Goede windows studio/geluidsopname software?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ricie

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Berichten
586
Hallo,

Ik heb hier een windows xp laptop draaien en wil deze gaan gebruiken om af en toe wat gitaar opnames te doen.
Ik heb een 6,3mm naar 3,5 mm plug en heb deze in de geluids invoer.
Voor iedereen begint te zeuren, ik weet het dit word geen hele goede geluidskwaliteit, maar dat is ook niet echt nodig.
Het is gewoon een beginnetje, misschien dat ik later betere hardware aanschaf.

Maar wat is nu goede proffesionele opname software, voor eventueel meer ingangen tegelijk (dus meer instrumenten).
Of proffesionele studio software ofzo....welke software is goed??

Ricie
 
Hoi,

Je zei dat je meerdere ingangen tegelijk wilde opnemen. Ik denk dan meteen aan het handige programmaatje ASIO4all, wat helaas alleen werkt bij goed ontwikkelde software (waarvoor je dus meestal flink wat geld moet neerleggen). Als je een Linux/MacOS gebruiker was zou ik zeggen: Gebruik Ardour..., maar aangezien je XP gebruikt, kan ik daar niet mee aankomen.

Audacity valt meteen af, aangezien je daar maar één input tegelijkertijd kunt opnemen. Ook heb ik op internet een geniale vondst gehad. Darkwave studio (een alternatief voor FL studio, mijn favoriet), het is gratis en kan ook opnemen. Ik heb het daar geprobeerd op te nemen, maar dat is nog best lastig. Maar je kunt het altijd proberen.

Ook kun je LMMS gebruiken. Officieel ook een Linux programma, maar er is ook een Windows versie van verschenen! LMMS vind ik ondertussen (ik heb het nog uitgeprobeerd) ook een vreemd programma. Aangezien het officieel voor Linux is geprogrammeerd, houdt het dus totaal geen rekening met de geluidsdrivers zoals ASIO4all, wat volgens mij noodzakelijk is voor het opnemen over meerdere kanalen. Dat programma raad ik dus aan als je Linux gebruikt, maar af als je Windows gebruikt...

Dan blijft er nog één ding over, en dat is software van Magix zoals bijvoorbeeld Samplitude, er hangt wel een hoog prijskaartje aan (€425), maar dan heb je ook wat. Ook kun je kijken naar Music maker van Magix, die is veel goedkoper (€60,-). Waar je waarschijnlijk ook mee kunt opnemen (wat ik niet met zekerheid kan zeggen). En anders kun je kijken naar: Ableton Live, Sonar, Cubase, etc. Wat allemaal prijzige pakketten zijn...

Ik wens je veel succes, en ik zou vooral veel uitproberen als ik jou was. En als het niet anders kan gewoon Audacity gaan gebruiken...

mr32 :cool: sorry voor de grote lap tekst :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan