Haperen video digitaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

johan092

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jul 2010
Berichten
1
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het proberen, maar nu is het tijd om het forum in te schakelen.
Ik ben bezig om mijn oude video's en video 8 banden te digitaliseren met behulp van de pc.
Wat ik eerst heb geprobeerd is om met een hauppage 150 tvkaart alles op te nemen via de tulp ingang , ook coax geprobeerd maar geen van beide waren een succes. Ten eerste kon ik geen goede simpele software vinden om mee op te nemen. En als ik wat had opgenomen haperde het geluid heel erg.
De hoop opgegeven bij de tv kaart en iets anders geprobeerd. Ik heb Magix Red uw video's aangeschaft. Hierbij krijg je een scart naar tulp kabel en een tulp naar usb kastje. En natuurlijk de bijbehorende software.
Alles gaat in de eerste minuten goed met opnemen. Maar als ik dus het hele bandje laat opnemen en later terugkijk, dan hapert af en toe het geluid en skipt het beeld af en toe. Ik gebruik de pc niet onder het opnemen en heb alle programma's afgesloten. Het cpu verbruik is met opnemen rond de 60%. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Ik hoop dat iemand een oplossing weet!
 
Het coderen vraagt ook veel van je geheugen hoeveel geheugen heb je in je pc? Kijk even naar de presentaties in je Taakbeheer.

Het makkelijkste uit ervaring is om een losse dvd brander/speler te kopen voor de tv, deze zijn niet eens zo duur en je kan ook programma's opnemen van tv.

Dit werkt zonder problemen.
 
CPU lijkt me netjes. Als je computer het probleem is, zijn het denk ik eerder de harde schijven dan het geheugen.
Gebruik je 7200 toeren harde schijven? (waarsch wel..) Is de schijf gedefragmenteerd? Dit kan met een tooltje in Windows zelf. Is er voldoende vrije ruimte, en de schijf niet voor meer dan 75% vol? Het allerbeste kun je voor capturing een aparte, 2e schijf gebruiken, en niet die waar je systeem op staat.

Het probleem kan ook met de video8 band te maken hebben. Door bandslijtage kun je last krijgen van dropouts en storingen, die je bij het afspelen op een TV niet altijd ziet, maar wel na de capturing naar digitale video. Professionele video omzetters gebruiken een apparaat, de 'Time Base Corrector', of TBC tussen camera en computer om die dropouts te corrigeren.

Oplossingen:
Als je systeem aan bovenstaande eisen voldoet, zou het goed kunnen dat de tapes het probleem zijn. De goedkoopste oplossing, gratis, is gewoon capturen, en na de capture de fouten eruit knippen met een videomontage-prog.
Als je echt alles foutloos wilt overzetten, kun je dit laten doen, bij de Hema bijvoorbeeld. Zij gebruiken TBC. Goedkoper -als het om meerdere bandjes gaat- is deze oplossing:
Video8 bandjes kun je in een 'Digital8' camera stoppen. Deze camera digitaliseert het bandje , en via een Firewire kabel kun je direct digitale video in DV-AVI formaat naar de computer brengen. simpel en snel, en het heeft meteen de goeie afmetingen voor een DVD. Sony Digital8 camera's kom je nog tegen op Marktplaats en Ebay voor rond de 100 euro. Check of de camera die je wilt kopen het video8 bandje ook lust, want niet alle modellen doen dit. Daarnaast heb je hierbij dus een firewire aansluiting op je computer nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan