Belkin All-In-One Print Server (F1UP0002DF)

Status
Niet open voor verdere reacties.

blazzter

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2006
Berichten
104
Goedenavond,

Onlangs heb een Belkin All-In-One Print Server (F1UP0002DF, Wireless G) aangeschaft.
Deze heb ik geïnstalleerd op een Vista computer, eerst met Ethernet kabel erin, later zonder Ethernet kabel.
Dit alles is helemaal goed gegaan, via deze computer kan ik printen via de printserver.

Toen probeerde ik te printen via een andere computer, helaas lukte dit niet.
Ik heb het op meerdere computers geprobeerd, maar op geen enkele computer, behalve dan de computer waar ik mee begon, kan er geprint worden via de server.
Als voorbeeld neem ik nu een XP computer (ik heb het ook nog geprobeerd op een andere Vista computer):
Via de user manual (www.belkin.com/support/dl/p75192ea_f1up0002_man.pdf , blz.86) staat een manier om een printer te installeren op een XP computer. In het kort komt dit niet op een TCP/IP printer te maken, met als IP adres het adres van de printer server.
Ik heb hierbij de IPP, Raw en LPR manier gebruikt.
Ook heb ik mijn firewall uitgezet, zodat dit geen problemen zou opleveren.

Helaas krijg ik op geen enkele manier een print uit de printer via een andere computer.
Voor mijn gevoel is er wel een verbinding met de Belkin Print server, want als ik een afdrukopdracht opgeef op de XP computer,
en ik wacht een tijdje en ik kijk op de Vista computer naar de staat van de Belkin Print server, dan staat deze op busy (normaal gesproken staat deze op idle). Maar er gebeurd niets.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik evt. over het hoofd zie?

Alvast hartelijk dank.
 
Als je het idee hebt dat er wel wat wordt verstuurd, dan zou ik vermoeden dat het probleem ligt in:
a. Wellicht bidirectioneel contact ("Ondersteuning in 2 richtingen") dat aanstaat in de Eigenschappen van printer op het tabblad Poorten. Zet die eens uit als het aanstaat.
b. De verkeerde printerdriver aangegeven. Zie tabblad Geavanceerd in de Eigenschappen van de printer.

Succes,

Tijs.
 
Goedenavond,
Sorry voor late reactie.
Maar inmiddels is het probleem deels opgelost, helaas moest ik daar wel op elke computer de installatie uitvoeren.
Het probleem zit hem nu nog in het systeem met Linux (Ubuntu),
daar is geen software voor en daarom wil deze niet werken.

Helaas werkt het ook niet als bidirectioneel contact uitstaat.
 
Ik krijg het idee dat voor de Windows computers je niet de printerdriver van de aangesloten printer had geïnstalleerd. Dan krijg je inderdaad geen printopdrachten succesvol afgedrukt. Je hebt blijkbaar uiteindelijk die drivers maar via de CD-rom geïnstalleerd (al dan niet met andere printersoftware).

Dat lijkt ook gerelateerd aan de oplossing van je ubuntu verhaal: Welke printer (MERK+TYPE) heb je aangesloten op die printserver? Zonder juiste printerdriver gaat het daar niet werken, nee...

Tijs.
 
Dan heb ik het of niet goed uitgelegd of heb je me niet goed begrepen.
De software van de printer is wel degelijk aanwezig. Daar zit het probleem, denk ik, niet in. Ik zal deze voor de zekerheid opnieuw installeren.
Het ging om de software van de Belkin All-in-one Print server. Deze moest ik op elke computer installeren, wat niet mijn voorkeur had. Aangezien dan ook elke computer ook bij de configuratie kan komen.
 
Ik had je verkeerd 'begrepen', maar je 'oplossing' komt dan ook niet overeen met wat er in de handleiding stond over het verbinden/installeren met/van de printer.

Nu hebben we een probleem, want de Ubuntu/Linux computer moet via 'normale' (TCP/IP) kanalen kunnen verbinden met de printserver/printer, en anders gaat het niet werken.

Printen met LPR is een standaard methode in Ubuntu/Linux. In principe moet dat snel werkend te maken zijn, vooropgesteld dat er printerdrivers zijn die je voor de aangesloten printer kunt gebruiken in Ubuntu/Linux en je weet welk ip-adres de printserver/printer heeft.

Ik wacht nog op antwoord op: "[...]Welke printer (MERK+TYPE) heb je aangesloten op die printserver?[...]".
Wellicht kan ik dan een instructie in elkaar draaien om mee te gaan testen.

Tijs.
 
Mijn excuses, de printer die ik heb aangesloten betreft een Samsung ML-1640.
Het ip adres van de print server is bekend. Ik twijfel alleen of ik niet via een poort moet printen, bijvoorbeeld: "ipadres:80".
 
De printerdriver voor je printer onder linux/ubuntu: hier en hier
Tweede is de zgn. SmartPanel software, zodat je de afdruktaken kunt bekijken/bewaken.

Vanaf pagina 21 van deze handleiding wordt uitgelegd hoe de printersoftware onder Linux/Ubuntu geïnstalleerd moet worden. Op pagina 24 staat hoe poorten ingesteld moeten worden. Jij zult dus een LPR/LPQ poort moeten toevoegen, die verwijst naar het ip-adres van de printserver én de lpr/lpq wachtrijnaam (uit mijn hoofd, maar kijk het na: lpt1). Op pagina 19 staat hoe de Smart Panel toepassing te gebruiken.

Hopelijk kom je er hiermee uit.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan