden (door meerdere mensen en/of computers), welke interne afstanden we over spreken (i.v.m. draadloos bereik en/of het kunnen trekken van een netwerkkabel voor bekabeld internet) etc.

Tijs.
 
Je kunt het probleem ook helemaal vermijden door een USB (danwel Cardbus of Expresscard) externe ethernet (bedrade) netwerkkaart te kopen.
Ik bedoel daarmee (voor een USB-variant) zoiets als deze of deze of deze


Dus dan zou het gelijk moeten werken met een van deze externe USB cards? Moet ik verder nog wat instellen in windows of zo?
En is het dezelfde verbindingssnelheid als draadloos?
 
Ik zou toch naar een reparateur gaan. Eterne adapter is toch weer langzamer en ''minder mooi''.

Heb je al in de ingang gekeken met een lampje ofso, kijk even of je wat ziet.

Heb je toevallig een installatie cd van je netwerkkaart.

Kijk hier ook even. jou model staat er niet bij maar probeer even
 
Snelheid is zeker hoger dan draadloos (je hebt een oude laptop, dus het ingebouwde draadloze apparaat kan qua snelheid max. 54Mbps aan terwijl de (goedkope) USB netwerkkaarten die ik aangaf 100Mbps doen).

Succes,

Tijs.
 
Dus je bedoelt dat hij beter die USB kan kopen voor een bedrade verbinding. Hij had het zelf over een router voor draadloos maar dat is weer langzamer?
 
Draadloos is ook goed, als je broer niet gaat gamen.
Voor internetten is het perfect maar gamen minder.
 
Het is mijn zoon (student)
Nee hoor hij is geen gamer, maar op zijn oude "bakkie" liep alles heel stroef. Met name filmjes verliepen schokkerig. Deze laptop Dell Inspiron 6400 zal waarschijnlijk sneller draaien. Zit er verschil in die USB qua snelheid tussen de goedkoopste 16 of de duurste 29 euro?
 
Je praat over glasvezel Internet. Afhankelijk van de snelheid daarvan is een draadloze verbinding niet toereikend óf er moet een 802.11n draadloze router gekocht worden én een aparte draadloze 802.11n USB draadloze netwerkkaart. Dit omdat de huidige geïntegreerde draadloze netwerkkaart maar 54 Mbps ondersteunt en een 802.11n draadloos netwerk ondersteunt (maximaal) 300 Mbps.

Indien mogelijk zou ik altijd gaan voor bedraad Internet (zéker als er ook gegamed gaat worden), met evt. (voor bezoekers etc.) draadloos erbij. Dus je zou een draadloze router kunnen kopen zoals boven aangegeven. Indien mogelijk daar dan bedraad op aansluiten voor de 'vaste pc', bijv. m.b.v. zo'n apparaat wat ik aangaf enkele postings geleden.

Tijs.
 
Nee, snelheid moet niet uitmaken.

ik heb licht de voorkeur voor de Eminent uit het lijstje.

Tijs.
 
Is wel de goedkoopste maar dat maakt dus niet uit? ik denk dat ik deze ga bestellen, zou dus zonder meer moeten werken? ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort dingen.
 
Mijn fout, bedoelde eigenlijk de EdiMax:

Grote voordeel is dat:
a. Het 'uiteinde' niet zo groot is als op bij optie 1.
b. Het niet een (makkelijk afbreekbaar) 'alles-in-1' ding is als bij alternatief 3.
c. Ik heb vlgs. mij een vergelijkbaar ding als de Edimax, en die werk prima. Geen drivers nodig etc.

Tijs.
 
ok ik zal het aan hem voorleggen, maar het dus zo dat hij gewoon fatsoenlijk wil internetten:
Feit is dat de poort op de Dell laptop dus niet werkt en er geen draadloos internet beschikbaar is. althans niet zonder allerlei fratsen. dan lijkt me dit de beste oplossing met de Edimax toch? 19 euro kan hij nog wel betalen.

De usb stekker van de Edimax achter in de laptop,de UTP stekker van de draad uit de muur in de Edimax aan de andere kant, en gaan met die banaan? Houdt ie nog 3 usb aansluitingen over, meer dan genoeg lijkt mij.
 
Hallo Tijs,
Ik zit nog eens goed te kijken aan de achterkant in de ethernetpoort en ik denk dat daar toch vervuiling zit, het is immers nooit gebruikt in ruim 3 jaar tijd. Trouwens in de aansluiting daarnaast voor de telefoon zit ontzettend veel stof.
Hoe kan ik het schoonmaken? wil het toch nog proberen! Maar je kunt er heel moeilijk bij met een borsteltje of zo.
 
Pak een wattenstaaf voor je oren. en doe daar een beetje olijfolie oid op. geen motor olie.
Zorg ervoor dat het niet drupt, gewoon dat het vochtig is.

Laat het even weten.

PS. STROOM ERUIT!!
 
Ik dacht ook aan een wattenstaafje, maar dan lichtelijk gedrenkt met pure alcohol. Beiden te koop bij Kruidvat, Trekpleister etc.
Natuurlijk opletten dat de (uiteinden van) de ethernet-contactpunten niet 'inhaken' in het katoen van het wattenstaafje, en dat er ook geen katoen achterblijft.
Verder zou het genoeg moeten zijn om er eens flink in te blazen (b.v.k. met perslucht) om evt. stof te verwijderen, alhoewel dat niet ál te kritisch komt.

EDIT: En batterij én netspanningsadapter eruit halen totdat het schoon is en droog, zoals de vorige poster al aangaf.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan