hoe zat ik eigengemaakte dvd's op de computer zodat ik ze kan bewerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sitas

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2001
Berichten
363
Ik wil graag oude filmpjes die op DVD zijn gezet op de computer zetten om ze te bewaren en om te bewerken. Het betreffen unieke opnames van mijn vader die inmiddels is overleden dus er is me veel aan gelegen de dvd's over te zetten. Het zijn dvd's die vanaf een videocamera zijn overgezet op een DVD. Ook gedeeltelijk vanaf een videoband op DVD gezet een paar jaar geleden.
Maar de computer herkent ze niet als ik ze via de computer wil afspelen, krijg foutmelding.
Wie weet hoe ik dit toch kan laten slagen?

Groet dank!!
 
Allereerst is een computer geen plaats om dierbare bestanden te bewaren.
Op dvd is veiliger,mits je de dvd's op de juiste manier bewaart.
een computer kan crashen,weg alle dierbare bestanden.
En waarmee wil je de video's bewerken???
 
bewaren op dvd en computer (extra aparte back up schijf ingebouwd)

Onze vorige computer is inderdaad ook gecrasht en nu is er een extra back up schijf ingebouwd waarop alles apart wordt bewaard (er een c station en een apart d station).
Mijn bedoeling is om ze inderdaad ook op DVD te bewaren, maar ik wil graag een paar extra exemplaren maken voor de familie.
Ook wil ik graag een stuk film op de dvd (pianospel van mijn vader) apart op een schifje zetten voor anderen. Ik weet niet werl programma daar het meest geschikt voor is?
Geen enkel schijfje kan ik bekijken op de computer via de media player.
Welke stappen kan ik nu het beste nemen, vanaf het begin...
Bedankt!
 
Met alle respect, maar een gebrande DVD/CD is juist géén goed backup-medium, tenzij je de inhoud elke (laten we zeggen: 3 jaar) opnieuw brandt op verse media met teruglees-verificatie dat de data ook echt goed overgekomen zijn...
DVD/CD hebben een beperkte levensduur (o.a. afhankelijk hoe en waar je ze opslaat).

Persoonlijk opteer ik altijd voor backup op meerdere harde schijven, waarvan je er 1 helemaal niet gebruikt (liefst in brandvrije kluis opgeslagen of in een andere lokatie (bij vrienden/familie etc.)). Die schijf gebruik je alleen als je er wat data bij wilt gaan zetten die gebackupped moet worden en dan weer onderbrengen in kluis of extern.

Nu even terug naar de originele vraag: Wat staat er precies op die DVD's (dus de bestandsnamen en mapnamen)? En hoe speel je ze af momenteel?

Tijs.
 
wat er op de dvd's staat

Filmpjes vanaf 1999 die op dvd zijn gezet.
Bij de oudere staat bij eigenschappen:"bestandssysteem UDF.
Daarna opent de media speler en geeft een foutmelding (resolutie kan niet goed zijn of help op het web)
Als ik het bestand ga verkennen staan er 2 mapjes video RM (met daarin BUP. IFO en DAT bestand ) en video TS (met daarin o.a VTS bestanden met icoontje van DIVX...)

Bij de nieuwere opent de computer helemaal niks, herkent het schijfje niet lijkt het.

Trouwens ik vind zelf ook dat de kwaliteit vd schijfjes minder wordt, dat is ook een reden om het te vernieuwen of ergens andere te bewaren.
Is het veilig om ze op het andere lokale interne d- station te bewaren tot we een nieuwe externe harde schijf hebben?

Trouwens ik heb die d-schijf net voor het eerst bekeken en zie nu dat overal een back-up van is gemaakt op het moment dat de schijf is ingebouwd, dus in 2009. Alles wat daarna aan afbeeldingen op de computer is geplaatst zie ik er niet in terug terwijl de bedoeling was dat er steeds een back up op deze schijf zou komen, automatisch. Off topic, zal de vraag straks elders stellen hoe ik dit automatisch kan laten gebeuren.
 
aanvulling:

Ik speel ze nu af op de televisie via de dvd recorder.
 
Ik zou het idee krijgen dat het een Video-cd betreft, maar ik ben daar niet zeker van.
Doe even het volgende met zo'n filmschijfje in de CD/DVD speler. Ik ga er hier vanuit dat E: de CD/DVD speler voorstelt, dus pas dat aan aan hoe het bij jou is:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
tree /f /a E: > treelist.txt
notepad treelist.txt


Plak de inhoud van het geopende Kladblok venster in je volgende posting of sla het geopende bestand even op op een plek die je makkelijk terugvindt (je bureaublad bijv.) en upload het als bijlage in je volgende posting.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dvd speler is E schijf

en wat moet ik dan doen? waar voer ik de tekst in die jij opgaf? weet niet wat windows toets is ;)
 
De Windows-toets is de toets linksonderaan je toetsenbord, tussen Ctrl en Alt.
Alternatieve manieren om de CMD-prompt te openen:
a. Start-knop kiezen met de muis, en in het Zoeken-veldje cmd.exe invullen. Het zou dan gepresenteerd moeten worden om op te klikken.
b. Je kunt ook via de Start-knop -> Programma's op zoek gaan naar Opdrachtprompt, want dat is hetzelfde als cmd.exe openen
c. Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad, met als opdrachtregel: cmd.exe
Noem die snelkoppeling Opdrachtprompt
Dubbelklik er daarna op.

Het tweede commando doet een doorzoeking van de E: schijf en vangt de uitvoer daarvan in treelist.txt op de harde schijf.
Het derde commando opent dat gemaakte treelist.txt bestand in Kladblok.

Succes,

Tijs.
 
dit staat er:

Vaarg niet hoe maar het is me gelukt via knippen en plakken (heb vista en de windows knop werkt hier anders ;)

Map PATH-lijst voor volume LG_RC590M
Het volumenummer is B4C1-5CAA
E:\
+---VIDEO_RM
| VIDEO_RM.BUP
| VIDEO_RM.DAT
| VIDEO_RM.IFO
|
\---VIDEO_TS
VIDEO_TS.BUP
VIDEO_TS.IFO
VIDEO_TS.VOB
VTS_01_0.BUP
VTS_01_0.IFO
VTS_01_1.VOB
VTS_01_2.VOB
VTS_01_3.VOB
VTS_01_4.VOB
VTS_01_5.VOB
 
Ok, het lijkt dus een 'normale' DVD te zijn, dus geen Video-cd wat ik eerst dacht.

Eerste wat je kunt doen is alle .VOB bestanden uit de VIDEO_TS map aan elkaar 'lijmen':
a. Kopieer alle VTS_XX_X.VOB bestanden uit de VIDEO_TS map naar een aparte nieuwe map op je computer.
b. Installeer dit programma, en voeg daarmee al die .VOB bestanden naar 1 (nieuw) .VOB bestand. Gebruik "Direct Stream Clone" modus.

Dan zou je met VideoConverter het ene grote .VOB bestand moeten kunnen converteren naar .AVI (en MPEG), zodat je het kunt gebruiken in (de bij Windows meegeleverde) Windows Movie Maker om er stukjes van te gebruiken in je eigen samengestelde video. Natuurlijk (als je een mix wilt maken van meerdere DVD's) dan zul je eerst die stappen hierboven ook moeten zetten voor de andere DVD's, zodat je een verzameling van video-bestanden krijgt die je kunt gebruiken in Windows Movie Maker.

Succes,

Tijs.
 
maakt icoontje divx niets uit

Achter de vob bestanden staat het Divx icoontje maakt dat nog uit? Moet ik het divx programma wel op de computer laten staan?
Kun jij aanvinken (via de bijlagen) welke betsanden ik moet 'lijmen""?
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, het lijkt me knap ingewikkeld. Is er geen geoon programma waarmee ik ze kan afsprlen op de compuer en branden?
Maar ik ga het proberen want het is me veel waard dat het gaat lukken, bedankt!
 

Bijlagen

  • helpmij.jpg
    helpmij.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 103
boiloft software...welke?

Er staan zoveel verschillende programma's op, welke moet ik hebben? Video converter?
 
Even een paar stappen terug: Als het gaat om afspelen van de DVD's op de computer, dan kun je gebruik maken van (o.a.) de gratis VLC Player

M.b.t. wat er gelijmd moet worden: Alle VTS_XX_X bestanden waar bij vermeld staat "VOB File", dus (in jouw schermafdruk): VTS_01_1, VTS_01_2, VTS_01_3, VTS_01_4 en VTS_01_5

M.b.t. downloaden van de Video converter: downloadlink staat hier

Succes,

Tijs.
 
boilsoft watermerk

Het converteren is bezig, ik keek na installeren vlc player of ik ze wel alvast kon zien en er staat overal een watermerk over het scherm.....
kan ik het prog opnieuw installeren? Wat te doen?
bedankt hoor voor alle hulp tot nu toe ;)
 
Hmm... dat watermerk zat ik (ook) niet op te wachten.
Als ik ervan uit mag gaan dat het samenvoegen een bestand opleverde zónder watermerk, dan kun je een andere programma gebruiken om het om te zetten naar .AVI en .MPEG: Format Factory

Hierbij krijg je wel de Ask.com toolbar erbij in Internet Explorer en Firefox, maar die kun je uitschakelen. Andere onderdelen van Ask.com kun je via Configuratiescherm -> Software verwijderen.

Overigens kun je met Format Factory de DVD ook rechtstreeks converteren naar .AVI en/of .MPG : ROM-apparaat\DVD\CD\ISO -> DVD naar videobestand. Er is dan geen samengevoegd bestand nodig.
Wil je toch het samengevoegde bestand blijven gebruiken, dan kun je onder Video kiezen voor Converteren naar Avi en Converteren naar WMV voor formaten die Movie Maker zou moeten kunnen ondersteunen.

Succes,

Tijs.
 
ik ga er even een extra voorstel bij doen, dan mogen Sitas en Dnties zelf bepalen of deze inbraak wat bijdraagt.

ik ga er van uit dat de 3 bestanden in de eerste map (VIDEO_RM) maar heel klein zijn en dat dit de besturing is voor de recorder
kan je dat bevestigen ?
waarom ga ik die kant uit: die tweede map is nl. een echte dvd en ik zou het zonde vinden als je materiaal gaat converteren en het origineel (= beste kwaliteit) niet back-upt en bewaart als de basis
wat er dan ook mis gaat je hebt het origineel !

een echte dvd bestaat uit:
een AUDIO_TS map : deze is leeg (maar moet wel op de dvd staan)
een VIDEO_TS map : hierin zitten de volgende files
video_ts map.jpg


extra info: nee het maakt niet uit wat voor icoontje er staat achter het vob bestand
 
turn

Ik heb het origineel gekopieerd naar de d-schijf, ga ik ook met de andere schijfjes doen, dus die staan daar 'onbewerkt"zeg maar.
Wat zou jij gebruiken om de filmpjes te kopieren voor anderen? Welke stappen moet ik dan volgen?
bedankt voor het meedenken, ik ga vandaag met eea verder.
 
na kopieren afspelen met VLC speler

De beelden zijn niet zo scherp, wat korrelig. Kan ik dit ook anders instellen?
 
Ik heb het origineel gekopieerd naar de d-schijf, ga ik ook met de andere schijfjes doen, dus die staan daar 'onbewerkt"zeg maar.
Wat zou jij gebruiken om de filmpjes te kopieren voor anderen? Welke stappen moet ik dan volgen?
bedankt voor het meedenken, ik ga vandaag met eea verder.

kopiëren gaat gewoon met elk goed brand programma, ik heb zelf cdburnerXP en voorheen nero
beide werken prima
de truc is dat je in de gaten hebt (weet) hoe je een dvd-video brand en dus niet een data dvd
een goed programma zal dan zelf de juiste instellingen kiezen, de AUDIO_TS map maken en de schijf sluiten.

dan heb je dus een kopie van wat je al hebt
bewerken kan op zoveel manieren en hangt er helemaal vanaf wat je wil bereiken -knippen en plakken of ook allerlei effecten-
begin gewoon eens met windows movie maker en kijk hoe het gaat, als het mislukt ben je weer wijzer en start je opnieuw, want je hebt het orgineel nog.

het punt is, dat je er achter moet komen wat jij prettig vindt werken en waarbij jij je prettig voel
ik zelf wil bv geen groot en zwaar video bewerkings pakket zoals pinacle etc, ook wil ik er niet (te veel) geld aan kwijt zijn
dus werk ik veel met open source software
dat houd weer in dat ik veel moet zoeken en meerdere programma's nodig heb ipv 1
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan