Thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

harry91

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2007
Berichten
115
Hoi,

Ik heb sinds kort een Laptop gekocht met win 7 (64Bit), nu wil ik van mijn Desktop PC bestanden overzetten via thuisnetwerk.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar heb op google wel gezocht maar begrijp er niks van.
Ik wil graag de twee computers aan elkaar koppelen via thuisgroep maar hoe doe ik dat??

Mijn netwerk is als volgt:

Modem - router (niet draadloos) - vaste Desktop pc
Modem - draadloze router - laptop

Ik heb dus 1 modem maar daar zitten 2 routers op aangesloten nu ik dit zo bekijk is dit wel slim?
Zou het kunnen komen door de twee routers want de laptop gaat via draadloos router en de desktop via vaste router.

Alvast bedankt voor jullie hulp ik wordt af en toe simpel van die verbindingen:confused:
 
als je de desktop nou als opslag gebruikt? ik neem aan dat je de desktop wel kan zien op laptop?? dan gebruik je de shared docs gewoon.... dat is optie voor xp en win7

voor 2x win7 is nog makkkelijker. gewoon deze pc>dan iets links met netwerk maken>klikken>je ziet verdere instructies op scherm....

gino
 
Voor een thuisnetwerk moeten alle pc's (liefst) in hetzelfde (ip-)netwerk zitten.
Nu snap ik je 'plaatje' van je netwerksetup niet helemaal, maar ik zie meerdere routers, en dus is de kans erg klein dat het gaat werken, want pc1 zal op een ander ip-netwerk zitten dan pc2.

Even hoe ik denk dat je netwerk in elkaar zit:
Modem -> Bedrade Router
PC1 en Draadloze Router zijn (bedraad) aan Bedrade router aangesloten
PC2 is met Draadloze Router verbonden (draadloos)

Als dit inderdaad het geval is, dan is er een oplossing: De draadloze router 'degraderen' tot een accesspoint/switch, zodat alle pc's wél in hetzelfde ip-netwerk komen te staan (namelijk het ip-netwerk die door Bedrade router wordt verzorgd).

We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Voor een thuisnetwerk moeten alle pc's (liefst) in hetzelfde (ip-)netwerk zitten.
Nu snap ik je 'plaatje' van je netwerksetup niet helemaal, maar ik zie meerdere routers, en dus is de kans erg klein dat het gaat werken, want pc1 zal op een ander ip-netwerk zitten dan pc2.

Even hoe ik denk dat je netwerk in elkaar zit:
Modem -> Bedrade Router
PC1 en Draadloze Router zijn (bedraad) aan Bedrade router aangesloten
PC2 is met Draadloze Router verbonden (draadloos)

Als dit inderdaad het geval is, dan is er een oplossing: De draadloze router 'degraderen' tot een accesspoint/switch, zodat alle pc's wél in hetzelfde ip-netwerk komen te staan (namelijk het ip-netwerk die door Bedrade router wordt verzorgd).

We horen het wel.

Tijs.

Het schema van jou klopt niet helemaal het is als volgt:

In de modem zitten meerder ingangen op Ingang 1 gaat er een kabel naar de bedrade router vanuit de bedrade router gaat hij naar PC1.
De kabel van Ingang 2 in de modem gaat naar een draadloze router en daarop zit mijn laptop (PC2)

Heb even snel een schema gemaakt met paint:pnetwerk schema.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mijn oplossing blijft in werking, met het verschil dat de Livebox dan het netwerk verzorgt, dus niet de Edimax.

Blijft wel over die Edimax: Is dat echt een router of is dat een switch? Als het een router is, dan moet ook díe worden gedegradeerd tot switch (of je koopt een switch ;)).

Tijs.
 
Naar mijn weten is die Edimax een router.
Als ik nu de Edimax vervang voor de Linksys router dan ben ik toch ook klaar, want de linksys is combi dus bedraad en draadloos te gebruiken.:)
 
Dat kan ook.

Let wel op dat je (als je portforwarding moet doen) dat dan op beide routers moet instellen: Van Livebox naar (WAN/Internet) ip-adres Linkssys en op Linksys naar ip-adres van de pc.

Dit omdat je dan 2 192.168.x.x netwerken houdt, namelijk die van het LAN-netwerk van de Livebox en het LAN-netwerk van de Linksys.
Dit probleem heb je niet als je de Linksys tot accesspoint/switch degradeert, want dan heb je maar 1 192.168.x.x netwerk en dus hoeft alleen op de Livebox geportforward te worden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Livebox.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de Livebox zélf zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de Livebox via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het Livebox-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Het ip-netwerk van de Livebox moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Livebox, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Livebox aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je Linksys router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Livebox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Livebox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Livebox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Livebox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Livebox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Livebox al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys bedraad met een LAN poort van de Livebox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Livebox ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Livebox.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Bedankt het is gelukt! Het was even zoeken maar met de duidelijke uitleg is het toch gelukt!:)

Super bedankt allemaal!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan