Vragen, Opmerken, Reacties en Tips voor de Access cursus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan niet ontkennen dat er enige discrepantie zit in de naamgeving :) Ook de volgorde waarin ze in de lijst staan is op zijn minst warrig te noemen...
 
Hallo ,
Ik heb met succes mijn eerste selectiequery gemaakt
hoe kan ik nu deze query zodanig opstellen dat enkel de laatste 10 geselekteerd worden ?
Wekelijks komen er 1 of 2 records bij
 
Sorty,
Het is opgelost
aflopend sorteren en Top waarde 10 ingevuld, krijg nu mooi de laatste 10 te zien die aan alle criteria voldoen
 
Allereerst dank voor de geweldige uitleg en tijd die je erin gestoken hebt. Nu kan ik bij de handleidingen alle hoofdstukken tot nu toe vinden, behalve hoofdstuk 16.

Is het mogelijk dat deze alsnog in PDF geplaatst wordt?

Alvast dank.
 
In hoofdstuk 15 van de cursus (november 2012) wordt een postcode database gebruikt om een interactief formulier te maken. Een gestripte versie van een gratis postcode database vind je in deze post. De volledige versie van de postcodetabel kun je downloaden op deze link: http://access.xps350.com/
Wanneer ik deze bestanden download, dan uit pak in een map en opstart in access, krijg ik de foutmelding "Onbekende database-indeling c:\\postcodes.accdb".
Wat doe ik verkeerd?
 
Je hebt twee \\ in de string staan. Dat kan zowiezo niet.
 
Helffile - Hfd 15

Octafish,

Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt daarstraks. Met "c\\..." wordt bedoeld dat tussen \\ mapnamen staan die niks ter zake doen. Ik krijg het rar-bestand niet aan de praat. Zelf probeer ik het formulier na te maken, maar ik weet niet goed waar welke code geplaatst moet worden.
 
Beste OctaFish,

Van harte dank voor de degelijke en uitgebreide cursus! Access is echt wel moeilijker zelf te leren dan Word of Excel...

Een vraagje: kan je mij uitleggen hoe het formulier is gemaakt waarvan de afbeelding te zien is in hoofdstuk 8, pagina 9? Er staat het volgende: "Als basis gebruiken we een formulier dat we hebben gebaseerd op de Duiklocaties. Op dit formulier zien we een lijst van alle duiklocaties, netjes geschikt op land en locatie." Ben al aan het uitproberen geweest met SoortID en ParentID maar zonder het gewenste resultaat... (Als ik weet hoe ik deze "knoop" moet ontwarren, zou dat een grote hulp zijn in een database die ik aan het opstellen ben en waarin ik ook gebruik wil maken van verwijzingen binnen een tabel met ParentID of iets dergelijks.)

Vriendelijke groeten,
een Access-newbie
 
Weet je zeker dat het hoofdstuk 8 is? Als ik die als PDF open, dan vind ik de afbeelding niet. DUs ik weet niet precies wat je vraagt.
 
Dag OctaFish,

Ik heb het over de volgende pdf: "Cursus Access Voor Beginners HM - Hoofdstuk 8.pdf" die gaat over afhankelijke keuzelijsten (met invoervak) maken. De afbeelding waarvan sprake staat halverwege pagina 9 (van 15), onder het titeltje "Keuzelijst om records te filteren".

Groetjes.
 
Ik snap de verwarring, want jij telt de pagina's, en daarbij is de voorpagina er ook een. Het hoofdstuk heeft zelf ook een paginanummering, en die begint bij de tekst. Die nummers staan netjes in de voettekst. Wat jij pagina 9 noemt, is in de tekst dus pagina 8. :)
Het formulier is simpel met de wizard gemaakt, waarbij een sortering is vastgelegd op basis van de tekstkolommen. Je kunt dat ook doen door in de onderliggende query (die je maakt als je op de knop met 3 puntjes klikt) de gebruikte velden te selecteren, en dan de gewenste kolommen Oplopend te sorteren.
 
Michel,
kun je me helpen aub
wat doe ik fout bij onderstaande code
de bedoeling is vanuit de tabel wedstrijden
de tabel prono in te vullen
bestaande de punten van bv KalenderID 3 in de tabel wedstrijddag in te vullen in het veld W3 in de tabel Prono
en de totaalstand aan te passen
spelers die nog niet bestaan gewoon bijvoegen en ook W3 invullen
dan sorteren op totaal van hoog naar laag en de stand invullen(hoogste totaal krijgt 1 enz.
daarna in wedstrijddag het totaal en de stand na die wedstrijd invullen
Ben er al dagen mee bezig van alles opgezocht geraak er niet uit
Dim cWednr As String
Dim Zoeknaam As String
Dim rst As Recordset
Dim idnr As Integer
Dim Teller As Integer
Dim dbs As DAO.Database
Dim ds As DAO.Recordset
Idtekst.SetFocus
nIdnr = Int(Idtekst.Text)
idnr = Me.CurrentRecord
cWednr = "W" + Str(nIdnr)
Zoeknaam = Str(nIdnr)
Focus op tabel zetten in subformulier
----------------------------------------
' QrWedstrijdUitslagen_Subformulier!KalenderID.SetFocus
' idnr = Me.CurrentRecord
' Set rst = Me.RecordsetClone
' rst.Bookmark = Me.Bookmark
----------------------------------
Of zo 2 tabellen selekteren
Set dbs = CurrentDb
Set ds = dbs.OpenRecordset("Prono")
Set rst = dbs.OpenRecordset("Wedstrijddag")
--------------------------------------

bij deze 2 instructies krijg ik een foutmelding
rst.FindFirst (Zoeknaam)
rst.Filter ("KalenderID = Zoeknaam")
rst.FilterOn
With rst
Do While Not .EOF
Zoeknaam = !Naam
ds.FindFirst (!Naam)
If ds.NoMatch Then
'ds.Edit
ds.AddNew
ds!Speler = !Naam
ds.Update
End If
ds.Edit
ds.Fields(cWednr) = .Fields(cWednr)
ds!Aantal = ds!Aantal + 1
ds.Update
.MoveNext
Loop
Teller = 0
ds.Index = "Totaal"
ds.MoveFirst
Do While Not ds.EOF
Teller = Teller + 1
ds.Edit
ds!Oud = ds!Stand
ds!Stand = Teller
ds.Update
Loop
ds.Index = "Primarykey"
.MoveFirst
Do While Not .EOF
Zoeknaam = !Naam
ds.FindFirst (!Naam)
.Edit
!Stand = ds!Stand
!Totaal = ds!Totaal
.Update
Loop
End With
ds.Close
rst.Close
'Set rst = Nothing
' Me.Bookmark = rst.Bookmark
Me.Refresh
DoCmd.RepaintObject

' DoCmd.GoToRecord , , acLast
End Sub
 
Het formulier is simpel met de wizard gemaakt, waarbij een sortering is vastgelegd op basis van de tekstkolommen. Je kunt dat ook doen door in de onderliggende query (die je maakt als je op de knop met 3 puntjes klikt) de gebruikte velden te selecteren, en dan de gewenste kolommen Oplopend te sorteren.

Maar welke velden moet ik dan gebruiken in de wizard? Het afgebeelde formulier geeft 3 kolommen weer die mijns inziens alle drie gegevens uit de bronkolom [Naam] van brontabel [tDuikplaatsen] bevatten:
Aruba (DuikplaatsenID 1; SoortID 1 = Land) | Caribische Zee (DuikplaatsenID 5; SoortID 2 = Plaats) | Spanish Lagoon Reef (DuikplaatsenID 248; SoortID 3 = Locatie)

Ik snap wel hoe deze 3 records aan elkaar gelinkt zijn (namelijk met ParentID, waardoor Spanish Lagoon Reef aan Caribische Zee wordt gekoppeld, en Caribische Zee aan Aruba). Ik weet alleen niet hoe ik dit gegeven moet/kan gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen...
 
Hoi OctaFish,

Ik ben op zoek naar de HelpMij database voor Access 2010, is die er al?
Wanneer ik de tabel tBedrijf open, krijg ik een foutmelding m.b.t. de VBA module.

Groeten,
Hans

Database behorend bij Hoofsdstuk 4. Kan zowel in Access 2003 als in 2007/2010 worden gebruikt; er komt nog een specifieke versie voo 2010.
 
Zal daar eens naar kijken! Overigens moet je hem wel in 2010 kunnen openen; met misschien een aanpassing in de bibliotheken. Weer een klusje er bij :)
 
beste Octofish, ook ik ben met veel enthousiasme begonnen aan je access cursus. Ik loop echter al redelijk snel vast (hoofdstuk 3) bij het maken van de soort training splitsing. Access vraagt mij steeds naar query parameters en geeft telkens aan dat hij 0 rijen update. Enig idee wat ik fout aan het doen ben?
 
Zo op het eerste gezicht niet. Wat ben je precies aan het doen? En kun je de code van de SQL meeposten?
 
UPDATE duikleden_import INNER JOIN tblSoortTraining ON (tblSoortTraining.SoortTraining = duikleden_import.SoortTraining) AND (duikleden_import.TrainingSoortID = tblSoortTraining.TrainingSoortID) SET duikleden_import.TrainingSoortID = [tblSoortTraining].[TrainingSoortID];


als ik de aanwijzigingen van de Access cursus volg dan zou hij nu de records moeten bijwerken van de tabel duikleden_import. Maar hij geeft mij melding dat hij 0 regels wijzigt
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan