Kamer geluids isolerend maken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

ricie

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Berichten
586
Hallo,

Ten 1e, hoop ik dat me vraag hier op de juiste plek staat.
En nu komt mijn vraag.

Graag wil ik proberen om een kamer geluids dicht, te maken, of zo dat geluid zo min mogelijk naar buiten en binnen komt.
Maar nu is mijn vraag, hoe kan ik dat doen???
Ik ben pas 15 jaar, en heb bijna geen tot geen budget, enkele dingen die ik gehoord heb, is bijvoorbeeld tapijt tegen muren en plafond enzo....maar helpt dit echt veel???
En ook heb ik dingen gehoord zoals bijvoorbeeld eierdozen tegen de muren aan enzo....naar zo iets dergelijks ben ik op zoek dus.
Alleen het liefst iets dat redelijk wat geluid tegenhoud/dempt.

Waarvoor ik dit wil???, zodat ik lekker op mijn gitaar kan rammen, in de toekomst wat dingetjes opnemen enzo.
En ook wil ik een keer gaan spelen in band verband, of zang begleiding ofzo, en nu ben ik dus alvast aan het denken hoe ik zo een kamer maak.
Ik ben erg veel met muziek bezig, als "hobby" en wil daar graag mee verder.
Dus vandaar wil ik zo een kamer(tje) maken.
Iemand hier enig idee, of tips??, opmerkingen en suggesties???

Groetjes Ricie
 
Ik zeg altijd "tegen gitaargeluid moet je kunnen leunen" :thumb:


Er zijn veel dingen die dempen. Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je versterker niet rechtstreeks zn trillingen aan de vloer e.d. kan afgeven. Verder richt je je geluid zoveel mogelijk weg van eventuele probleemzones (buren en zo). En voor de rest kun je dempen met eierdozen (kosten geld), hoogpolig tapijt, dikke gordijnen.
 
Het gaat, ter informatie even, niet enkel om gitaar, maar mogelijk binnenkort ook, zang, mixe, en geluids afwerking.

maar die eierdozen, werkt dat goed, of maakt dat maar een klein beetje verschil??
 
Geluidsoverdracht is zeer sterk afhankelijk van het materiaal en fundering waaruit een dergelijk huis bestaat. Is het één fundering of gescheiden fundering? Massa houdt geluid tegen. Verder zijn er in de dhz-zaken van die grijze geluidwerende schuimplaten voor het dempen van geluid te koop. Zelfde vormgeving als de eierdozen. Allles wat trillingen veroorzaakt speakers/trafo's en met de vloer/plafond/muren direct contact heeft kun je voorzien/plaatsen op minimaal 5-7cm piepschuim (wit polystyreen) alleen dat deel dat direct contact heeft met de vloer e.d. Geen gladde oppervlakken en spiegels e.d. Deze weerkaatsen het geluid.
 
Laatst bewerkt:
Dus, eierdozen zouden goed functioneren????, en piepschuim is dus ook goed wat ik hieruit begrijp??
 
Die eierdozen moet je volgens mij op de wanden plakken/plaatsen/bevestigen of op platen en dan tegen de muur/plafond. Gladde oppervlakken zijn funest, want deze weerkaatsen het geluid, golvende gordijnen en alles wat een ruw oppervlak heeft is beter. Piepschuim is alleen om directe (contact) trillingdoorgave te voorkomen. Massa is het beste, maar wie gaat er nu een muur extra metselen en dan ben je nog afhankelijk van een gescheiden fundering of geen doorlopende plafonds als constructie. Geen grote gladde oppervlakken parallel aan elkaar opstellen maar altijd schuins ten opzichte van elkaar. Bij ramen en glazen oppervlakken gordijnen gebruiken. Bas-trillingen gaan eerder door muren en plafonds heen dan hoge tonen. Dus bas wat lager houden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoorden Hulk, ik denk dat ik eens ff ga zorgen dat de kamer hiernaast leeg komt (licht troep enzo), en dan eens ff de eierboer weer aanspreken als ik hem zie, ondertussen zijn alle reacties en tips e.d. welkom!
 
Eierdozen werken wel, maar slechts minimaal. Zij zorgen met name voor het verspreiden van het geluid vanwege hun vorm. Ze hebben nauwelijks massa en absorberen weinig geluid. Ik heb zo'n kamer gehad en het effect was niet fenomenaal.

Als ik het nog eens moest doen dan zou ik idd de hulk zn advies volgen. Dit in combinatie met rails langs de muren met een paar zware gordijnen.
 
Dus, dat word balken tegen de muur, geluidswerende schuimplaten ertussen, houten platen daartegen en daar eierdozen tegenaan??, dat zou dus goed moeten werken???, en dan zeker ook een zwevende vloer erin?

Dan weet ik iig vast waar ik aan toe ben.....en dat het wel wss een paar hondert euro gaat kosten excl apperatuur e.d.
 
Helaas. Zo werkt het niet. Het hout dat je gebruikt moet je op alle verbindingen ook nog isoleren, anders gaat dit je geluid alsnog verspreiden.

Gewoon met een beetje lijm die schuimplaten tegen de muur is het meest efficient. Daarnaast de apparatuur van de vloer afhalen middels piepschuim en dan is het klaar. Wil je nog meer isolatie dan kun je denk ik beter ergens ruimte gaan huren of zelf bouwen elders.
 
Oke, bedankt voor hulp.....k ga eens ff binnenkort zoeken wat ik allemaal nodig heb en eens berekenen wat het gaat kosten de kamer geluidsdicht/isolerend te maken....is trouwens een dubbele deur nodig????
 
Dubbele deur juist niet. Creeer je een holle ruimte mee die gaat resoneren. Kies liever voor een massieve deur en hang er een zwaar gordijn voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan