Audiocassettes overzetten naar computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cory

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
74
Hallo,

Ik wil wat oude cassettebandjes overzetten op de computer, maar kom er eigenlijk niet uit. Wat wel gelukt is: ik heb een snoertje in elkaar geprutst van een oud line-out kabeltje en een earphone-snoertje en als ik een cassette start dan hoor ik het geluid nu uit de computer komen. Niet lang overigens want na elke 30 seconden stopt het weer :). Dan moet ik twee keer klikken op het mute-symbooltje en dan hoor ik hem weer even.

En ik heb het Audacity-programma geïnstalleerd, maar ook daar heb ik nog niet het begin van gesnopen.

Wat ik zoek is een How-to Guide for Dummies, die je stap voor stap vertelt hoe het moet. Weet iemand er een?

NB: ik ben op de hoogte van speciale recorders maar dat kost me 40 euro en bovendien weet ik niet of dat makkelijker zal zijn.
 
Hoi !

Dit komt mij bekend voor, ik heb het ook in het verleden vaak zo gedaan, wat prima ging met behulp van audacity.

Als je audacity opstart, zie je in het menu bovenaan " bewerken "staan ( als je enderlandse versie hebt tenminste, anders is het " edit " bij engelse versies ). Als je daarop klikt, ga je helemaal naar onderen bij "preferences " ( wat dan wel weer engels is bij de nederlandse versie ), als je daarop klikt dan kom je uit in een menu waarbij je de input ( in dit geval line in van je computer ) kan veranderen. Als je de juiste ingang hebt gevonden en geselecteerd, sluit dit menu'tje af. Laat je recorder wat afspelen, en test wat met opnemen, zodat je volume wat kan veranderen. Als je dat gedaan hebt, klik je de testopname weg, en ben je klaar voor het echte werk :)

kwa die speciale recorders lopen de reacties uiteen, vaak laten die meer ruis horen, maar de kwaliteiten lopen ook uiteen. En wat betreft het muten / unmuten, omdat het geluid steeds na 30 seconden wegvalt, is voor mij ook een raadsel, daar kan ik je verder niet mee helpen, heb het zelf nooit gehad met opnames. Mocht het zo zijn dat het kabeltje wat je gebruikt niet goed meer is, ze zijn gewoon ook kant en klaar te kopen, heb er zelf 2 gekocht bij mediamarkt, waren rond de 7 a 8 euro.
 
Hi Borrelnoot, bedankt! Het lijkt te lukken. Het cassettedeck was erg geavanceerd voor z'n tijd, maar dat was wel 23 jaar geleden!

Ik was glad vergeten wat een problemen dat vroeger waren, met dat janken, uit het spoor lopen, uit de cassette lopen van het bandje. Ook het fenomeen "bandsalade" heb ik weer mogen aanschouwen.

Enfin, spoelen doet hij helaas niet meer met zijn verweerde spoelmechanisme. En "reverse" ook niet meer.

De computer is wel gestopt met op "mute" springen, dus het kopen van een nieuw snoertje is me bespaard gebleven. Scheelt toch 8 euro en een trip naar de winkel.

Het valt me op dat je duidelijk verschil hoort tussen "bijna CD-kwaliteit" en "studio-kwaliteit" en dat Dolby B of C geen waardevolle toevoeging is, het geluid wordt daar veel slechter van. Geruis hoor ik niet, wel soms een tikje in de plaat waar de muziek van opgenomen was.

Ik hoop dat het ouwetje het blijft uitzingen tot alles overgezet is, anders moet ik toch nog een nieuwe kopen.

Groet, Cory :)
 
Heb er bij me nog een aantal staan, 2 van de jaren 80, en 1 van een kleine 10 jaar oud, die gebruikte ik nog wel eens bij het overzetten van audio van cassette naar computer. Binnenkort hoop ik hetzelfde te kunnen doen met een bandrecorder..

Klinkt als ouderwets cassettes luisteren haha, maar goed om te horen dat het probleem met op mute springen verholpen is, dat luisterd toch een stuk fijner denk ik zelf :p.

Met audacity kun je veel bewerken, ruis minderen, in / uitfaden, en nog meer als je het hele plugin pack download. maar natuurlijk kan je met de standaard audacity al heel erg veel.

Ik hoop met je mee dat je recorder het uithoud, en anders zal de kringloop vast nog een goede hebben, en anders hebben ze er wel 1 staan in het magazijn, vaak staan er goede die nog de verkoop in gaan, en misschien kan je hem zelfs voor een lagere prijs kopen dan voor de prijs dat ie de winkel in gaat. Zo ben ik ooit aan een goede platenspeler gekomen :p

Heel veel pelzier, en veel succes met het overzetten :thumb:
 
Bedankt! Alles gaat nog steeds op rolletjes nu; duimen dat ie het volhoudt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan