internet snelheid erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

davaze

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2010
Berichten
5
Hoi, Ik heb onlangs op een Toshiba laptop van 5 jaar oud opnieuw windows xp home geinstalleerd omdat deze al problemen kreeg met snelheid en internet.
Nadat de schone installtie van XP is geinstalleerd en ik de LAN gegevens van de provider heb ingevuld, vervolgens de VPN settings van de provider heb ingevuld, kan ik verbinding maken met het internet. Nu blijkt alleen dat de snelheid zo traag is dat er niet mee te werken valt. Ik heb inmiddels windows xp pro geprobeerd maar hetzelfde resultaat. Vervolgens heb ik verschillende LAN drivers geprobeerd ook geen verbetering. Ik heb zelf een andere LAN kaart via de PCMCIA cardbus aansluiting geprobeerd maar geen verschil. Het vreemde is nu dat als ik hetzelfde op een andere laptop probeer waar ook windows xp pro op staat, dezelfde instellingen gebruik voor de LAN en VPN, de verbinding wel goed is en de snelheid ook prima.

Ik snap niet waarom het op de een wel werkt en op de andere niet terwijl het in het verleden wel gewerkt heeft. De windows firewall had ik ook uitgeschakeld om zeker te zijn maar het maakt niks uit. Het lijkt erop dat het niet aan de netwerk kaart ligt en het ligt zeker niet aan de internet verbinding maar waar dan wel?
Iemand die een idee heeft?
Bedankt.
 
Drivers wel geinstalleerd? Heb je vraagtekens in apparaatbeheer?
 
Nee er staan geen vraagtekens. Ik heb eerst geprobeerd met de originele drivers die bij de laptop horen, vervolgens heb ik deze geupdate met de nieuwere versies. Het betreft een Intel Pro / 100 VE netwerk kaart maar zoals gezegd heb ik ook een andere netwerk kaart geprobeerd via de cardbus PCMCIA aansluiting met hetzelfde resultaat.

Ik begrijp niet waarom met dezelfde instellingen bij het TCP/IP protocal en VPN verbinding het op de een wel werkt en op de andere niet.
 
Ik inmiddels via speedtest.nl met beide laptops en dezelfde verbinding en instellingen een test kunnen doen met als volgende resultaat. Misschien heeft iemand een idee wat het nu kan zijn.

Als ik de test uitvoer met de werkende laptop dan krijg ik het volgende:

Download : 103.6 KByte/sec
Upload : 76.0 KByte/sec
Connection : 237.0 Conn/min

Doe ik hetzelfde met de slechte laptop, dezelfde verbinding en instellingen:

Download : 3.8 KByte/sec
Upload : 75.7 KByte/sec
Connection : 42.0 Conn/min

Ik zie groot verschil bij download en connections, hoewel de upload ongeveer hetzelfde is. Wat kan dit enorm verschil nu veroorzaken, ik heb geen idee.
 
Ik heb inmiddels een LAN verbinding gemaakt tussen de twee laptops en getest. De snelheid die ik dan haal in beide richtingen is ongeveer 94Mb/s. Voor een LAN kaart van 10/100 is dit vrij normaal denk ik. Dit is voor mij bewijs dat de hardware verder in orde is. De internet verbinding zelf werkt al goed op een laptop dus deze is ook goed.
Kan het probleem niet in het VPN gedeelte zitten? Echter gebruik ik op beide laptops dezelfde VPN instellingen. Kan het zijn dat er verschil is tussen het PPTP protocol?

Iemand een idee want ik kom er nog steeds niet uit?
 
Solved!

Het probleem is tijdelijk opgelost. Na intensief speurwerk samen met de ISP provider is gebleken dat van hun kant iets toch niet helemaal goed werkt waardoor de belasting op de LAN kaart te hoog schijnt te worden. Deze oudere kaart kan daar waarschijnlijk ook niet goed tegen. Op dit moment hebben we bij de Advanced instellingen van de netwerk adapter de setting bij Link Speed & Duplex op 10Mbps/s full duplex gezet waardoor de belasting tijdelijk minder wordt en de snelheid weer normaal is.

Het klinkt erg technisch en binnenkort komt er nog een engineer kijken naar hun eigen installatie wat er mis is want normaal zou deze instelling gewoon op auto detect moeten kunnen blijven staan.

Als ik meer info heb omtrent dit probleem dan zal ik dit hier nog posten. Voor nu is het probleem opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan