UTP netwerk uitbreiden met switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellemoo

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2008
Berichten
126
Ik heb een Linksys router/accesspoint via WLAN aan een UPC kabelmodem gekoppeld.
Op deze router/ap zitten 4 UTP PC's en 2 notebooks via WIFI.
Alles werkt perfect.
Nu wil ik mij router/ap verplaatsen naar het trappenhuis zodat ik een betere WIFI verbinding krijg.
Dat betekent dat ik een switch nodig heb op de huidige router/ap positie die ik dan gecrossed moet koppelen aan een UTP aansluiting op de router.
Ik heb nog een oude sitecom 4s router/switch liggen. Kan ik daar alleen het switch deel van gebruiken en zoja: hoe? of moet ik een kale hub/switch kopen.

Ton
Apeldoorn
 
Zolang je geen crossed kabel gebruikt kun je de sitecom als switch gebruiken. Doe de UTP-kabels dan wel in een lan-in/uitgang en niet in de wan. Dan hoef je verder ook niets meer in te stellen.
 
Houdt er wel rekening mee dat de meeste oude routers meestal slechts een 100mbit switch hebben. Voor 2 tientjes heb je een gigabit switch die vaak ook nog zuiniger is
 
Dank voor jullie reacties.

100mbit is voor mijn netwerk genoeg.
Als ik 3 PC's op de 4 poort switch aansluit en de vierde LAN poort verbind met een LAN poort van de router, dan moet ik toch een cross kabel gebruiken!
Mijn vierde PC kan ik dan op een LAN poort van de router aansluiten.
Dat zou toch moet werken?
 
Ik heb het inmiddels uitgeprobeerd.
Tussen de LAN poort van de router en de LAN poort van de switch moet inderdaad een cross kabel worden gebruikt.
Op deze manier kun je dus met een switch het aantal LAN poorten (van een router) uitbreiden.
Zelfs als deze switch een router/switch is. Het WAN deel niet aansluiten.
 
Dan heb je toevallig een router of een switch die om kan gaan met een crossed kabel.
Een crossed kabel is in principe alleen bedoelt om 2 pc's rechtstreeks met elkaar te verbinden(zonder een router of switch of modem ertussen).

Tussen 2 switches(schrijf je dat zo??)/routers hoort een gewone straight-kabel.
 
Ik dacht het niet.
Als je een switch(A) wilt uitbreiden, kun je een twee switch(B) op een van de poorten van de A switch aansluiten en verbinden met een poort van de B switch. Dat kan alleen met een cross kabel. Sommige switches (engels meevoud) hebben daarvoor speciaal een extra (crossed) poort of met behulp van een schakelaar kan een van de poorten gecrossed worden. Alleen in deze gevallen kun je volstaan met een normale (straight) UTP kabel.
 
Ga dat nog maar eens goed nazoeken. Heb hier al een aantal jaren een netwerk liggen met ong. 6 switches en twee gateways. Er liggen hier alleen maar straight-kabels. De switches zijn van het hele goedkope soort waar er niet 1 tussen zit die die mogelijkheid heeft om de poort om te schakelen.
 
Oké dan, wel raar . We hebben hier al een jaar of 10 dat netwerk.(Met de buren, vandaar 2 gateways) Ik heb er nog nooit wat van gemerkt terwijl we hier switches hebben van sweex wat nou niet direct het beste merk is.

Maareh, ik lig plat. Sorry voor mijn eigenwijzigheid :eek::eek::eek:
 
Volgens mijn opleiding moet je inderdaad een crossed kabel gebruiken tussen 2 een switch en of router

want een router werkt eigenlijk precies het zelfde als een switch
alleen een router heeft natuurlijk ook een WAN poort oftewel de line-out naar buiten om te kunnen communiceren met het oh zo grote web

want de regel voor crossed is
als er 2 de zelfde apparaten aan elkaar worden gekoppeld om te communiceren heb je een crossed nodig dus bijvoorbeeld: 2x computer crossed 2x switch is dus ook crossed


zelf ben ik zo eigenwijs en heb ik het thuis zoals een andere gebruiker hier gewoon met een straight kabel liggen en nergens last van
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan