Kabel aanleggen, maar er ligt al een rare kabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

patjebond

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Berichten
119
Hoi allemaal,

Ik maak al een tijdje gebruik van draadloos internet, maar ik speel vaak games dus is dat niet handig voor mij.
We zijn nu al heel lang van plan een kabel aan te leggen, maar ik heb zo het gevoel dat dat niet gaat lukken.

Nu is er wel al een kabel getrokken, die was ooit getrokken mochten we er gebruik van maken, alleen dit zijn maar vier kleine draadjes en hebben de kleuren

lichtblauw + wit
Blauw
wit + Oranje
Oranje

Ik heb geen idee wat dit is, ik dacht aan een ADSL kabel, er staat wel gewoon op dat het een UTP CAT5 2 PAIR PATCH CABLE is.

Kan ik hier gebruik van maken of niet?

Groeten

Patrick
 
Lijkt mij een telefoon kabel, niet echt een UTP kabel. UTP heeft meerdere aders.
 
Hmm, dat zou ook best een goed idee zijn.

Ik ben ook van plan een game-server te gaan runnen, zouden deze adapters de lagg kunnen stoppen denk je?
 
Je kunt het gebruiken, maar alleen tot 100 mbit/s (dat is zeker genoeg, óók voor Internet-verkeer).

In jouw geval zou je op de volgende manier een RJ-45 connector moeten aanknijpen aan beide kanten:
1 – oranje wit
2 – oranje
3 – blauw wit
6 – blauw

Dit schema met de koper'plaatjes' op de RJ-45-connector naar je gezicht wijzend (het plastic lipje dus wijzend van je af). Aansluiting genummerd vanaf links, dus 1 is het meest linker koperplaatje.
568-b.gif
Zoals het plaatje hier links, waarbij in jouw geval de (wit) groene kabel door (wit) blauwe moeten worden vervangen en aders 4, 5, 7 en 8 niet worden aangesloten (omdat je daar geen aders voor hebt).

NB: Deze setup is niet geschikt voor telefonie, want daarvoor worden aansluiting 4 en 5 gebruikt, en daarvoor heb je geen koperaders over.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt Tijs, dit ga ik proberen;)

En anders koop ik zo'n adapter, dus ook jij bedankt Paranoid voor jouw idee.

Groeten,

Patrick
 
Hmm, dat zou ook best een goed idee zijn.

Ik ben ook van plan een game-server te gaan runnen, zouden deze adapters de lagg kunnen stoppen denk je?

Een gameserver zelf gaat gewoon over hoeveel uploadsnelheid je internet heeft. Die adapters zijn gewoon vervanging voor een kabel, maar voor een echte gameserver zou ik toch zelf een kabel nemen of een duurdere versie van de powerline adapters. Dit zijn natuurlijk de goedkoopste.
 
Oke, bedankt voor de uitleg Paranoid!

Nog een laatste vraagje, moet ik er nog iets afknippen of er een inham inmaken? Of gaat het gewoon via de bovenkant van de kabel?

Gr Patrick
 
Je moet een deel van de mantel (=plastic buitenkant) eraf strippen, maar de aders zelf moet je gewoon bedekt laten. Het moet zo zijn dat als je de 4 aders in de RJ-45 connector stopt de aders helemaal tot het uiteinde van hun kanalen erin zit en de mantel nog net voorbij de trekontlasting gaat (trekontlasting is de horizontale 'inham' bijna aan de onderkant van de kabel).
De krimptang drukt daarna de koperplaatjes door de mantel van de aders tot in/aan het koper van de aders zodat contact wordt gemaakt. Tevens drukt de krimptang dan de trekontlasting permanent tegen de mantel van de kabel, zodat de aders (enigszins) beschermd zijn tegen breuk of kapottrekken.

Het is dus van belang dat alle 4 aders helemaal tot het einde van hun kanaal gaan in de RJ-45 connector en dat je goed checkt of de aders in de juiste volgorde in hun kanalen zitten vóórdat je de RJ-45 connector (stevig) aanknijpt. Een tip daarbij: Strip een centimer of 2 van de mantel, leg tussen je vingers de aders op de juiste volgorde en knip dan de aders recht af zodat de uiteinden van de aders mooi parallel aan elkaar komen te liggen). Schuif daarna de aders in de RJ-45 connector in hun kanalen en duw dan de mantel voorbij de trekontlasting en check daarna alles wat ik hierboven aangaf. Pas aanknijpen als het allemaal klopt en anders (indien nodig) nog wat van de mantel afhalen (als de aders niet tot het uiteinde gaan) danwel de aders weer inkorten (als de mantel niet door de trekontlasting past omdat het vrijgemaakte deel met de aders nog te lang is).

Natuurlijk zou ik je aanraden iemand te regelen die ervaring heeft met het knijpen van RJ-45 connectoren én die beschikt over een bijgehorende krimptang. Die kosten namelijk ook best wat geld (meer dan 30 euro...) Helemaal mooi zou zijn als deze persoon ook een kabeltester heeft, zodat je zeker weet dat RJ-45 connectoren goed geknepen zijn en er niet ergens een draadbreuk zit in 1 of meerdere aders.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan