XP schijf benaderen in Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulSchermer

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
Berichten
38
Ik weet dat deze vraag al 100x gesteld is, maar met al het zoeken kom ik er toch niet uit.

De situatie is als volgt: Laptop met vista (sp2), pc met xp (sp3). externe harde schijf op de pc aangesloten en gedeeld.
Beide computers worden weergegeven binnen de werkgroep, op beide systemen. Tot zover geen probleem. ik kan de laptop benaderen en de gedeelde 'shared' map openen.

Hier komt het probleem: wanneer ik vanuit vista de pc wil benaderen komt de melding: "Geen toegang tot \\media_pc. foutcode 0x80070005 toegang geweigerd.

en daar houd mijn kennis op! ik heb alles geprobeerd dat ik bedenken kan, maar niets helpt.

Wie red mij?
 
delen tussen verschillende os is een ramp het enige wat ik kan bedenken is dat je geen rechten hebt dus dat je de rechten van die map moet gaan geven in xp
 
Het is ook van belang of je XP Home of XP Professional gebruikt.
Sluit aan bij de vorige helper: Bij XP Home is er verder niet veel in te stellen, bij XP Professional moet "Eenvoudig delen van bestanden" aanstaan (Start -> Uitvoeren -> control folders -> tabblad Weergave -> vinkje in "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)").

Dan is er verder nog de mogelijkheid dat firewall-programmatuur roet in het eten gooit. Als alleen de Windows Firewall wordt gebruikt is het genoeg om bestands- en printerdeling toe te staan (Start -> Uitvoeren -> firewall.cpl -> tabblad Uitzonderingen -> vinkje in "Bestands- en printerdeling").
Wordt er echter (nog) andere firewall programmatuur gebruikt (incl. bijv. McAfee, Norton 360, AVG Internet Suite, Comodo, Kaspersky Internet Security etc.), dan zul je daar aanpassingen moeten gaan doen.

Succes,

Tijs.
 
Het betreft XP pro en vista business.

Ik heb de firewall gechecked, dat staat goed. andere software zit er niet tussen. en ook het 'eenvoudig delen' is ingeschakeld.

Ik snap er niets van!
 
Ik zie die 0x80070005 code veel op Internet, maar dan gerelateerd aan Geplande taken op XP. Geplande taken zijn over het netwerk vanaf een andere computer te beheren áls het thuisnetwerk wél goed werkt.

Probeer het volgende: Zet tijdelijk de Task Scheduler eens uit.
Op de XP machine:
Start -> Uitvoeren -> services.msc
Ga naar Task Scheduler, en dubbelklik erop. Zet opstarttype op Handmatig (of Uitgeschakeld), klik op Toepassen en klik daarna op knop Stoppen.
Kijk of je dan wél de gedeelde mappen kunt bereiken vanuit Vista.

Levert dat niets op, zet dan opstarttype weer op Automatisch, klik op Toepassen en klik op knop Starten.

Dan kun je daar (weer op de XP machine) na gaan kijken of Forceguest wel op 1 staat in regedit (Start -> Uitvoeren -> regedit.exe) onder de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa

Als bovenstaande niets oplevert, kun je misschien kijken of er een specifiekere melding te genereren is vanuit Vista. Op de Vista machine:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
net view \\media_pc
Kijk welke foutmelding díe oplevert. Hopelijk een duidelijker melding dan je gemeld hebt in je startposting.

Succes,

Tijs.
 
Allereerst ontzettend bedankt voor de hulp.
maar helaas...

met de taskscheduler uit maakt het geen verschil.
de forceguest staat ingeschakeld (1)

de melding die cmd in vista geeft is
"systeemfout 5. Toegang geweigerd"

Weet iemand of ik dit bij microsoft zelf kan voorleggen? zij zullen toch ook wel een contact/support hebben?
 
Lijkt me niet dat je (zonder ervoor te hoeven betalen) deze vraag bij Microsoft kunt neerleggen.

Welke anti-virus/firewall/anti-malware programma's zijn momenteel geïnstalleerd op de XP machine?

Tijs.
 
Ik heb geen enkele software geinstalleerd die zich met dat soort dingen bemoeit.

niet zo heel veilig, maar ik gebruik de pc zo beperkt dat er (bijna) niets kan gebeuren.
 
Laten we even uitzoeken of de XP machine 'zichzelf' wél kan 'bladeren':
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net view \\media_pc

We horen het wel.

Tijs.
 
Er zijn recente ontwikkelingen:

ik heb de pc van mijn vriendin even aangezet en aan de werkgroep toegevoegd.
zij draait XP mce.

ik kan van haar pc mijn laptop benaderen en vicaversa. (heb meteen de printer even gedeeld)

maar nog steeds het zelfde, de xp media_pc is op beide computers te zien, maar weigert toegang te geven.

aargh!
 
Begint langzamerhand op een Vista probleem te lijken, IMHO.

Kijk eens na in Netwerkcentrum of de Vista machine netwerkconfiguratie wel staat genoteerd als "Thuis" (of "Particulier") en dus niet als "Openbaar".
Dan moet je daar ook nakijken of Netwerkdetectie (o.i.d.) wel aanstaat.

Verdere tips heb ik zo snel niet.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan