rj-45 aansluiting icm gigabit netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

robvdlugt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jul 2010
Berichten
2
hallo lezers!

graag wil ik mijn huidige netwerk upgraden naar gigabit..nu stuit ik op een probleem. Eerst zal ik de huidige situatie uitleggen.

In de meterkast hangt het UPC router. hiervanuit gaan 4 kabels naar 2 rj-45 wanddozen. Het gaat om deze wanddoos. Op een van deze dozen zit een gigabit switch waarop vervolgens pc/htpc zitten. Alles wat via de wanddozen gaat is dus 100mbit. Alle bekabeling is CAT5e.

Voor de nieuwe situatie heb ik een gigabit switch aangeschaft voor in de meterkast zodat de wanddozen dus 1gbit worden.

Nu stuit ik op het volgende probleem. De 2 switches krijgen geen verbinding met elkaar wanner deze staan aangesloten via de wanddoos, geen LINK, niets... Sluit ik ze 1 op 1 aan zonder de wanddoos heb ik gelijk LINK en 1Gbit.
Sluit ik aan de ene kant van de wanddoos een switch en aan de andere kant direct een pc dan krijg ik maar een 100mbit verbinding.

Alle kabels zijn CAT5e (dus gigabit geschikt dacht ik) en heb alle aansluitingen getest en heb geen breuken gevonden o.i.d.

De wanddoos is: http://www.installatietotaalmarkt.nl/P6_126405/Datacontactdoos-twisted-pair-meer-informatie.html
Is deze uberhaupt wel Gbit geschikt ?? Want ik kwam ook deze tegen net: http://www.installatietotaalmarkt.nl/P6_128865/Datacontactdoos-2-x-RJ45-meer-informatie.html

De switches:
Meterkast (de nieuwe): D-link Switch Ethernet 8 poorten 10/100/1000 Mb DGS-1008D
Woonkamer: Asus GigaX 1105N

Heb alles nu al 15x overhoop gehaald en (volgens mij) alle mogelijke situaties geprobeerd..maar ik weet het niet meer..hopelijk kan iemand mij verder helpen..
 
Geen idee of dat bij jou van toepassing is, maar voor gigabit moeten alle 8 aders van de bekabeling correct zijn aangesloten in het hele traject (dus kabel van/naar wanddoos, kabel tussen wanddozen, in wanddoos zelf, kabels van/naar switches etc.)

Wellicht kan een kabeltester uitsluitsel geven of er misschien 1 (of meer) aders in de kabel van de wanddoos niet goed aangesloten is danwel gebruiken is danwel slecht contact maakt etc.

Opmerking komt vooral hier vandaan:
Sluit ik aan de ene kant van de wanddoos een switch en aan de andere kant direct een pc dan krijg ik maar een 100mbit verbinding.

Natuurlijk behoor je ook alle andere betrokken kabels te testen met een kabeltester voor uitsluitsel.

Tijs.
 
bedankt voor de reactie! ik had alles getest met de kabel tester en daar was verder niets vreemds aan te ontdekken.
Toch ging ik naar aanleiding van je reactie nog eens goed kijken naar de volgorde in de wanddozen en kwam hier dus nog een fout in tegen, totaal overheen gekeken :s

heb de volgorde goed gezet en nu klopt het en is alles netjes gigabit!
jammer genoeg waarschijnlijk nog een kabelbreuk gevonden:confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan