Outlook Web Access en SMTP-Connector

Status
Niet open voor verdere reacties.

112fan

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2010
Berichten
513
Intern werkt OWA perfect, extern werkt het niet ik krijg een pagina van "Webpagina kan niet worden weer gegeven".

Via de SBS Setup is er een SMTP-Connector aangemaakt. Ik heb bij Smarthost de SMTP server van onze provider ingevult. Alleen als ik een mail probeer te versturen ontvangt die persoon hem niet. Even later krijg ik een foutbericht toegemailt van de administrator.

En nog een vraag over MX Records. Heb ik al een vraag over openstaan, misschien zou iemand er even naar willen kijken?
 
Dat OWA extern niet werkt zal liggen aan:
a. een gescheiden (thuis-)netwerk waar de SBS server op draait, dus geen rechtstreekse verbinding van de SBS server met je Internet-router
b. een foutief ingevuld ip-adres bij Standaardgateway in de SBS server

M.b.t. het niet kunnen versturen van mail:
Dat zal wel een melding zijn dat je spam probeert te versturen. En dat kan liggen aan incorrect ingestelde MX records (er kan op gecheckt worden). Ook kan het zijn dat het ip-adres van de smarthost door de SBS server niet geresolved kan worden, zodat mail niet verstuurd kan worden naar die smarthost.

Ik zal straks ook nog even kijken naar die andere discussiedraad, maar i.p.v. een algemeen verhaal te doen over hoe het nu staat ingesteld lijkt het veel nuttiger als je details geeft:
a. Welk ip-netwerk wordt door de router gebruikt aan de LAN-kant? (bijv. 192.168.1.x, 192.168.0.x, 10.0.0.x etc.)
b. Welk ip-adres heeft de router aan de LAN-kant?
c. Welk ip-adres heeft server, welk subnetmasker heb je ingesteld, welke standaardgateway en welke DNS-server(s)?
d. Heeft de SBS-server meerdere netwerkkaarten en worden die ook gebruikt?
e. Doe een schermafdrukt van de smarthost-configuratie in het Exchange gedeelte.
f. Doe een ping naar de smarthost vanaf de server, en laat ons zien dat er ook pings terugkomen van de smarthost.
g. Doe ons de details van die teruggestuurde mail, waar je evt. e-mail adressen (maar alleen het gedeelte vóór het @-teken) vervangt door XXXXXXX

Succes,

Tijs.
 
a. Elke aanpassing in de SMTP-connector vereist dat je de Routing engine en SMTP service herstart
Op de server: Start -> Uitvoeren -> services.msc
Rechtsklik op Microsoft Exchange Routing Engine, en kies voor Herstarten
Rechtsklik op SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) en kies voor Herstarten
Test daarna opnieuw met een mailtje dat je via de SBS server/Exchange verstuurt.
b. In de eigenschappen van de SMTP connector, wat staat er in het tabblad Adresruimte/Address Space? Daar moet een SMTP adresruimte met de waarde * worden aangemaakt, anders wordt er niets gerouteerd via die SMTP connector. Moest je dit nog aanpassen, dan weer de stappen van a. doen daarna.
c. Levert dat niets duidelijks op, dan 'handmatig' een mailtje te versturen d.m.v. een telnet-sessie met smtp.kpn-office-dsl.nl op de SMTP poort (poort 25). Instructies (in het Engels): hier

Verhaal over het configureren van een SMTP connector (in het Engels): hier

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De SBS Server zit via een switch aangesloten op de router ik kan hem ook rechtstreeks doen
 
Waarom reageer je niet op de tips die ik gaf? Heb je die tips wel uitgeprobeerd/bekeken?

Als je op deze manier blijft reageren droogt de hulpverlening op het forum snel op, natuurlijk.

Tijs.
 
Ik heb alles geprobeerd en een Adress space is goed ingevuld, maar hij werkt nog steeds niet.
 
Telnet-test al gedaan? link
Als dat namelijk niet werkt, dan gaat het met een SMTP-connector ook niet werken.

Wel aan gedacht de SMTP-service en Routing engine te herstarten na je aanpassingen?

Tijs.
 
De telnet test heb ik gedaan. Ik heb de services opnieuw gestart. Als het niet met een SMTP-Connector gaat werken, hoe dan?
 
Kijk, officiëel heb je geen SMTP connector nodig (want alles gaat naar die smarthost, er zijn geen (aparte) routes voor bepaalde maildomeinen), en kun je het gewoon af met de SMTP-server component in Exchange System Manager.
Verwijder de SMTP connector en dril naar Servers -> [jouw server] -> Protocols -> SMTP -> Rechtsklik op de Default SMTP Virtual Server, kies Eigenschappen/Properties, klik tabblad Aflevering(?)/Delivery, knop Advanced
Je kunt daar de Smarthost aangeven in het vakje Smart host.

Niet vergeten de SMTP service te herstarten. Kan gewoon in System manager door te rechtsklikken op de Default SMTP Virtual Server, kiezen voor Stop en zodra dat gedaan is weer erop rechtsklikken en kiezen voor Start.

Dus de telnet-test is helemaal geslaagd... Kijk eens in de Queues onder Server -> [jouw server] -> Wachtrijen(?)/Queues
Je moet daar kunnen zien wat de huidige status is van het afleveren en waar de (uitgaande) berichten door je Exchange server onder zijn gezet.

Succes,

Tijs.
 
Outlook Web Access werkt nog steeds niet. Ik krijg nog steeds een pagina van "Webpagina kan niet worden weergegeven".
 
Ik zeg nog: Als die telnet test faalt, dan gaat het nooit werken! Kreeg je daar nog een melding bij van je smarthost? Bijv. iets van "Relaying not allowed" of zoiets?

Als je me niet duidelijk kunt vertellen wat er uit de telnet-test kwam als (fout-)melding: Ik krijg het idee dat je het werkend gaat krijgen via het forum: Je mist aan alle kanten kennis van Exchange en SBS-server.
Ik wil je (bij hoge uitzondering) buiten het forum om wel een beetje helpen, gebruikmakend van TeamViewer, maar dan moet wél vooraf alle MX en A records in de publieke DNS van je Internet-domein al goed staan. Eventueel kan ik je daar ook nog mee helpen, vooropgesteld dat je die instellingen via een webbrowser op een webpagina van je DNS-provider kunt instellen en je daar de inlog-gegevens van hebt.
Zorg er verder voor dat je je SBS-server ook kunt bereiken via Extern Bureaublad (als je dat nog niet gedaan had):
[Op de SBS-server]: Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Externe Verbindingen -> Vink aan dat Extern Bureablad verbindingen toegestaan zijn en druk op Ok.

Klik links van dit bericht op mijn schuilnaam ("dnties"), en kies voor "Stuur e-mail naar dnties"
Zet daarin je telefoonnummer, MSN-naam (als je die hebt) en je e-mail adres. Heb je inderdaad MSN, ga daar dan mee online, dan voeg ik je toe, en dan kun je de inloggegevens van TeamViewer via MSN aan me doorgeven.

Tijs.
 
Dan eens die SMTP-connector verwijderen en in de Virtual SMTP server (zie posting gisteren van 15:33) en dan kijken of dat beter/makkelijker gaat. Je hoeft daar géén adresruimte aan te maken (sterker nog: het kan niet eens ;))

Succes,

Tijs.
 
Tijs, er komt volgende week iemand kijken bij onze server, die gaat het proberen op te lossen. Bedankt voor jou hulp.
 
Tijs je hebt er verstand van

Beste Tijs, ik wil graag mijn outlook 2007 van thuis de mail op laten halen van de sbs 2003 op m'n werk. Het werkt goed met m'n mobieltjes. Ik wil dat graag omdat ik dan geen zorgen heb over backuppen ed. Natuurlijk kan ik via OWA de mail zien maar dat vind ik echt minder prettig dan outlook zelf.
Als ik in outlook een exchange account aan wil maken kan hij geen verbinding maken met de server. Terwijl dit dus mobiel wel lukt. Gaat dat via een andere poort of zo?
Met RDP kom ik wel van huis af op de server.

Ben benieuwd naar je suggesties!

groeten, dennis
 
@denman9: Het is niet de bedoeling om vragen te stellen in discussiedraden van anderen. Als oplossing heb ik 3 opties voor je:
a. Installeer een versie van Outlook op de server (niet aanbevolen en ook niet gewenst), omdat je er met RDP wel bij kunt.
b. Schakel de POP3 service van Exchange in en portforward poort 110 naar de server. Stel een POP3/SMTP account in op je Outlook. Dit zou ik alleen doen als je een (relatief) vast ip-adres hebt thuis én je Internet-router een firewall heeft waarin je dan toegang over poort 110 naar de server alleen openstelt voor jóuw ip-adres thuis.
c. Zoek op Google naar:
rpc over http
rpc over https
mapi over http
mapi over https
Hetgeen erop neerkomt dat je mapi/rpc over een http of https transport-verbinding gaat doen. Omdat je nu al OWA gebruikt lijkt het mij dat poort 445 (=https) al openstaat, dus in principe zou deze oplossing werkend gemaakt kunnen worden. Wat achtergrond hieromtrent: hier

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@denman9: Ik heb nog een paar directe links gevonden in mijn Favo's m.b.t. rpc-over-https:
hier
hier

Laat ons weten of het je gelukt is en een kleine toelichting waar je allemaal tegenaan gelopen bent/wat je allemaal gedaan hebt om het werkend te krijgen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan