Mappen beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Berichten
1.014
Hallo,

Ik heb een probleem met de toegang tot 4 partities.

Gisteren heb ik via deze computer, eigenschappen van de 4 partities, beveiliging en bewerken de machtigingen voor authenticated users weggehaald.

Nu wil ik deze weer terugzetten, maar als ik nu via eigenschappen de beveiliging zoek is die nergens te vinden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik nu weer toegang krijg, want de partities zijn nu ontoegankelijk (wat ook de bedoeling was), maar wil ze graag weer toegankelijk maken.

Bij voorbaat dank!!
 
Ga maar beginnen met een schijf/partitie die niet direct belangrijk is voor de werking van het besturingssysteem (een pure data-schijf dus, maar niet een schijf waar je Mijn Documenten etc. naar hebt omgeleid).

Gebruik deze instructie, met de aantekening de groep Administrators eigenaar te maken in stap 5 van het eerste stuk van de instructie.
Daarna rechten verschaffen aan zowel Administrators als Authenticated users (2de deel van de instructie).

Het zou niet verkeerd zijn dat je een volgende keer vooraf even nadenkt over de gevolgen van je acties, maar dat zal je nu wel duidelijk zijn?

Tijs.
 
Dank voor je reply!

Heb er zeker van geleerd en doe het nooit meer!!!

Ga het proberen en hoop niet dat ik de bestanden die erop stonden kwijt ben, want dan heb ik een nog groter probleem.
 
Ze hebben het in die link over de security tab, maar die heb ik dus niet meer, zie screenshot.

Wat nu?
 

Bijlagen

  • 20-7-2010 6-21-05.jpg
    20-7-2010 6-21-05.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 36
Je ziet in je schermafdruk dat er 0 bytes beschikbaar én gebruikt zijn en dat wél het tabblad Delen beschikbaar is. Dat geeft mij het idee dat je niet een juiste schijfletter gebruikt hebt voor deze test (bijv. een lege CD/DVD-speler) ipv. een partitie op je harde schijf.

Doe anders ook eens een schermafdruk erbij van Schijfbeheer ([Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de partities D,E,F,G (wordt nog steeds aangegeven met deze letters in deze computer) en heb,hoe stom achteraf, bij deze allemaal de machtigingen weg gehaald, omdat er iemand anders op mijn computer aan het werk moest en ik niet wou dat diegene in mijn partities aan het snuffelen ging.

Als ik nu bij deze 4 partities via rechtmuisknop en eigenschappen klik, dan ziet het eruit zoals op de screenshot. Voordat ik de machtigingen had weggehaald had ik het tabblad security gewoon, maar nu is die verdwenen.

Even voor de duidelijkheid; ik kan de hele partitie niet in, laat staan de mappen die erin staan. Als ik de partitie wil openen krijg ik de melding dat de partitie niet toegankelijk is.

Mijn DVD driver is de letter H en die is gewoon bereikbaar en bruikbaar.

Als ik thuis ben zal ik een afdruk maken van schijfbeheer.

Nogmaals bedankt voor je hulp Tijs!!!
 
Even een andere vraag: Is je account nog wel lid van de Administrators-groep?
Indien dat nog steeds het geval is kun je m.b.v. de opdracht-prompt hetzelfde bereiken als 'grafisch' (=jezelf eigenaar maken én de groep Administrators en Authenticated Users rechten toekennen). Zie hier hoe je dat kunt doen.

In jouw geval gaat het over mappen/schijfletters, dus gebruik het volgende deel daarvan:
takeown /f directory_name /r /d y
icacls directory_name /grant administrators:F /t
icacls directory_name /grant "Authenticated Users":F /t


Voorbeeld: Je zou de D: schijf willen kunnen benaderen:
takeown /f D:\ /r /d y
icacls D:\ /grant administrators:F /t
icacls D:\ /grant "Authenticated Users":F /t


Hiervoor heb je een 'elevated' opdracht-prompt nodig. Is o.a. te realiseren door een nieuwe snelkoppeling naar cmd.exe te maken op je bureaublad, hierop te rechtsklikken en te kiezen voor "Als Administrator uitvoeren".

Zoals reeds gezegd: Om te beginnen uitvoeren op een schijfletter die puur data bevat, dus niet gerelateerd is aan de werking van Windows of je gebruikersaccount.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan inloggen en de C:/ is ook gewoon bereikbaar en bruikbaar, dus de systeemschijf heb ik geen probleem mee. Of ik nog lid ben van de administrators groep weet ik niet uit mijn hoofd. Zal dat na moeten kijken als ik thuis ben.

De D,E,F en G zijn dataschijven en hebben die schijfletters al toegewezen en zijn niet gerelateerd aan de werking van het systeem.

Als ik thuis ben (rond een uur of 16:15), zal ik een screenshot van de schijfbeheer plaatsen en hetgeen proberen wat je zegt over de opdracht-prompt.

Hou je op de hoogte van de vorderingen!

Groet
 
Helaas krijg ik het niet voor elkaar, zie bijlage.

Heb ook schijfbeheer toegevoegd.
 

Bijlagen

  • 20-7-2010 16-23-12.jpg
    20-7-2010 16-23-12.jpg
    47 KB · Weergaven: 45
  • 20-7-2010 16-18-10.jpg
    20-7-2010 16-18-10.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 21
Ik vermoed dat het misloopt op /d y
welke de bevestiging voor het eigenaar zetten onderdrukt.

takeown /f is zeker goed ;)

Probeer eens de volgende mogelijkheden voor het takeown commando:
takeown /f D:\ /r /d j
dus een j voor 'Ja' als bevestiging ipv. de engelse y voor 'Yes'. Werkt dit niet, dan (betekent veel keer bevestigen):
takeown /f D:\ /r

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Krijg steeds dat de toegang geweigerd wordt. Oh my, als het nog maar goed komt :confused:
 

Bijlagen

  • 20-7-2010 21-21-13.jpg
    20-7-2010 21-21-13.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 19
Ok, gedeeltelijk 'geleend' uit een andere discussiedraad:
1. Download Psexec.exe en plaats die in de \windows\system32 map
2. Maak een snelkoppeling naar de volgende commandoregel op je bureaublad:
psexec.exe -s -i -d cmd.exe

[De eerste keer van gebruik van psexec.exe krijg je waarschijnlijk eerst een copyrights/disclaimer venster waar je op Agree moet klikken.]
In het dan geopende cmd-venster (met nóg hogere privileges dan waar je eerder mee gewerkt hebt), probeer weer de instructies waar ik het over had.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Rechtsklikken op een leeg stuk van je bureaublad en dan kiezen voor Nieuw -> Snelkoppeling
Dan als opdrachtregel invullen: psexec.exe -s -i -d cmd.exe
Naam van de snelkoppeling kun je laten zoals voorgesteld of een naam geven zoals: Opdrachtprompt (System)

Succes,

Tijs.
 
Dank je wel Tijs!

Als ik thuis ben ga ik het direct proberen!
 
Ook dit helpt niet, zie bijlage!

Waarom is het zo moeilijk om het terug te krijgen? Hoe kan ineens de security tab verdwenen zijn?
 

Bijlagen

  • 21-7-2010 16-59-23.jpg
    21-7-2010 16-59-23.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
a. Download en pak uit: NTFS Access 2.1 in je Windows 7 en start het (ik neem aan via erop rechtstklikken en kiezen voor "Als Administrator starten")
Blader/Browse naar de hoofdmap van de schijfletter waar je nu geen toegang toe hebt. [Zie ook het 'stappenplan' op de download-pagina aan de rechterkant voor instructies.]
Klik op Grant, en de groep Administrator zou weer rechten moeten hebben, zelfs op alle submappen.
Als het programma zijn werk goed gedaan heeft zou je (minstens) weer toegang moeten hebben tot de hoofdmap. Is het inderdaad beperkt tot de hoofdmap, dan proberen van daaruit eigenaarschap en rechten toe te kennen op submappen (hetzij via NTFS Access, hetzij via het tabblad Beveiliging).
Ik heb het getest onder XP, en daar werkt het goed.
b. Download, brand en start op van een Ubuntu Live CD, en kopieer via dat systeem bestanden


Tijs.
 
Krijg nu deze melding met NTFS Access.

Heb Ubuntu geinstalleerd en ik kan nu bestanden van de andere (in windows onbruikbare) partities benaderen.

Betekend dit dat ik alle bestanden van de partities naar de C:\ moet kopieeren en de partities die in Windows onbruikbaar zijn formatteren?
 

Bijlagen

  • 21-7-2010 19-02-33.jpg
    21-7-2010 19-02-33.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Dan maar uitwijken naar een Ubuntu Live CD en de mappen van de ene partitie naar de andere kopiëren, dan de partitie/logisch station die helemaal is gekopiëerd verwijderen en opnieuw aanmaken (kan ook in diezelfde Live CD). Dan de gegevens terugkopiëren, en een volgende partitie/logisch station gaan kopiëren naar een andere partitie/logisch station, de gekopiëerde partitie/logisch station weer verwijderen en opnieuw aanmaken etc.
Partities aanmaken/verwijderen etc. kan (in de Ubuntu Live CD) via System -> Administration -> Partition Editor

Kijk natuurlijk heel goed welke partitie/logisch station gekopiëerd zijn, en dus verwijderd en opnieuw aangemaakt kan worden, anders verlies je natuurlijk data.

M.b.t. Ubuntu heb ik hier een aantal zaken bij elkaar gezet.

Betekent een zekere hoeveelheid handwerk, maar zou je probleem ook moeten oplossen. Desnoods doe je eerst een 'proefpartitie'/logisch station en kijk je (weer in W7 opgestart) of de (teruggekopieerde) data op die partitie/logisch station weer bereikbaar is.

Tijs.
 
Ga het allemaal proberen en hou je uiteraard op de hoogte!

Ontzettend bedankt voor al je hulp, tijd en inzet Tijs!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan