Resolutie video

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Berichten
2.005
Ik heb jarenlang met mijn sony en digitale bandjes video bewerkt.. Nooit keek ik naar de resolutie en altijd kwam alles wat ik wilde netjes in beeld.

Maar nu heb ik nieuwe camera (JVC GZ-HD620BE) en nieuwe software: adobe premiere cs4 en adobe encore cs4.

En nu ging ik n gemonteerde film kijken (na op dvd gebrand te hebben) en alles was zeg maar ingezoomd. Ik zag halve mensen....
Ik denk omdat t standaard ingesteld staat op 768 X 5??

Nu ging ik wat verder kijken en voor zover ik dat snap, neemt mijn camera op met 1920 x 1081. Maar dan zoek ik (voor t wegschrijven bij expert - media) en dan zie ik staat: 1440 x 1081. Nu heb ik dus alles gebrand - film staat er goed op - maar... Ik zie wel zwarte balken bovenin de film (en ook onder).

Dus.. als je uitleg hebt over de resolutie bij genoemde proggies.. of je weet veel over der resoluties (inlezen - bewerken (project in premiere) en wegschrijven, dan houd ik me aanbevolen voor wat tips.

Of je moet een site hebben waar alles rustig wordt gezongen... Dan verneem ik die ook graag. Ik hoop spoedig iets van een deskundige te vernemen.
 
Ik zie dat je camera wordt omschreven als HDReady, dat is t/m 1440 x 1080 pixels, geen FullHD (1920 X 1080). Sommige HDready camera's schrijven een FullHD beeld weg op een chip die alleen HDready aan kan. Bij afspelen wordt het beeld dan iets vergroot. Het lijkt erop dat jij zo'n camera hebt.. Ik vind het een beetje een marketing-truuk, want het is geen FullHD, maar ook weer wel..

Die halve mensen, komt inderdaad omdat voor een DVD de beelden moeten worden verkleind naar 720 x 576.

Maar eigenlijk is de DVD alweer van vroeger. Het formaat past bij een ouderwetse beeldbuis TV, vandaar dat je je daar nooit druk over hoefde te maken. Het formaat van je nieuwe camera past bij een HDready TV, met plat scherm. De camera neemt in een dubbel zo hoge resolutie op. Dit formaat vervolgens met de helft verlagen, gaat dus eigenlijk nergens over; 't is zonde van je camera..

Een geschikt medium om een HD bestand af te spelen is een Bluray schijf, of goedkoper, als HD bestand met een HD geschikte mediaspeler. Je moet er dan alleen voor zorgen dat dit bestand de goede codec en container heeft, mediaspelers gebruiken daar verschillende voor. In jouw geval zit daar nog het HDready-verhaal bij, ik weet niet of FullHD mediaplaers ook HDready kunnen spelen.

Kort gezegd, als je nog een beeldbuis TV hebt, heb je niet veel aan deze camera, als je er wel alles uit wil halen, heb je een ander afspeelmedium nodig.

Een linkje naar een aantal fullHD mediaplayers:
http://www.bol.com/nl/l/computer/pc...o/0/index.html?Referrer=ADVNLGOO0020130601ap1
Een tutorial om een FullHD betand op een DVD te branden, zodat dit met een aantal Blu-ray spelers kan worden gelezen, hiermee kun je ongeveer een half uur FullHD video kwijt.
http://forums.support.roxio.com/topic/62492-roxios-process-for-making-an-avchd-disc/
Een NL-talig forum over videobewerking, waar ze volgens mij vrij rustig zingen:
http://www.videomontageforum.nl/forum/ubbthreads.php/forum_summary
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan