Tabel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

sytske

Verenigingslid
Lid geworden
13 nov 2005
Berichten
473
Ik ben al een tijdje bezig om een tabel te maken in landschapformaat waarin ik dagelijkse veranderingen kan vastleggen en ook weer na kan slaan.11 kolommen verticaal en 10 horizontaal zou prima zijn. Ik ben een digibeet.Dat houdt voor mij in dat ik weet dat zo,n tabel met open office te maken is,maar dat ik het zelf niet voor elkaar krijg.Ik hoorde dat zoiets een macro heet.Graag uw hulp en zo mogelijk in Jip &Janneke stijl.

groeten Sytske
 
Dag Sytske,

Een tabel maken is naar mijn mening iets anders dan een macro. In een tabel kan je gegevens plaatsen waarmee je al dan niet bewerkingen kan maken. Wil je die bewerkingen automatiseren dan maak je daarvoor een macro. Ruw weg gezegd, zeker voor commentaar vatbaar. De vraag is dus nu wat jij precies zoudt willen doen met die gegevens. Alleen bijhouden ? dan maak je gewoon een tabel en vult die in, kous af. Wil je met die gegevens een grafiek maken ? Dat is dan vrij eenvoudig : selecteer dat deel dat je in grafiek wilt weergeven en laat Open Office die grafiek maken, aangepast aan jouw wensen. Wens je eenvoudige berekeningen dan kan je gewoon een formule invoeren. Maar is dat een tabel waarin je dagelijks een aantal gegevens wilt veranderen en dan die laat ons zeggen per jaar wilt bijhouden, dan komt er wel nog wat anders bij kijken. Misschien is de hoeveelheid aan mogelijkheden een struikelblok om een antwoord te krijgen.

Persoonlijk en ik niet Jip &Janneke stijl, dus daarin moet ik jou het antwoord schuldig blijven.
Wil jij je vraag wat meer specificeren ? Misschien weet er dan wel iemand een antwoord (misschien ben ik ook wel te dom :eek:)


Groetjes
Ivo
 
Bedankt Ivo voor je reactie.De term MACRO is ,nu ik heb gegoogeld, misleidend, waarvoor mijn excuus.Ik wil een dergelijke tabel,die een vriend van mij in gebruik heeft ,ook maken om regelmatige veranderingen vast te leggen.Daarbij wil ik de mogelijkheid hebben om elke tabelblad buiten de tabel te dateren.
Ik hoop echt dat dit duidelijker is.Je kunt ook volstaan met waar ik zo iets kan vinden op het net.Ik bedoel niet excel.

groeten Sytske



tabel.jpg
 
Dag Sytske,


Volstaat het voor jou dan in writer een tabel te maken ?

Daarvoor doe je het volgende :
1. Open writer
2. Kies bovenaan in 't menu 'Tabel'
3. Kies invoegen
4. stel in hoeveel rijen en kolommen je nodig hebt, ..
Je hebt nog overschot op het blad waar je andere dingen kan zetten.
Lukt het daarmee ? Of zoek je iets anders ? Zeg maar.:)

Groetjes
Ivo
 
Ja dat werkt inderdaad IvoHS,bedankt.Ik wil nog een paar problemen met je doornemen.
Als ik een fout maak,moet ik volledig opnieuw beginnen.Als het tekst betreft gewoon delete.Maar bij het verbeteren van de indeling moet er volgens mij een toets zijn om dit te laten verdwijnen en hoef ik niet de gehele tabel opnieuw te maken.
Onder de tekst in de kop wil ik een dikke lijn.Hoe?
De tweede pagina die ik niet wil omdat ik alleen met een enkele pagina wil werken,moet verdwijnen.Hoe?
Hoe wijzig ik horizontaal de hoogte van de regels?
Als ik de tabel volledig naar mijn zin heb ,hoe maak ik het dan definitief?Dus als ik de tabel open om te gebruiken wil ik alleen data invoeren zonder iets aan het ontwerp van de tabel veranderen.


tabel 7-10.jpg
 
Dag Sytske,


even reageren

Ja dat werkt inderdaad IvoHS,bedankt. graag gedaan Ik wil nog een paar problemen met je doornemen.
Als ik een fout maak,moet ik volledig opnieuw beginnen. gebruik jij de functie ongedaan maken dan niet ? Als het tekst betreft gewoon delete. kan ook, er zijn vele oplossingen maar zo werden wij niet opgeleid, er was slechts één oplossing en dat was die van de leraar Maar bij het verbeteren van de indeling moet er volgens mij een toets zijn om dit te laten verdwijnen en hoef ik niet de gehele tabel opnieuw te maken. denk ook weer aan "ongedaan maken", alleen is de vraag mij niet helemaal duidelijk. Er zijn vele mogelijkheden. Aantal rijen, breedte rijen,...
Onder de tekst in de kop wil ik een dikke lijn.Hoe? Lijndikte instellen en dan de lijn doen trekken. Let wel, de positie van de cursor is erg belangrijk hier, eventueel het markeren van een rij.
De tweede pagina die ik niet wil omdat ik alleen met een enkele pagina wil werken,moet verdwijnen.Hoe? Zorg er voor dat er nog ruimte over is op de eerste bladzijde om 1 harde return te zetten.
Hoe wijzig ik horizontaal de hoogte van de regels? Als het de bedoeling is om grotere letters in de rij te zetten, gewoon doen en OOo past zelf wel aan.
Als ik de tabel volledig naar mijn zin heb ,hoe maak ik het dan definitief? Ik zou zeggen bestand opslaan en zorgen dat je dit niet wist door te overschrijven, dan heb je die definitief je blad met tabel. Dus als ik de tabel open om te gebruiken wil ik alleen data invoeren zonder iets aan het ontwerp van de tabel veranderen. doen en dan werkblad opslaan met een andere naam. Het oorspronkelijke blijft bestaan en kan je opnieuw gebruiken. Maak veiligheidshalve een reservekopie aan in een andere map mocht er iets mislopen.

Niet duidelijk genoeg ? vraag maar op, er zijn handleidingen te vinden op 't net. Desnoods maak ik jou een korte handleiding op maat.


Groetjes
Ivo
 
dag Ivo.
Het is bijzonder moeilijk om handelingen om te zetten in tekst.Ik heb gezocht naar de instructies op het net maar niet gevonden.Voorlopig kan ik er even niet aan werken.Maar je hoort de (voortgang?) wel.
Nederlandse Belg of andersom?
groet Sytske
 
Dag Sytske,

Mij is het mogelijk handelingen in tekst om te zetten, ik ben namelijk ook leraar informatica geweest en nu op pensioen. Toch blijf ik als vrijwilliger computerlessen geven, vooral aan senioren en kansarmen, vandaar gebruik ik open office. En voor die mensen heb ik ook handleidingen geschreven. Alleen zijn die bestanden nogal groot om hier kwijt te kunnen.

Geen nederandse belg of belgische nederlander, gewoon een belgische belg. Als ik precies kan formuleren wat jij zoekt denk ik wel dat ik iets ineen 'gebokst' krijg. Ik ben ook veeleer gericht op de gratis linux : Ubuntu. Vind ik een fantastisch initiatief en vooral de filosofie daarachter van Nelson Mandela en Bisschop Tutu spreken mij aan. Ja, Ome Bill mag zijn kost ook verdienen, maar er zijn voor mij grenzen aan een soort 'geldklopperij' door steeds nieuwere programma's die op betere pc's moeten draaien en dan moet er maar opnieuw gekocht worden. die mentaliteit stuit mij tegen de borst in een tijd waar vele mensen samen met het milieu niet gespaard blijven.


Groetjes
Ivo
 
Vind ik toch een Vlaamse uitdrukking op pensioenbij de noordelijken met pensioen.
Het lijkt mij dan de beste oplossing om een handleiding "tabel maken in open office"te schrijven .Niet alleen om mij van dienst te zijn ,maar ook anderen die met dat zelfde probleem te maken hebben.Op deze site is ook een gedeelte voor gratis handleidingen.Dus wie of wat weerhoud u?
Ik deel uw mening betreffende Microsoft en ik ben er zeker van dat ze een betrouwbaar programma kunnen ontwerpen dat tientallen jaren mee gaat,zo nodig met updates.Maar het is een vaststaand feit dat wij een consumptie maatschappij hebben gemaakt en daar de vruchten van plukken.
Nog even het volgende,waar zit de functie ongedaan maken,die je noemt ?
groet Sytske
 
Dag Sytske,

dit weekend is misschien een beetje druk. Maar de handleiding wordt gemaakt. In feite denk ik dat ik die kan knippen uit een grotere handleiding. Alleen weet ik nog niet waar die te zetten op internet. Misschien staat er zo al iets op het net. Als er iemand anders dit leest en wel weet waar, graag laten horen.

Nog even het volgende,waar zit de functie ongedaan maken,die je noemt ?

Er zijn meerdere mogelijkheden :
Vooraf dit : om ongedaan te kunnen maken moet je eerst iets gedaan hebben :eek:
- een pijl met een halve draai naar links. Icoontje even rechts van icoontje "Plakken". Beweeg rustig met de muis erover en de bijhorende tekst verschijnt.
- klik Lmr op 'Bewerken' en kies 'Ongedaan maken' Lmr.
(even terzijde Lmr betekent op de linkerknop van de muis 1x klikken bij mij. lmRR betekent dus met de rechtermuisknop dubbel klikken).
- je kan evenzeer de 'Ctrl' toets indrukken en tegelijk de 'z' indrukken. Als je ingedrukt houdt kan er te veel gebeuren.


Groetjes
Ivo
 
Op deze site vind ik onder"Tips En Handleidingen"verschillende grote instructie bestanden .Ze zijn gemaakt in Adobe pdf en vaak goed leesbaar en bruikbaar.Dus ik kijk uit naar die van jouw .Je opmerking over ongedaan maken kan ik goed gebruiken,ook de aanwijzingen over de muis zijn aan mij goed besteedt.
groet Sytske
 
Openen lukt niet.Ook niet als ik het adres in de browser plakt.
 
Sytske,

je moet een PDF file kunnen openen. In windows heb je acrobat reader nodig, Ubuntu doet dat vanzelf en Mac weet ik niet precies


Groetjes
Ivo
 
Ivo HS goeiemorgen
Ik heb Adobe reader opnieuw neer geladen en na enkele verversingen toch open gekregen.Ziet er goed uit en er wordt een pagina aan tabel maken besteed.Ik ga na mijn sociale verplichtingen van vandaag bekijken hoe ik het in de praktijk kan brengen.
groet Sytske
 
Door storing aan printer en pc ga ik even er tussen uit.Volgens mij is er een noodlot momenteel op mijn pc aftiviteiten.
Ik kan op een ander pc wel mail ontvangen.
 
Excuses,ik ben nog steeds niet in de gelegenheid om verder te gaan hier mee.
groeten Sytske
 
Sorry voor de onderbreking .Ik heb nu net het door jou geadviseerde BOEK neer geladen en ga proberen of dit lukt .Ik heb er wel vertrouwen in en....zo niet stel ik weer een vraag.Bedankt !

Sytske
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan